تیم ملی فوتبال ایران از چندی دیگر باید مسیر حساس و تعیین‌کننده خود برای حضور در جام جهانی روسیه را آغاز کند و در اولین دیدار به مصاف تیم ملی قطر خواهد رفت.

آندرانیک تیموریان کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران که سابقه بازی در دو جام جهانی 2006 و 2014 را در کارنامه خود دارد و همینطور یکی از بازیکنانی است که بیشترین بازی را برای تیم ملی ایران انجام داده و در رده باشگاهی و ملی کارنامه موفقیت‌آمیزی داشته است با این مجله به گفت‌وگو نشسته است تا درباره حضور ایران در جام جهانی و شرایط تیم ملی ایران صحبت کند.

سوال: دوره سوم انتخابی جام جهانی به زودی آغاز می‌شود، نظرتان درباره گروهی که ایران در آن قرار گرفته است، چیست؟

جواب: حقیقت این است که در این مرحله از رقابت‌ها بازی آسانی وجود ندارد. در حالی که بعضی از مردم فکر می‌کنند قرعه ایران می‌تواند سخت‌تر باشد ما این نظر را نداریم و معتقد هستیم تمام حریفانمان در گروه قابلیت و توانمندی بالایی دارد. سوریه برای رسیدن به این مرحله عملکرد خوبی از خود نشان داده است. قطر پیشرفت‌های خوبی در چند سال اخیر داشته و چین نیز فوتبالش را خیلی سریع پیشرفت داده است و مهمترین موضوع این است که با آمادگی خوبی پای به این رقابت‌ها بگذاریم.

سوال: آیا کشور خاصی هست که نگرانی بیشتری برای شما در انتخابی جام‌جهانی ایجاد کند؟

جواب: این یک چالش بزرگی برای کشور ماست. صرف‌نظر از حریفانی که با آنها روبه‌رو می‌شویم باید بدانیم که تمام پنج رقیب با شایستگی به این مرحله رسیدند و چیزی که باید مطمئن شویم این است که این کشورها انگیزه بالایی برای رقابت‌ها دارند و مطمئن هستیم که برای رسیدن به موفقیت تمام تلاششان را خواهند کرد.

سوال: شما باید در این مرحله از رقابت‌ها بار دیگر با کره جنوبی دیدار کنید و در دیدارهای اخیر شما تنش‌های زیادی وجود داشته است. آیا این تنش‌ها بازی ایران و کره‌جنوبی را حساس‌تر از قبل خواهد کرد؟

جواب: نه به هیچ وجه. تمام این اتفاقات مربوط به گذشته بوده است و ما به کره‌جنوبی دقیقاً مثل تمام حریفانمان که با آنها روبه‌رو می‌شویم احترام می‌گذاریم. از چهار سال گذشته تا الان اتفاقات زیادی رخ داده است و تیم ما نیز تغییر و تحولات زیادی داشته و مطمئنم شرایط برای کره‌ای‌ها نیز همینطور بوده است. ما نیز مثل کره‌ای‌ها می‌خواهیم تمام دیدارهایمان را با برد به پایان برسانیم. از نظر من حساسیت خاصی برای این دیدار وجود ندارد و آنچه در گذشته اتفاق افتاده مربوط به گذشته است و بازی‌های پیش‌رو کاملا شرایط متفاوتی خواهند داشت.

سوال: چالش اصلی ایران برای رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی چیست؟

جواب: اگر شما ایران را با دیگر تیم‌های گروه مقایسه کنید می‌بینید که ما برنامه لوکس و مرتبی مثل آنها نداریم. چین و قطر به طور خاص قادر هستند تا حریفان دوستانه قدرتمندی برای خودشان در دیدارهای دوستانه داشته باشند و از اردوهای بلندمدت منظم برخوردار باشند ولی ایران دقیقاً مثل سه سال پیش در حال خوابیدن است و ما شرایط سختی برای برگزاری دیدارهای دوستانه داریم. این شرایط برای ما خوب نیست و برای بازیکنان و کادر فنی که سخت تلاش می‌کنند تا ایران را در موقعیت موفقیت قرار دهند فاجعه است.

