...دیپلماسی، تجارت آزاد، مرزهای باز، فنون تحقیق علمی انسان شناسی، آداب معاشرت، مد، طب جایگزین و بیمارستان ها، همگی از این بزرگ ترین شهر(بغداد) در میان شهرها آمد. اسلام قرون وسطی در زمان خود دین تساهل و رواداری قابل توجه بود که به ادیان مختلف اجازه می داد مطابق رسوم دینی خود عمل کنند و نمونه مثالی بود که متاسفانه تا قرن ها بعد غرب از آن الگوبرداری نکرد...

 

قسمت هشتم مجموعه مستند "تمدن آسمانی" تحت عنوان از "آسیای میانه تا بالکان" به طیف وسیع دانشمندان و علمای اسلامی در طی قرون 5 و 6 هجری می پردازد که از آندلس و جنوب اروپا تا آناطولی و بالکان و تا سرزمین های آسیای میانه را در گستره فعالیت های علمی خود قرار داده بودند. دانشمندان و عالمانی که بسیاری از مسائل و قوانین علمی را کشف و تئوریزه کردند. قوانین و مسائلی که قرن ها بعد و در کتبی که از سوی برخی مراکز غربی منتشر شد ، به نام افراد و اشخاص اروپایی ثبت گردید! از جمله این مسائل و پدیده های علمی مسئله جاذبه یا گرانش است که بنا به نوشته جرج سارتن (ملقب به پدر تاریخ علم) در قرون وسطی و در کتب دانشمندان اسلامی (همچون عبدالرحمن خاذنی ، ابن ملکا ، ابوریحان بیرونی و ...) آمده بوده ولی بعدا به نام اسحاق نیوتن ثبت گردید. یا قوانین حرکت که در کتب امثال اخوان الصفا ، ابن سینا ، بهمنیار بن مرزبان ، ابن هیثم ، فخرالدین رازی و ابن ملکای بغدادی آمده بوده ، به نام قوانین نیوتن تئوریزه شد!

در این قسمت از مجموعه مستند "تمدن آسمانی" ، با استفاده از نظرات و اظهارات اساتید و کارشناسانی مانند استاد رحیم پور ازغدی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)، دکتر مجتبی مطهری (استاد دانشگاه و پژوهشگر)، پرفسور خلیل اینالجیک (رییس مرکز تحقیقات تاریخی دانشگاه بیل کنت)، پرفسور فوآد سزگین (مدیر انستیتو و موزه علوم اسلامی دانشگاه گوته فرانکفورت)، دکتر امرالدین بدری مرادف (رییس آکادمی تکنولوژی ازبکستان)، پرفسور بهرام عبدالحلیم اف (رییس انستیتو کتب خطی ازبکستان)، پرفسور یوسف خلج اوغلو (مشاور عالی ریاست دانشگاه غازی آنکارا و مدیر سابق بنیاد تاریخ ترکیه)، پرفسور اکمل الدین احسان اوغلو (دبیر کل اسبق سازمان کنفرانس اسلامی)، دکتر علی اصغر ترابی (کارشناس خانه فرهنگ ایران در آنکارا) ، پرفسور حجابی قرلانقلیچ (رییس دانشکده زبان و تاریخ دانشگاه آنکارا) و همچنین از طریق اسناد و مکتوبات تاریخی ، برخی از واقعیات تاریخ علم مورد بازخوانی و بازنمایی قرار می گیرد.

مثلا از قول پرنس چارلز، ولیعهد ولز که دانش آموخته مردم شناسی و باستان شناسی از کالج کمبریج است ، درباره تمدن اسلامی و آنچه که از طریق این تمدن به اروپای قرون وسطی راه یافت، این گونه می شنویم و می بینیم:

"... دیپلماسی، تجارت آزاد، مرزهای باز، فنون تحقیق علمی انسان شناسی، آداب معاشرت، مد، طب جایگزین و  بیمارستان ها، همگی از این بزرگ ترین شهر(بغداد) در میان شهرها آمد. اسلام قرون وسطی در زمان خود دین تساهل و رواداری قابل توجه بود که به ادیان مختلف اجازه می داد مطابق رسوم دینی خود عمل کنند و نمونه مثالی بود که متاسفانه تا قرن ها بعد غرب از آن الگوبرداری نکرد. اما نکته قابل توجه در این میان این است که اسلام مدت مدیدی بخشی از اروپا بوده است، ابتدا در اسپانیا، سپس شبه جزیره بالکان و سهم بزرگی در تمدن آن داشته است؛ تمدنی که اکثر ما اغلب به اشتباه گمان می کنیم تماماً غربی است. اسلام در تمام حوزه های تلاش بشری، بخشی از گذشته و حال حاضر ماست. اسلام به ساخت و ایجاد اروپای مدرن کمک کرده است. اسلام بخشی از میراث ماست و چیزی جدای از آن نیست. .."

مجموعه تمدن آسمانی که در 30 قسمت به نویسندگی و کارگردانی سعید مستغاثی و تهیه کنندگی رضا جعفریان در گروه مستند شبکه خبر تولید شده ، روزهای جمعه در ساعات 30/08 صبح ، 15/15 و 20/00 نیمه شب از این شبکه پخش می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424795

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    5 0
    تاریخ به دست پیروز نگاشته می شود .به احتمال زیاد نیوتن اولین نفر نبوده ولی انگلیس کشور فاتح تاریخ معاصر است
    • کوروش IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
      0 0
      به شرطی که تزویر پیروز بشه همیشه اینطور نبوده
  • بی نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    7 5
    خوب این ادعا خیلی مهمه و می تونه برای کشور خیلی ارزشمند باشه حتی اگر در حد یک اشاره کوچیک باشه. اگر واقعیت داره حتما باید بیشتر مورد توجه قرار بگیره
  • علی A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    7 3
    جاذبه که سهله؛ قانون نسبیت، فیزیک کوانتوم، ابررایانه، هابل فضایی، سیاهچاله، جدول مندلیف، و ده ها قانون و فرضیه علمی دیگر را هم ما در قرون سوم و چهارم هجری کشف کردیم و بعدها غربی ها از ما دزدیدند و به اسم خودشان درکردند.
    • امیر A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      3 0
      سیاهچاله که دیگر ریشش در آمد و خود هاوکینگ هم آن را نقض کرد