رئیس سازمان سینمایی در جلسه معارفه سرپرست بنیاد سینمایی توضحیاتی در مورد تازه‌ترین تغییرات مدیریتی سینما ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه معارفه رمضانعلی حیدری خلیلی سرپرست بنیاد سینمایی فارابی با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و برخی از مدیران شنبه 29 آذر ماه برگزار شد.

ایوبی در جمع خبرنگاران در مورد تغییرات فارابی گفت: «فاصله گرفتن از سنت‌های قدیمی سخت و دشوار است، تغییر در سینمای ایران هم می‌تواند سخت و دشوار باشد. هر تغییری که در سینمای ایران رخ داده معمولا با مقاومت بسیاری از افراد همراه بوده است، مانند دیجیتال کردن سالن‌های سینمایی که در ابتدا با مخالفت همراه بود، اما بعد سالن‌های سینما و لابراتوارها خودشان تجهیزات را به روز کردند و در این زمینه موفق هم شدند. متاسفانه سینمای ایران بودجه بسیار اندکی دارد که در این میان باید هزینه دستمزد کارمندان سازمان را که نزدیک به 500 نفر هستند، پرداخت کنیم.»

او با اشاره به تغییر مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: «تغییر در این بنیاد به این معنا نباید باشد که کارمندان آن نگران شوند. فارابی در حال حاضر 200 کارمند دارد و هیچکدام نباید از این تغییرات دچار نگرانی شوند. تغییرات در بنیاد سینمای فارابی به این معناست که بخش‌هایی که دیگر در این بنیاد قابل استفاده نیستند از این بنیاد جدا می‌شوند تا فارابی کوچک شود. به عنوان مثال بخش تجهیزات بنیاد سینمایی فارابی با روی کار آمدن موسسه «سینما شهر» کمرنگ شد و دیگر کارایی نداشت. در چنین شرایطی ادامه فعالیت بخش تجهیزات در این بنیاد بی‌معناست. همچنین نباید فراموش کرد که بنیادی مانند فارابی برای حمایت از تولید در سینمای کشور برنامه‌ریزی شده است و ما از روز اول مخالف این بودیم تا سینما فرهنگ در اختیار فارابی قرار گیرد. در مورد برگزاری جشنواره ها توسط بنیاد سینمایی فارابی باید بگویم در این بنیاد باید از تولید و اکران فیلم حمایت شود و برگزاری جشنواره‌ها تنها مانع ایجاد تمرکز برای حمایت و تولید فیلم است.»

براساس گزارش مهر، ایوبی با اشاره به روند حمایت و تولید فیلم در بنیاد سینمایی فارابی طی یک سال گذشته گفت: «آنچه در تولید فیلم طی یک سال گذشته در بنیاد فارابی رخ داده، خواست من بود. جعفری جلوه نیز این کار را پیگیری کرد. من به شدت مخالف بودم که بودجه فارابی تنها صرف یک یا دو فیلم شود به همین دلیل در سال جاری پیگیری زیادی برای چگونگی حمایت از تولیدات سینمایی را انجام دادم. به عنوان مثال تمام فیلمنامه های مطرح امسال را خواندم و پای همه فیلمنامه ها بودم و چگونگی مشارکت و حمایت از آنها را دنبال کردم.»

او با بیان اینکه یکی از نکات امیدبخش در سال آینده این است که موتور سینما فعال و خوب در حال حرکت است، یادآور شد: «حتی من طی یک سال گذشته این خطر را پذیرفتم و دفترچه سیاست‌های سازمان سینمایی را منتشر کردم. این در حالی است که می‌دانستم با چنین کاری مورد قضاوت دیگران قرار می‌گیرم. برای سیاست گذاری در حوزه سینما کارگروه های بسیاری فعال شد و از مشورت اهالی سینما استفاده کردم اما در این میان برخی از سینماگران فکر می‌کنند که این برنامه‌ها بدون مشورت صورت گرفته است در حالی که این دوستان خود از برنامه‌های سینمایی بی‌خبر بودند و چون مورد مشورت قرار نگرفتند فکر می‌کنند که سیاست‌گذاری‌ها در سازمان سینمایی بدون مشورت انجام شده است.»

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که بخش بین‌الملل بنیاد فارابی به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا نه توضیح داد: «در حال حاضر همه بخش‌های بین‌المللی و نهادهای مختلف سینمایی دارای کارشناسان متوسطی هستند که مهمترین کار آنها برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره خودشان است مانند بخش بین‌الملل جشنواره «سینما حقیقت». بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی هم این گونه بود، زمانی تعریف ما این بود که بخش بین‌الملل باید در جشنواره‌های خارجی نیز حضور فعال داشته باشد، اما بخش بین‌الملل سینمای ایران همچنان صحبت‌های قدیمی خود را دنبال می‌کند و باید به روز شود. بارها گفته‌ام که بخش بین‌الملل سینمای ایران یک وزارتخانه کوچک و کارا است که باید همه مسائل در حوزه سینما را رصد کند و ارتباط خوبی با سینمای جهان داشته باشد در چنین شرایطی ما نیازمند کارشناسان برجسته ای در حوزه بین‌الملل هستیم.»

