تازه ترین آمارهای گمرک نشان می دهد با وجود این‌که تراز تجاری کشور همچنان منفی است، اما نسبت به ماه‌های گذشته از درصد منفی آن کاسته شده است و این موضوع از کاهش شکاف میان صادرات و واردات حکایت دارد.

مریم فکری:

تازه‌ترین آمارها از وضعیت تجارت خارجی کشور، از روند رو به رشد صادرات نسبت به سال گذشته حکایت دارد؛ تا جایی که از نظر ارزشی در 10 ماهه سال 1393 نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات کالا حدود 31.43 درصد افزایش پیدا کرده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در 10 ماهه اول امسال حدود 43 میلیارد و 677 میلیون دلار کالا از کشور صادر شده و این در حالی است که این میزان در سال گذشته 37 میلیارد و 8835 میلیون دلار بوده است.

در همین حال، جداول آماری از وضعیت واردات کشور بیانگر آن است که در 10 ماهه اول سال‌جاری بالغ بر 42 میلیارد و 584 میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است؛ اگرچه رقم واردات در مدت مشابه سال گذشته حدود 34 میلیارد و 285 میلیون دلار بود.

در کل و بنا به محاسباتی که از صادرات و واردات کشور وجود دارد، می‌توان گفت در 10 ماهه ابتدای امسال، 86 میلیارد و 261 میلیون دلار حجم تجارت خارجی بوده است.

اما نکته قابل اهمیت در میان آمارهای گمرک، این است که با وجود این‌که تراز تجاری کشور همچنان منفی است، اما نسبت به ماه‌های گذشته از درصد منفی آن کاسته شده است؛ به نحوی که از ابتدای امسال تا دی‌ماه حجم واردات یک میلیارد و 93 میلیون دلار بیشتر از صادرات بوده است. این اختلاف در پایان پاییز و در 9 ماهه منتهی به آذرماه حدود 3 میلیارد و 317 میلیون دلار بود. همچنین براساس گزارش گمرک، تا ابتدای پاییز و در 7 ماهه منتهی به مهرماه امسال حدود 3 هزار و 328 میلیون دلار واردات بیش از صادرات صورت گرفته بود.

این آمارها، از کاهش شکاف میان صادرات و واردات کشور و نزدیک شدن تراز صادرات و واردات به یکدیگر حکایت دارد.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    5 4
    چیمونو صادر کردیم ؟؟؟؟؟ ، چی وارد کردیم ؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    میشه این جدول رو یبار هم بدون احتساب نفت بزارین؟