سوال: ولی شما برای دیدارهای دوستانه برابر مقدونیه و سپس در تهران برابر قرقیزستان همراه تیم ملی حضور داشتید، نظرتان چیست؟

جواب: با تمام احترام برای کشورها، ما به دیدارهای دوستانه به حریفان قدرتمندتری نیاز داریم (ایران با نتیجه 3 بر یک مقدونیه را در شهر اسکوپیه شکست و سپس در خانه با شش گل قرقیزستان را از پیش رو برداشت). اگر ما می‌خواهیم در جام‌جهانی موفق شویم باید با حریفانی روبه‌رو شویم که کیفیت به مراتب بالاتری دارند و نتایج بهتری در دیدارها خودشان کسب می‌کنند. تیم‌هایی که از سطح ما بالاتر هستند.

سوال: در دور دوم انتخابی جام‌جهانی آیا بازی‌ها از آنچه انتظار داشتید برای شما آسان‌تر بودند؟

جواب: در مجموع می‌توان گفت اینطور بوده ولی ما برای مثال در برابر عمان کمی با سختی روبه‌رو شدیم ولی بی‌شکست بودن در آن مرحله یک نقطه مثبت برای ایران بود. هرچند کسانی که از بیرون به این بازی‌ها نگاه می‌کنند پیش خودشان فکر می‌کنند که بازی‌ها به مراتب خیلی آسان هستند. البته این را باید بگویم که رقابت‌های انتخابی جام جهانی از این مرحله شروع می‌شود.

سوال: از زمان جام ملت‌های آسیا 2015 چهره‌های جدید زیادی به تیم ملی ایران اضافه شدند. شما رشد و پیشرفت تیم ملی را در 18 ماه گذشته چطور بررسی می‌کنید؟

جواب: درست می‌گویید ولی قبل‌تر از جام ملت‌ها تغییرات در تیم ملی فوتبال ایران شروع شد. ما الان جایی هستیم که تیم ما ترکیب خیلی خوبی از بازیکنان باتجربه و سن بالا و بازیکنان جوان و باانگیزه دارد و تیم ما را تیم خوبی کرده است.

سوال: آیا از این بازیکنان جوان کسی نظر شما را بیشتر جلب کرده است؟

جواب: به عنوان کاپیتان تیم ملی من نمی‌خواهم اسم یکی، دو بازیکن را ببرم که باعث شود بازیکنان با غرور مواجه شوند. ما نیاز داریم که تمام بازیکنان تیم عطش موفقیت و پیشرفت در خود را داشته باشند. من از عملکرد بازیکنان جوانی که به تیم ملی اضافه شدند تحت تاثیر قرار گرفته‌ام. آنها تلاش زیادی برای پیشرفت و بهترشدن دارند. ما از همین حال می‌دانیم که چه بازی‌های سختی در انتظار تیم ملی در راه صعود به جام جهانی است و به همین خاطر حتی نمی‌توانیم یک دقیقه از این موضوع غافل باشیم. تمام بازیکنان تیم از جمله جوانان باید تلاش زیادی برای بهترشدن و خدمت به تیم را داشته باشند. حریفانی که با آنها روبه‌رو می‌شویم حریفانی سخت و قدرتمندی هستند و باید با تمرکز بالا برابر آنها به میدان برویم. باید یک گروه باشیم و در تمام بازی‌ها با دقت و تمرکز ظاهر شویم.

سوال: قسمتی از موفقیت تیم ملی به نظر می‌رسد هواداران پرشور ایرانی باشند. می‌توانید به ما بگویید هواداران شما در ایران چقدر پرشور و حامی تیم ملی هستند؟

جواب: می‌توانم با گفتن یک جمله منظورم را برسانم و بگویم هواداران فوتبال در ایران عاشق آن هستند. صادقانه بگویم، شما نمی‌توانید هواداران فوتبال در ایران را با کشورهای دیگر در آسیا مقایسه کنید و شاید هم در جهان. من در سراسر دنیا برای تیم ملی ایران بازی کرده‌ام و برای تیم‌های باشگاهی مختلفی نیز به میدان رفتم و باید بگویم شور و شوقی که در هواداران ایرانی است را هیچ‌جا ندیده‌ام. تمام دیدارهایی که ما درخانه برگزار می‌کنیم با حمایت پرشور هوادارانمان روبه‌رو است و آنها سراسر بازی به حمایت و پایکوبی تیم ملی می‌پردازند.

