معاون وزیر علوم: در سال‌های گذشته بودجه پژوهشی، صرف موارد دیگر شده/ افزایش ۲۷درصدی بودجه پژوهش

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص بودجه پژوهشی امسال توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم؛ وحيد احمدی با اشاره به اينكه كل اعتبارات آموزش عالي در سال 94 نسبت به سال 93، حدود 19 درصد افزايش داشته است ، گفت : مجموعه اعتبارات دانشگاهها و مراكز پژوهشي در كل 20 درصد افزايش يافته است ؛ اين در حالي است كه اعتبارات مراكز پژوهشي و فناوري هم حدود 27 درصد رشد داشته است.

وي گفت : البته اعتبارات پژوهش و فناوري متمركز ستاد وزارت علوم و رديف هاي متفرفه شامل طرح هاي كلان ، قطب هاي علمي ، جشنواره ها ، طرح ها و تجهيزات آزمايشگاهي افزايشي نداشته است .

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت : در مجموع ، اعتبارات وزارت علوم نسبت به سال هاي گذشته افزايش متعارفي داشته ،ولي آنچه مورد انتظار است اين است كه شاهد رشد مناسب اعتبارات پژوهشي در جهت نيل به اهداف سياستهاي كلي علم و فناوري و برنامه پنجم توسعه با افزايش سهم اعتبارات پژوهشي از توليد ناخالص ملي به ميزان 3 درصد كه در برنامه پنجم و4 درصد كه در سند چشم انداز پيش بيني شده است، باشيم .

احمدي با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهيدات لازم از سوي وزارت علوم براي جلوگيري از هزينه كرد اعتبارات پژوهشي در ساير بخش هاي دانشگاهي گفت : وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با درك مشكلات دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي شاهد آن بوده كه در سال هاي گذشته بودجه هاي پژوهشي به دليل مشكلات مالي دانشگاه ها مصروف مواردي غير از پژوهش مي شده است . طبق آمار در سال هاي گذشته، ميانگين اعتبار پژوهشي مصرف شده در سطح كل دانشگاه ها، حدود 5 درصد از كل اعتبارات دانشگاه ها را شامل مي شده است.

او گفت: به همين دليل امسال دانشگاه ها با تاكيد وزير علوم موظف شدند حداقل 15 در صد از اعتبارات خود را صرف امور پژوهشي كنند. امیدواریم در سال آتي شاهد رشد و باروري پژوهش در دانشگاه ها باشيم و ان شا الله بتوانيم سياست هاي علم و فناوري ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري را تحقق بخشيم .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    7 0
    آقای دکتر احمدی عزیز جدای از کمبود بودجه پژوهشی در دانشگاه ها، متاسفانه در بسیاری از استانهای کشور بودجه 1 درصد سازمانها و دستگاه های اجرایی نیز به این موضوع اختصاص پیدا نکرد. این از ضعف مدیریت استانداریها است یا از نبود تصمیمات کافی در مرکز معلوم نیست. این اتفاق نه در 8 سال دولتهای نهم و دهم و نه سال قبل در دولت یازدهم رخ نداد. این علیرغم وجود پروژه های تحقیقاتی و تصویب اولیه و نهایی آنها در استانها بود. به عبارت دیگر در سالهای گذشته پروژه های تحقیقاتی قابل قبولی اجرا نشده است و نتیجه این روند در سالهای آینده دیده می شود.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    21 1
    آخه چرا پژوهانه ما دانشجویان دکترا را قطع کردید تنها امید ما همین بود.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    30 1
    کلا تو هشت سال گذشته چه کاری انجام شد،،؟،
    • میثم A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      4 0
      خیلی کارها انجام شد. وکاش انجام نمیشد.
  • م م A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    33 3
    با چاپ مقاله فقط مصرف کاغذ افزایش پیدا خواهد کرد. آقایان خودشان هم می دانند که چه به روز دانشگاه آمده است.
    • میثم A1 ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
      3 2
      چاپ مقاله که مصرف کاغذ ندارد. آنلاینه اگر منظورت اینه که مقاله ها کاربردی نیست بیشتر از اینکه دانشگاه مقصر باشد بقیه بخش ها مقصرند که دانشگاه را باور ندارند.
  • حسین A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    2 0
    من توی استان رتبه اول پژوهش را به دست اوردم، یه یه ریالی هم بهمون ندادن