ایوبی ادامه داد: «سینمای ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد و ما باید از این ظرفیت ها برای ایجاد مناسبات با سینمای اروپا، آمریکا و حتی جامعه ایرانی که در دنیا حضور دارند فراهم کنیم چراکه بهترین نوع برقراری ارتباط با دنیا فیلم و سینماست.»

او با اشاره به ایجاد تغییرات مختلف در بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: «باید بر اساس سیاست‌گذاری‌های جدید  فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی متمرکز شود. در تولید فیلم هر ماموریت دیگری که باعث لطمه زدن به این ماموریت می شود، به موسسات دیگر محول می‌شود. در واقع بنیاد فارابی به عنوان رصدخانه سینمای ایران باید مسئولیت رصد سینمای ایران در زمینه تولید را برعهده داشته باشند. بخش صنعت سینمای ایران به موسسه «سینماشهر» ارائه می شود. این موسسه مدل و الگوی خوبی در حوزه مدیریت دارد و الگوی مناسبی برای ما است.»

ایوبی تاکید کرد: «بخش تجهیزات، سینما فرهنگ و بخش بین‌الملل از جمله بخش‌هایی هستند که از بنیاد سینمایی فارابی جدا می‌شوند. در این میان بخش‌هایی هم به این بنیاد اضافه می‌شوند که از آن جمله می‌توان به تولید فیلم‌های اول، خرید رایت فیلم‌ها برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی اشاره کرد. برگزاری جشنواره‌های سینمایی از جمله جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز از فارابی گرفته می‌شود. این تغییرات در فارابی ناگهانی نیستند و مدت‌ها در کارگروه‌های مختلف مطرح شده‌اند. حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مدت‌ها پیش خواستار این تغییرات بوده است. البته تغییرات مهم همیشه اضطراب‌هایی را برای دیگران ایجاد می‌کند اما بی‌شک این تغییرات می‌تواند برای سینمای ایران قابل قبول باشد.»

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که تغییر در فارابی این نگرانی را ایجاد کرده که «برند فارابی» از بین می‌رود،  توضیح داد: «با سیاست‌هایی که در دستور کار قرار داده‌ایم، «برند» این بنیاد تقویت می شود و اتفاقات خوبی در حوزه سینمای ایران رخ می‌دهد.»

ایوبی با اشاره به بیمه بیکاری سینماگران بیان کرد: «سال‌ها قبل آرزو داشتم که بیمه بیکاری مناسبی برای هنرمندان در رشته‌های تئاتر، موسیقی و سینما ایجاد شود تا این هنرمندان بتوانند در آرامش زندگی عادی خود را داشته باشند، اما به وقوع پیوستن چنین مسأله‌ای تنها از سوی سازمان سینمایی امکان‌پذیر نیست و نیازمند عزم و اراده ملی است و هیات دولت باید حمایت از این کار را بپذیرد. برای حل این مشکل با بیمه تامین اجتماعی و وزارت کار جلسات متعددی را داشتیم. در ابتدا قرار بود با راه‌های معمول دولتی این بیمه فعال شود، اما بعد متوجه شدیم که با این روند ممکن است زمان طولانی صرف این فعالیت‌ها شود. به همین دلیل به  این نتیجه رسیدیم که باید ریسک‌پذیر باشیم و این بیمه را فعال کنیم. ما از یک نقطه این کار را شروع کردیم و امیدوارم با کمک اهالی سینما بتوانیم بخش‌های دیگر را با خود همراه کنیم.»

او ادامه داد: «بودجه ناچیزی را برای حمایت از این صندوق در نظر گرفته‌ایم و سالی 2 درصد از بودجه را برای این صندوق اختصاص داده‌ایم. در این میان درآمدهایی هم برای حمایت از صندوق پیش بینی شده و حق عضویت ها هم می تواند در تامین بودجه صندوق کمک کند.»

رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به بودجه سال آینده سینمای ایران گفت: «106 میلیارد تومان برای بودجه سینمای ایران در سال آینده درخواست شده است که نسبت به سال گذشته با 6 میلیارد تومان افزایش همراه بوده است. ما شرایط دولت روحانی و کاهش قیمت نفت را درک می‌کنیم البته ناامید هم نیستیم چراکه امسال فروش بالای فیلم‌های کم هزینه نشان داد که با هزینه کم هم می توان تولید خوب داشت.»

او در ادامه توضیح داد: «در ابتدا قرار بود سازمان سینمایی و بنیاد فارابی بوفه اکسیژنی برای سینمای ایران باشند، اما امروز همه چیز برعکس شده است و سینما دارد کاری می‌کند که فارابی به فعالیت‌های خود ادامه دهد.»

ایوبی در پایان با اشاره به اعلام اسامی فیلم‌های بخش غیرانگلیسی زبان اسکار گفت: «هیات داوران قابل اعتمادی نماینده ایران برای اسکار را انتخاب کردند و من همیشه به انتخاب آنها احترام می‌گذارم و نمی‌خواهم انتخاب آنها را نقد کنم. نباید انتظار داشته باشیم که همیشه فیلم‌های سینمای ایران در اسکار مورد قبول قرار گیرند. اسکار مسأله سینمای ایران نیست. فیلمی که برای اسکار از سوی ایران انتخاب می‌شود باید نماینده سینمای ایران باشد.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام EU ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 1
    سلام .. خداحافظ ... خوش آمدید
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    سینما فرهنگ خیلی کهنه است