سایت صدای اقتصاد نوشت:

 

      نام کارشناس

نظر موافق یا مخالف

موسی غنی نژاد (اقتصاددان)

مخالف/ سرکشی به حساب خانوارها نه تنها اقدامی عملی نیست که اشکال قانونی هم دارد. به نظرم برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی باید از راهکارهای دیگری اقدام کرد. در این راستا عملی و اجرایی ترین راهکار؛ شناسایی اقشار آسیب پذیر و کم درآمد است که ابزار مربوط به شناسایی این گروهها در دسترس است. در این خصوص به طور مشخص افرادی که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند به عنوان گروههای آسیب پذیر و نیازمند مورد حمایت قرار گرفته و یارانه نقدی به آنها پرداخت شود. بدون شک سرکشی به حساب خانوارها علاوه بر مشکلات اجرایی، منجر به نارضایتی در سطح عمومی جامعه هم خواهد شد. کمااینکه برآوردهای حاصل از سرکشی به حساب خانوار نمی تواند مبنای دقیقی برای شناسایی خانوارها باشد.

بیژن رحیمی دانش (کارشناس اقتصادی و برنامه ریزی)

موافق / معتقدم که دولت می تواند به حساب بانکی خانوارها سرکشی کند، هیچ ایرادی به این مسئله وارد نیست. کمااینکه در سایر کشورهای دنیا هم دولتها از حسابهای مردم اطلاع دارند. اما در این خصوص باید امنیت اطلاعات حسابهای مردم هم مورد توجه قرار گیرد، یعنی دولت با ورود به حسابهای بانکی، امین مردم هم باشد و این اطلاعات به بیرون درز نکند.

جمشید پژویان (اقتصاددان)

مخالف/  دولتها نه صرفا به واسطه موضوع شناسایی دهک های درآمدی که به خاطر اعمال سیاستهای مالیاتی هم که شده، نیازمند کسب اطلاعاتی دقیق تر از خانوارها هستند. برخی تصور میکنند که ورود به حساب خانوار ظرف کوتاه مدت یا حتی میان مدت امکان پذیر است؛ در حالیکه این تصور به کل اشتباه است. به طور کلی ورود و سرکشی حساب خانوارها در حال حاضر نمی تواند ابزاری موثر در شناسایی دهک های درآمدی باشد. به این منظور باید نظام مالیات بردرآمد اصلاح شود و از این ابزار می توان از برای شناسایی دهک ها استفاده کرد.

محسن صفایی فراهانی (کارشناس اقتصادی)

مخالف/ سرکشی دولت به حساب خانوارها برای شناسایی دهک ها به صلاح نیست. دولت برای شناسایی پردرآمدها ابزارها و مکانیزم های مختلف دیگری در دست دارد که می تواند از آنها استفاده کند. مخالف سرکشی دولت به حساب خانوارها هستم.

پدرام سلطانی (نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران)

ممتنع/ اصولا در سایر کشورهای دنیا دولت ها برای بررسی مواردی مانند پولشویی و کشف فساد اقتصادی به حساب های مردم سرکشی کرده و آن را بررسی می کنند. دولت اگر می خواهد همگام با دنیا حرکت کند، سرکشی به حساب مردم را باید به موارد مشابه محدود سازد اما در عین حال هم بایدی برای دولت در کار نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    3 0
    هر كس كه درخواست دريافت يارانه دارد يعني به دولت اجازه مي دهد كه به حسابهايش سركشي كند چون آنكه حسابش پاك است از محاسبه چه باك است.
  • سید محمد رضایی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    4 0
    بنده به عنوان دانشجوی رشته دکترا اقتصاد خدمت دوستان عرض کنم که در سایر کشورها بررسی حساب بانکی افراد هم ممنوع است اما کسانی که درخواست یارانه و خدمات یارانه ای از دولت مینمایند قراردادی را امضا میکنند که به دولت اجازه میدهد نیازمندی انها را راستی ازمایی نماید و حتی به گفته یکی از اساتید ما که خودش در امریکا تدریس می نماید حتی ماموران دولتی به صورت سرزده به خانه افراد رفته و حتی داخل کشوها و انبارهای انها را بازرسی میکنند که ببینند واقعا مستحق هستند یا خیر،پس در واقع تنها کسانی که درخواست یارانه دولتی دارند حسابشان بررسی می گردد.