رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ساخت و ساز در تپه های شیان و لویزان توضیح داد و گفت تپه های چهارگانه تهران، حفظ می شوند.

احمد دنیا مالی در حاشیه جلسه علنی سه شنبه شورای شهر تهران درباره ساخت و ساز در تپه های شمال شرق تهران، به خبرآنلاین گفت: حفاظت از تپه های چهارگانه شهر تهران به خوبی انجام می شود، ولی ممکن است تخلفات جزئی در برخی از عرصه ها اتفاق افتاده باشد.


گزارشی که اخیرا درباره تسطیح تپه ای در شمال شرق تهران منتشر شده، نشان از بی توجهی به منابع طبیعی شهر تهران است، در این باره توضیح می دهید؟

ساخت و ساز در عرصه های طبیعی تهران، تابعی است از آنچه در طرح تفصیلی پیش بینی شده. این مسایل با توجه به کد ملک و نوع کاربری پیش بینی شده املاک در طرح تفصیلی، قابل طرح است و باید دید تپه ای که می گویید در محدوده شهرک شهید دقایقی است، دارای چه نوع کاربری بوده. در صورتی که کاربری مسکونی، یا عمومی برای آن در نظر گرفته باشند، نمی توان گفت این ساخت و سازها غیرقانونی است. تشخیص این موضوع نیز با مشاوران طرح تفصیلی در مناطق است.


ولی آقای سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری می گوید بسیاری از تشخیص این مشاوران، غیرقانونی است و در تدقیق طرح تفصیلی، بسیاری از کاربری ها، تغییر کرده است. این مورد نیز شامل تغییر کاربری نمی شود؟

پرونده را باید به صورت جزئی مورد بررسی قرار داد. ولی این را می توان گفت که برای حفظ ارتفاعات درونی چهارگانه شهر تهران، یعنی چیتگر، شیان-لویزان، عباس آباد و سرخه حصار در مجموع کارهای خوبی انجام شده و حتی مصوباتی در این راستا تنظیم شده است. به طور مثال ساخت و ساز در تپه های عباس آباد، تابع قوانین مشخصی است و روی آن به شدت نظارت می شود. درباره حفظ پوشش گیاهی و درختان منطقه شیان و لویزان هم در سالهای اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است و باید دید این موردی که می پرسید، در این مقوله می گنجد و اصلا در صورت وقوع چنین مسئله ای، چه تعداد درخت از بین رفته.


شاید درباره تپه های عباس آباد چنین نظارتی را داریم، ولی در تپه های شیان و لویزان، نظارت چندانی ندارد، از جمله ساخت و ساز در ارتفاعات بالای آن که متعلق به شهرداری است و همچنین صاف کردن تپه واقع در شهرک شهید دقایقی. چرا نظارت اینجا هم با دقت انجام نمی شود؟

ساخت و ساز در کاربری های عمومی بالای تپه لویزان، متعلق به شهرداری است و کاربری عمومی دارد. درباره اراضی واقع در شهید دقایقی هم هنوز مستندی دال بر غیرقانونی بودن ساخت و ساز نداریم که بتوانیم بگوییم نظارت ضعیف بوده یا قوی. البته منکر تخلفات جزئی نیستم، ولی به نظر نمی رسد تخلفات به اندازه ای بزرگ باشد که بگوییم نظارتی اصلا انجام نشده.

به طور کلی، ساخت و ساز در عرصه های طبیعی و پوشاندن زمین با ساختمان و آسفالت باعث مشکلاتی برای شهر می شود. از جمله این که می بینیم نزولات جوی و باران های اندکی که می آید، جذب زمین و خاک نمی شود و باعث راه افتادن آبهای سطحی در شهر می شود. این مسئله را هم باید در نظر گرفت که کنترل این آبها و مشکلاتی که به بار می آورند هم یکی از تبعات، ساخت و ساز در عرصه های طبیعی است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    39 0
    وقتی یک تپه با درختاش جاجایشان را به یک برج میده،تخلف بزرگ نیست؟
  • بی بی ES ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    28 0
    نه تخلف بزرگ اونه که پولش رو نده
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    14 0
    اگردرتپه های شیان تخلفی درخو. ر.ی . نبوده باغات ازگل چی یک شبه آتش زده میشود روز بعداز طرف شهرداری منطقه نخاله آسفالت ریخته وبلافاصله مجوز ساخت ساز میدهند
  • ایرانی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    4 0
    اقا دنیا مالی.چند میلیارد؟؟؟
  • زهرا IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    1 0
    خبر انلاین تو رو خدا یه گزارش از محلات امامزاده قاسم که در منطقه یک ناحیه 3هست تهیه کنید...هر شب دارن توارتفاعات ساخت وساز میکنن...باور کنید تعجب میکنه ادم چطور می شه یه شبه خونه ساخت ...اما تو محله ما داره اتفاق می افته ...بعدش میگن هوای تهرونو بسپورید به ما؟بابا جان شهرداری چرا جلوی این تخلفات را نمی گی ره ؟