خودروهای وارداتی سهم خود در بازار ایران را افزایش داده اند. این اتفاق حتی در ماه های گذشته از سال جاری که تولید خودروهای داخلی افزایش یافته نیز، مشهود بوده است.

سعيد ارکاني: افزایش 115 درصدی واردات خودروهای سواری در نیمه نخست امسال نشان می دهد که میزان رشد واردات اتومبیل های خارجی از میزان رشد تولید خودرو در ایران بیشتر بوده است. طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان داخلی با تحول در تولید خود موفق به افزایش 78 درصدی تولید خودرو شده اند. با این وجود خودروسازان داخلی راه سختی برای بازگرداندن شرایط بازار به نفع تولیدات خود دارند چراکه طی سال های اخیر با افول تولید خودرو، بخشی از بازار به خودروهای وارداتی رسید و بخشی دیگر نیز به دست خوودروهای چینی مونتاژ داخل افتاد. طی هفته های اخیر که ضوابط خودروهای وارداتی با جدیت اجرا می شود و خودروهای بالاتر از 2500 سی سی اجازه واردات به کشور ندارند، رقابت میان استان های دارای مناطق آزاد برای در اختیار گرفتن امتیاز تردد خودروهای مناطق آزاد در سطح استان، شکل گرفته است.

به تازگی استان خوزستان امکان تردد خودروهای پلاک اروند را به دست آورده است. طبیعی است که خودروهای خارجی در مناطق آزاد با هزینه های کمتر گمرکی وارد می شوند و نرخ آن ها تقریبا نصف قیمت آن در شهرهای دیگر است به همین دلیل اهالی استان های دارای مناطق آزاد به دنبال گسترش دامنه تردد این خودروها هستند.

آمارهای گمرک از واردات خودرو در شش ماه نخست امسال نشان می دهد که در این مدت 51 هزار و 474 دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است. با توجه به تولید 442 هزار دستگاه خودروی سواری در ایران طی نیمه نخست امسال، تعداد خودروهای وارداتی بیش از 10 درصد تعداد خودروهای تولیدی بوده است. در این شرایط می توان گفت 10.4 درصد بازار خودروهای سواری ایران در اختیار برندهای خارجی و وارداتی قرار داشته است و مابقی بازار همچنان در اختیار خودروسازان داخلی است. در میان خودروسازان داخلی اما شرکت های مونتاژکار نیز قرار دارند که نمی توان محصولات آن ها را تولید داخل در نظر گرفت. طبق آمار رسمی وزارت صنعت در شش ماه ابتدایی سال 442 هزار و 472 دستگاه خودروی سواری در ایران تولید شده است. با این حساب مجموع خودروهای سواری وارداتی و داخلی که در نیمه نخست امسال وارد بازار شده اند 493 هزار و 946 دستگاه بوده است. در این شرایط می توان برآورد کرد که سهم خودروسازان داخلی از بازار ایران 89.6 درصد است.جذابیت بازار خودروی ایران به حدی است که اتحادیه بین المللی وسایل نقلیه موتوری، بازار خودروی ایران را از نظر تعداد فروش خودرو، پانزدهمین بازار خودروی جهان معرفی کرده است. بر اساس این برآورد که در بازه زمانی نیمه نخست سال 2014 میلادی انجام شده است، فروش خودرو در ایران با رشد ۳۹.۳ درصدی به ۵۴۷ هزار دستگاه رسیده است. اتحادیه بین المللی وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری میلادی 44 میلیون و 73 هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رفته است. میزان فروش خودرو در جهان طی نیمه نخست 2014 با رشد 3.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چینی ها با خرید 11 میلیون و 683 هزار خودرو در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته اند و مردم آمریکا با 8 میلیون و 310 هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپنی ها با 3 میلیون و 5 هزار دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند. ایران از نظر رشد خرید خودرو در جهان رتبه هشتم جهان را طی نیمه نخست 2014 به خود اختصاص داده است. بالاترین میزان رشد به نپال اختصاص دارد. فروش خودرو در این کشور با رشد 77 درصدی به 3200 دستگاه رسیده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • rasoul IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    65 2
    خوب خدرو گرون شده ملت دستشون نمیرسه همون خودرو تولید داخلو بخرن . اونایی هم که دستشون میرسه میرن یه خودرو با کیفیت میگیرن نه بی کیفیت داخلی
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    83 2
    همچین میگید برندها و قبضه بازار کسی ندونه فکر میکنه تو ایران همه دارن ماشین خارجی سوار میشن. کدوم برند؟ چهارتا ماشین کره ای و چینی شدن برند؟ قبضه ی بازارم تا وقتی این مافیا هست کدوم برند خارجی میتونه بازارو قبضه کنه؟ مگر اینکه خود اینا واردش کنن و دو برابر قیمت جهانی به مردم بفروشن به اسم مونتاژ
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    22 1
    مرسی که نظرات ما رو کشک هم حساب نمیکنید
  • ادریس A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    48 1
    امیدوارم به حق اینهمه مظلوم هم ایران خودرو و هم سایپا ورشکست بشن
  • حسن IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    20 0
    خودرو وارداتی با ۵ سال گارانتی ارزش خرید داره ولی گرونه
  • اردشیر IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    3 1
    آقایون آقایون این مونتاژ کارای ایرانی اگر میخوان موفق باشند باید به مردم احترام بگذارن کاری که هیچ وقت هیچ کس به اینا حتی یاد نداده اینا فکر میکنن هرچیزی تولید کنن با هر کیفیتی و هر قیمتی مردم مجبورند بخرن من از اینکه میشنوم این همه خودرو وارد شده البته نه ازنوع چینیش از صمیم قلبم شاد میشم . اینا دوست دارن مثل اون قدیم ترها یه پیکان بسازند بعد از دوسال دیگه بهت تحویل بدن و موقع تحویل هم بگن همین الآن ایراداتشو بگو که از این در بری بیرون دیگه به ما مربوط نیست با مردم رفتار کنن ... امیدوارم طوری ورشکست بشن که دیگه بالا نیان ....الهی آمین ...