تنها ساعاتی بعد از اعلام قراردادهای لیگ شانزدهم ، ابهام های زیادی درباره ارقام اعلام شده به وجود آمده است.

آریا صالحی - خبرگزاری خبرآنلاین؛با اعلام فهرست قراردادهای بازیکنان لیگ برتر ، ابهام ها در این باره قوت گرفت. اینکه آیا واقعا رقم های قراردادهای اعلام شده واقعی هستند؟ درحالی که تا قبل از اعلام این لیست ها ، ارقامی نزدیک به دو میلیارد برای بازیکنانی چون بختیار رحمانی ، کاوه رضایی ، مهدی رحمتی ، امید ابراهیمی وریا غفوری و  خسرو حیدری برای استقلال و ارقامی در همین حدود برای بیرانوند ، وحید امیری ، مهدی طارمی و جلال حسینی در پرسپولیس سر زبان ها بود و البته قرارداد شخص برانکو را تا 3.5 میلیارد تومان تخمین می زدند ، به یکباره اعلام شد استقلال بازیکن بالای 1.2 میلیارد تومان نداشته و پرسپولیسی ها هم زیر 1 میلیارد تومان قرارداد بسته اند.

برانکو هم که قراردادش 2 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است یعنی همان رقم 700 هزار دلاری سال اولش!  این ارقام آیا واقعی هستند؟ این را حداقل رسانه های نزدیک به دو تیم خیلی باور ندارند! روزنامه پیروزی غیر از مانور روی تفاوت 4 میلیارد تومانی هزینه های نهایی اعلام شده در استقلال و پرسپولیس ، این ارقام اعلام شده را هم زیر سئوال برده بود .آنها به طور مشخص روی کاوه و چند خرید دیگر استقلال که در زمان نقل و انتقالات ، دو تیم روی انتقال شان رقابت داشتند ، این تشکیک را به وجودآورده بودند.

استقلالی ها هم در قراردادهای پرسولیس یک گاف جالب رو کرده بودند. اینکه چطور احمد نوراللهی قرارداد امسالش نصف قرارداد سال قبلش است اما در تمام یک ماه گذشته سر رقم تمدید قراردادش با قرمزها چانه می زده است. اتفاقی که سبب شد وکیل طارمی در این باره توضیحاتی بنویسد. که چه اتفاقی افتاده و بپذیرد این رقم اعلام شده ، رقم واقعی قرارداد نوراللهی نیست.

او البته در ادامه متنش طعنه ای زده که کنار هم قرار دادن فکت های نوشته شده اش ، نکات جالبی را به همراه دارد. اینکه بازیکنی داشته یک پنجشنبه با یک تیم قرارداد می بسته ، شام به خانه رفیقش که در تیم رقیب بازی می کرده می رود و به جای رقم 1.2 میلیاردی که توافق کرده بوده ، ناگهان 1.9 میلیارد می گیرد و نظرش به کلی عوض می شود و تیمش هم عوض می شود. البته او آن بخش از این رقم را که حالا در قرارداد اعلامی اش نیامده است را هم نقدی و به یورو گرفته است. این روایت بی نام را اگر بدانیم عبدالصمد ابراهیمی وکیل بازیکنان پرسپولیس است و یک پرسپولیسی ، می شود دریافت به کدام بازیکن و کدام انتقال جنجالی نقل و انتقالات طعنه زده است!

این البته تنها ورد از این دست نیست. درباره قرارداد وحید امیری هم استقلالی ها رقیب را متهم کرده بودند، بازیکن مورد نظر منصوریان را یکباره با پیشنهاد 2 میلیارد تومانی وسوسه کرده اند. آنها می گفتند این بازیکن با رقمی نزدیک 700 میلیون تومان که یکی زا نزدیکان به پرسپولیس به او نقد داده ، سر از تیم رقیب در آورده است. حالا که قراردادها اعلام شده است ، رقم اعلامی برای امیری همان یک میلیارد تومان سقف باشگاه است و منطقی باید این باشد که بپذیریم تخلفی صورت نگرفته است.

رضا حسنی خو معاون حراست وزارت ورزش در این باره به خبرآنلاین می گوید:«اگر کسی می گید این لیست های اعلام شده مشکلی دارند یا واقعی نیستند ، می تواند اسنادش را بیاورد و تحویل بدهد.»

درحالی که شخص وزیر ورزش قبل از همه بر شفافیت درباره قراردادها اصرار داشت و هشدار داده بود ، این ارقام اعلامی هنوز نتوانسته افکار عمومی را قانع کند و ابهام های زیادی در این میان وجود دارد. امیر عابدینی به نمایندگی از فدراسیون فوتبال گفته است از اعلام این ارقام تیم ها شاکی هستند و حق هم دارند دلخور باشند. او البته گفته وزارت ورزش هم این حق را دارد که ارقام را راستی آزمایی کند.

سال قبل در یک نمونه از راستی آزمایی های انجام گرفته از سوی وزارت ورزش ، قرارداد یکی از ستاره های استقلال ، بررسی شد. این قرارداد برخلاف آنچه در قرارداد قید شده بود ، 700 میلیون تومانی بیشتر بود و بعدا گفتند آن رقم را بازیکن ملی پوش از اسپانسر گرفته است. جالب اینکه امسال هم دوباره رقمی که برای آن بازیکن در قراردادش ثبت شده 1.2 میلیارد تومان است! یعنی همان رقم غیرواقعی اولیه. حسنی خو در این باره می گوید:«این را که سال قبل خود ما بدست آورده بودیم. خود ما تحقیقات مان را انجام می دهیم. شما روزنامه نگاران یا دیگران اگر نمونه های دیگری دارید را به ما اعلام کنید تا مورد بررسی قرار بگیرند!»

با این شرایط ، به نظر می رسد بیشتر نیت  از اعلام لیست قراردادها ، یک نوع رفع تکلیف از سوی تیم ها باشد. قراردادهایی که شفافیت ارقامش از سوی وزیر ورزش ، به درستی در دستور کار قرار گرفته و شخص وزیر بیش از همه به دنبال صیانت از اعلام ارقام واقعی در جهت تنویر افکار عمومی است. درحالی که بی شک بیش از 80 درصد ارقام اعلام شده در این لیست ها واقعی هستند و بازیکنان اسمی تنها دغدغه تیم ها برای اعلام ارقام واقعی لقب می گیرند ، ستاره ها همچنان چالش شفاف سازی دقیق ارقام لیگ برتر محسوب می شوند.

چیزی که سازمان لیگ و حراست وزارت ورزش هم هنوز برایش راهکاری مشخص نیافته است و نمی داند با این ابهام ها چه باید بکند.

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =