نسیم آنلاین نوشت:

جریمه قاچاق در ایران پایین است. قاچاق کالا و ارز در کشور ما از ریسک پذیری پایینی برخوردار است/ پرونده‌های بالای یک میلیارد ریال سهم ناچیزی در جرایم مربوط به قاچاق دارند.

شاید دیگر طبیعی باشد که قاچاق کالا و ارز قصد برداشتن سایه نحس خود را از اقتصاد کشور ندارد و به جز جدایی ناپذیر اقتصاد ما تبدیل شده است. یکی از عوامل استمرار روند قاچاق در کشور حجم ناچیز جرایم وصول شده در حوزه قاچاق و در نهایت حاشیه امنیت عمده فعالان این بخش است به شکلی که ریسک پذیری قاچاق در کشور حد بسیار پایینی دارد.

در حال حاضر طبق آمار اعلام شده در سال 92 میزان کشف کالای قاچاق در کشور علی رغم همه زحمات نهادهای ذیربط از جمله ناجا کمتر از 10 درصد است. به طور مثال در سال 91 میزان جرایم تعیین شده در پرونده های قاچاق 29836/77 میلیارد ریال بوده است که از این میان تنها 351/28 میلیارد ریال وصول شده است که نسبت وصول آن 1/17 درصد بوده است.

اما این آمار برای سال 92 تاسف آورتر هم می شود به شکلی که از 33077/15 میلیارد ریال جریمه تنها 341/08 آن اعلام وصول شده است که نسبت مبالغ وصل شده تنها 1/03بوده است.

جدول زیر وضعیت جرایم تعیین شده در چهار سال اخیر برای قاچاق و میزان وصول آن ها را نشان می دهد:


وضعیت جرایم تعیین شده در چهار سال اخیر برای قاچاق

اما حاشیه امنیت قاچاچیان هم در جدول زیر به خوبی نمایان است به شکلی که پرونده های بالای یک میلیارد ریال سهم زیادی در جرایم اعمال شده ندارند.مقایسه جریمه و درآمد قاچاقچیان

 


جدول بالا نشان می دهد که قاچاقچیان با توجه به میزان جرایم در نظر گرفته شده برایشان و همچنین میزان وصول آن ها در سال های اخیر به راحتی می توانند با فعالیت در حوزه قاچاق درآمدهای هنگفتی را به دست بیاورند و متاسفانه هیچ کس هم به فکر این مسئله نیست.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =