فارس نوشت:

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران بدون دخالت در امور کشورها، از تمام ظرفیت و توان خود برای حل مشکلات منطقه‌ای و حفظ وحدت جهان اسلام بهره می‌برد.

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در پاسخ به این سؤال درخصوص گستره و میزان نفوذ ایران از یمن تا لبنان، اظهار داشت: وقتی از نفوذ صحبت می‌کنیم لزوماً از سیطره صحبت نمی‌کنیم، به ویژه در مورد جمهوری اسلامی ایران که هیچ‌گاه درصدد سیطره بر هیچ کشور مستقلی نبوده است و حتی قانون اساسی، ما را از مداخله در امور داخلی دیگر کشورها منع می‌کند.

وی تصریح کرد: اما باید گفت منطقه گرفتار مشکلات فراوانی است که حفظ ثبات و امنیت در آن در گرو تلاش برای حل این مشکلات فراوان است.

ولایتی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از مناسبات بسیار خوب با گروه‌های مختلف مردم در بسیاری از کشورهای منطقه و مناسبات خوب با بسیاری از دولت‌های منطقه از این توان برخوردار است که به حل این مشکلات کمک کند، گفت: این به معنای نفوذ کلام است، یعنی ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این امر جایگاه مهمی را در تحولات منطقه‌ای برای ما محقق کرده است، یادآور شد: اما این جایگاه به معنای سیطره به امور یا تلاش برای سیطره به کشورهای دیگر نیست؛ هیچ کشور دیگری نمی‌تواند با اعزام نیرو به یک کشور خارجی بر آنها سیطره یابد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز هرگز چنین بنیانی را که مغایر با قانون اساسی آن است نداشته است؛ اگر ملتی خودشان نخواهند در برابر ظلم، ستم، فساد و یا حتی اشغال خارجی مقاومت کنند، دیگران چگونه می‌توانند در آن کشور اقدام کنند.

ولایتی با بیان اینکه البته حمایت از ملت‌ها در برابر اشغال بیگانه و مداخلات خارجی طبق قانون اساسی یکی از وظایف ماست، افزود: بر همین اساس از مقاومت قهرمانانه مردم فلسطین و لبنان حمایت کرده‌ایم.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی اضافه کرد: در عراق هم همواره از تفاهم ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور دفاع کرده‌ایم و هرگاه مردم و دولت عراق از ما کمکی خواسته‌اند، در حد امکانات خود این درخواست را اجابت نموده‌ایم.

ولایتی همچنین به کشور سوریه اشاره کرد و گفت: در سوریه نیز از مردم و دولت قانونی حمایت می‌کنیم و بر این باوریم که مردم سوریه خودشان باید مشکلات را حل کنند؛ هیچ کشور دیگر و هیچ بیگانه‌ای حق ندارد بگوید که اوضاع در این کشور باید چگونه باشد، چه کسی به ما و یا غیر از ما حق داده که بگوییم فلان کس برود و یا چنین و چنان شود.

وی اظهار داشت: این ملت سوریه هستند که باید در مورد سرنوشت خود و به دور از مداخلات همسایگان و دیگر کشورهای منطقه و جهان تصمیم بگیرند حتی برخی دوستان ما که برای دفاع از جان، مال و نوامیس مردم سوریه به آنجا رفتند، پس از آن بود که تروریست‌ها از نقاط مختلف جهان به آنجا اعزام شدند که با زور سلاح سرنوشت این کشور مستقل را تغییر دهند که این پذیرفتنی نیست.

وی با تأکید بر اینکه در مورد یمن اصلاً موضوع فرق می‌کند، یادآور شد: ما هیچ مداخله‌ای در آنجا نداشتیم؛ فساد گسترده در نظام حکومتی موجب عصیان مردم شد، اما متأسفانه برخی کشورهای خارجی خود را وصی مردم یمن به شمار آوردند و کوشیدند به جای آنها تصمیم بگیرند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با بیان اینکه این امر رفته رفته بخش‌هایی از مردم یمن را به عکس‌العمل واداشت گفت: آنها خودشان در حالی که به شدت محاصره بودند توانستند بر اوضاع مسلط شوند؛ البته نسبت به جمهوری اسلامی ایران خوشبین هستند و علاقه دارند که مناسبات خوبی داشته باشند، قطعاً این به معنای مداخله در امور داخلی یمن نیست و هرگز چنین نبوده است.

وی اضافه کرد: در نهایت باید مردم یمن و به دور از مداخله بیگانگان به ویژه آنانی که خود را وصی مردم یمن می‌دانند و گروه‌های دهگانه و بیست‌گانه درست می‌کنند، سرنوشت خود را تعیین کنند.

ولایتی همچنین یادآور شد: صدها سال است که این مردم علی‌رغم تفاوت‌های مذهبی با یکدیگر برادرانه زندگی کنند و در آینده نیز چنین خواهد بود.

وی با بیان اینکه اما در اینجا یک پرسش بسیار مهم قابل طرح است، اظهار داشت: سالهاست که تروریست‌های تکفیری در مناطق جنوبی یمن خیمه زده‌اند و بر آتش تفرقه مذهبی می‌دمند و مسلمانان این کشور را گروه گروه تکفیر می‌کنند و آنها را واجب‌القتل می‌دانند، حال سؤال ما این است که چرا هیچ صدایی علیه آنها بلند نشده است.

ولایتی در پایان خاطرنشان کرد: دستیابی به ثبات در منطقه در پرتو پرهیز از اختلافات طائفه‌ای، قبیله‌ای و قومی شدنی است؛ این وضعیت وقتی محقق خواهد شد که بیش از هر چیز موضع منطقی، عادلانه و اسلامی در برابر جریان‌های تکفیری اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشوری آمادگی دارد که در جهت وحدت اسلامی و حمایت از آرمان‌های مقدس مردم فلسطین و حل اختلافات درونی در کشورهای منطقه کمک کند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =