زکی یمانی وزیر اسبق نفت عربستان در سال 1973 پس از تحریم نفتی غرب به دلیل حمایت آنان از صهیونیست ها در جنگ اعراب و اسرائیل ، غربی ها را به کاهش بیشتر تولید و درصورت دخالت نظامی آمریکا، به انفجار چاههای نفت تهدید کرده بود.

 

 

 



به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، اوپک در جریان جنگ سال 1973 اعراب واسرائیل در واکنش نسبت به حمایت امریکا از اسرائیل فروش نفت به امریکا ، هلند ، کانادا ، را قطع و تولید نفت خود را کاهش داد. در نتیجه قیمت نفت از بشکه ای 4 دلار در سه ماهه چهارم سال 1973 به بشکه ای 50/12 دلار در سال 1974 رسید.

اوپک در اکتبر سال 1973 اعلام نمود که کشورهای عضو آن سازمان فورا" تولید نفت خود را هر ماه 5 درصد کاهش می دهند و تا تخلیه کامل نوار غزه در ساحل غربی رود اردن و بیت المقدس توسط اسرائیل این اقدام را هر ماهه ادامه خواهند داد.عربستان سعودی و کویت چند روز بعد خبر از کاهش بیشتر تولید خود دادند. بدنبال آن اغلب کشورهای عضو اوپک اعلام نمودند که فروش نفت خود به امریکا را تا قطع حمایت آن کشور از اسرائیل متوقف خواهند کرد.

بحران نفتی سال 1973 مقدمه ای شد بر کنترل قیمت نفت توسط امریکا . این بحران امریکا را با کمبود بنزین مواجه نمود.

 

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • yazdan IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    27 7
    درآن زمان ریاست اوپک با ایران بود و محمد رضا پهلوی و پادشاه عربستان باهم متهد بودند .قیمت نفت را درست مدیریت میکردند .بعد از انقلاب متاسفانه ایران و عربستان باهم اختلاف پیداکردند و روابط شان بسردی رفت که امیدوارم دوکشور مسلمان باهم صلح کنند و بازار نفت جهان را بدست بگیرند
    • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      14 0
      نظر شما کاملا اشتباه است در زمان تحریم فروش نفت توسط اعراب ایران با آن ها همکاری نکرد به یکی از مهم ترین تولید کنندهای نفت دنیا تبدیل شد و قیمت رو چندین برابر افزایش داد که این اقدام شاه باعث عصبانیت غرب و به ویژه آمریکا شد و همچنین اعراب از ایران شد به طوری که بارها در مصاحبه های تلویزیونی با شاه مطرح شد.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      26 1
      نه عزیز من. در اون زمان شاه از عدم تولید نفت کشورهای عربی استفاده کرد و تولید نفت رو رسوند به 4.5 میلیون بشکه در روز و به بالاترین قیمت ممکن فروخت. فکر کردین پس اون پول عظیم خرید جنگنده و تجهیزات نظامی روز و طرح های توسعه کشور و بورس کلی دانشجو به خارج کشور و آبادانی سال های 53 تا 55 از کجا اومد. از قدیمی ها بپرسی میگن تو اون سال ها خیلی کارهای زیر بنایی در کشور اتفاق افتاد .
  • ناشناس A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    7 2
    در سال 55 یا 56 همین عربستان با وزارت همین شخص بر سر افزایش قیمت نفت مانع تراشی نمود بگونه ای که تفسیر خبری شامگاهی سیمای ایران پیش از انقلاب با عنوان چه کسی یمانی را میرقصاند پخش نمود که نشان از عمق اختلاف ایران و عربستان بر سر بهای نفت خام بوده است
  • بی نام A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    4 0
    و به يمن انقلاب ايران و رفتارهاي حكومت ايران دشمني اعراب با اسراييل به فراموشي سپرده شد و ايران جايش با اعراب درگير شد
  • محمد IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    1 0
    آقای زکی یمانی با همان تهدید و نشان دادن مخالفت با غرب در حال حاضر رییس مرکز مطالعات جهانی انرژی در لندن است. یمانی از منتقدان حمله نظامی امریکا به عراق است و یکی از اهداف راهبردی جنگ واشنگتن علیه بغداد را رهایی هرچه زودتر امریکا از وابستگی به نفت عربستان می‌داند. زکی یمانی گفته‌است: بعد از واقعه۱۱ سپتامبر، امریکا و بویژه دیک چنی راهبرد استقلال نفتی از عربستان سعودی را دنبال می‌کنند. پس به ظاهر آدمها و حرفهای آنها نباید توجه کرد.