ایرنا نوشت: عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ،تحرکات و نقل و انتقالات سفیر تازه کار عربستان سعودی در عراق را مشکوک خواند و خواستار نظارت دولت عراق بر عملکرد وی شد.

' اسکندر وتوت ' روز یکشنبه در گفت وگو با سایت خبری 'خبرگزاری عراق' (واع) افزود که تحرکات 'ثامر السبهان' سفیر سعودی در عراق مشکوک است و باید این تحرکات زیر نظر و کنترل قرار گیرد.

وی تاکید کرد که دستگاه های امنیتی بویژه سازمان اطلاعات عراق بایستی تحرکات سفیر عربستان سعودی را زیر نظر بگیرد.
سفیر عربستان سعودی از ابتدای شروع به کارش در عراق در اوایل ماه ژانویه تاکنون اسباب جنجال و تنش سیاسی بوده و اظهارات او در خصوص تشکیلات داوطلب مردمی معروف به 'الحشد الشعبی' مبنی بر اینکه 'میلشیای شیعی' است و 'فاقد مقبولیت عمومی در عراق است' اعتراض های گسترده در عراق به دنبال داشته است.

دیدارهای وی با 'مسعود بارزانی' رهبر حزب دمکرات کردستان عراق که مدتی است به سعودی ها نزدیک شده و نیز دیدارهایش با طیف خاصی از سیاسیون عراق که برخی از آنها به 'داعش سیاسی' در عراق شهرت یافته اند، از سوی طیف ها و گروه های سیاسی عراق نگران کننده عنوان شده و بسیاری را اعتقاد بر این است که تحرکات السبهان در صحنه سیاسی عراق شک برانگیز است.

از طرفی افزایش ناآرامی های امنیتی و تنش های سیاسی در داخل عراق همزمان با ورود السبهان ، اعتقاد عمومی را بر این باور داشته که بین این ناآرامی های امنیتی و تنش های سیاسی و شروع به کار السبهان در بغداد رابطه منطقی وجود دارد تا جایی که برخی رسانه ها و کارشناسان و حتی نمایندگان پارلمانی در حادثه 12 ژانویه گذشته مربوط به انفجار 'بغداد جدیده' و متعاقب آن، بلوای 'مقدادیه'، آشکارا به نقش سفیر سعودی در این حوادث اشاره کرده اند.

اسکندر وتوت همچنین از نقش وزارت خارجه که عامل ورود سفیر سعودی به عراق بوده ، انتقاد کرد و پرسید: 'وزارت خارجه عراق در برابر این تحرکات مشکوک ثامر السبهان و یا اشغال شمال عراق توسط ارتش ترکیه چرا نقشی ایفا نمی کند؟'
وتوت همچنین راجع به ایجاد اقلیم عرب سنی در عراق گفت که این خواست برخی سیاسیون عرب سنی است اما بافت عمومی عرب سنی در عراق چنین خواسته ای ندارند.
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد که ایجاد اقلیم سنی درعراق یک طرح خارجی است که در نهایت اگر ایجاد شود، بازنده بزرگ، خود عرب های سنی هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    اصولا تحرکات عربستان در منطقه مشکوک شده. اینجاست که باید بگیم رونالدو رو ول کن و غضنفر رو بچسب.