سوال: آیا با وجود حمایت‌ها فشاری هم در بازی‌های سخت، در بازی‌هایی که در خانه برگزار می‌کنید احساس خواهید کرد؟

جواب: نه به هیچ‌وجه. این شرایط برای ما عادی است. باید به خاطر بیاورید که این جزئی از فرهنگ فوتبالی ما ایرانی‌هاست و ما دوست داریم به خاطر کشورمان و هواداران موفق باشیم.

سوال: شایعات زیادی درباره آینده کارلوس کی‌روش مدتی است که به گوش می‌رسد. اینکه او چه مدت قرار است هدایت تیم ملی ایران را به عهده داشته باشد؟ نظرتان درباره این موضوع چیست؟

جواب: من امیدوارم که فدراسیون فوتبال ایران این موضوع را حل کند چراکه کی‌روش با اقداماتی که انجام داده است شایسته احترام و اعتقاد بیشتری از سوی سران فوتبال ایران است. مردم شاید ندانند که او چقدر فداکاری کرده است تا با تیم ملی ایران ادامه همکاری دهد. او هیچ‌وقت تسلیم نشده است و هیچ‌وقت برای خود کار نکرده است. تمام کارهایی که او انجام داده و تمام سختکوشی‌هایی که انجام داده برای موفقیت تیم ملی فوتبال ایران بوده است. هرچقدر عدم تفاهم وجود داشته باشد من امیدوارم که این مسائل خیلی زود حل شود.

سوال: به نظر می‌رسد که افتخار بزرگی برای شما باشد که کاپیتان تیم ملی ایران هستید؟

جواب: دقیقاً همینطور است. بعد از کارنامه فوتبالی طولانی‌ای که داشتم و با بازیکنان بزرگی که بازی کردم خیلی خوشحالم که کاپیتانی تیم ملی ایران را برعهده دارم. این یک مسوولیت بزرگ برای من است و تا زمانی که کاپیتانی تیم ملی را برعهده داشته باشم با تمام قدرت برای کشورم بازی خواهم کرد و قدردان حمایت کسانی هستم که من را به این جایگاه رسانده‌اند.

سوال: با نگاهی به گذشته فوتبالیتان، مهمترین اتفاق فوتبالیتان چه بوده است؟

جواب: من امیدوارم که بهترین اتفاق فوتبالیم هنوز نیامده باشد و آن صعود به جام جهانی روسیه و عملکرد خوب در این رقابت‌ها باشد. ولی تا الان باید بگویم که صعود به جام‌جهانی آلمان در سال 2006 موفقیت بزرگی برای من بود و بعد از ناکامی در راه صعود به جام‌جهانی 2010 باید بگویم که صعود به جام‌جهانی برزیل نیز افتخار بزرگی برای من بود. فکر می‌کنم با کمی شانس می‌توانستیم به دور بعدی جام جهانی صعود کنیم و حالا این هدف بزرگ یعنی صعود به دور دوم جام‌جهانی هدف ما در روسیه خواهد بود. می‌دانم که خیلی از بازیکنان بزرگ در دنیا نتوانستند حتی یکبار در جام‌جهانی حاضر باشند و اگر این اتفاق برای من رخ دهد توانسته‌ام برای سومین بار در جام‌جهانی را تجربه کنم.

سوال: نظرتان درباره این موضوع چیست که تمام چهار کشور آسیایی در جام‌جهانی برزیل با مشکل مواجه بودند و نتوانستند موفق شوند؟

جواب: فاکتورهای زیادی در این باره دخیل است. شاید مسائل تاکتیکی یا تکنیکی یا شاید هم ذهنی در این موضوع دخیل باشد. ولی باید شاهد باشیم که فوتبال در آسیا رو به پیشرفت بوده و در جام جهانی روسیه بهتر عمل خواهیم کرد.

سوال: با وجود قهرمانی استرالیا در جام ملت‌های آسیا، ایران همچنان در رده‌بندی فیفا بین تیم‌های آسیایی در رده نخست قرار دارد. آیا به نظر شما ایران شایسته این جایگاه است؟

جواب: در طول چهار، پنج سال گذشته ما پیشرفت خیلی خوبی داشتیم و در جام‌جهانی برزیل و جام ملت‌های استرالیا می‌توانستیم حذف نشویم و بهتر از این عمل کنیم. هنوز راه زیادی برای پیشرفت داریم ولی فکر می‌کنم ما با شایستگی در این جایگاه قرار گرفتیم و من به شخصه معتقد هستم که ایران هنوز قدرتمندترین تیم در آسیاست.

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =