ایسنا نوشت:

هماهنگ کننده ائتلاف ضد داعش در سخنانی با بیان اینکه ائتلاف ممکن است برای بیرون راندن داعش از عراق به مدت زمانی یک ساله نیاز داشته باشد، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم نیروهای ارتش آزاد و مخالفان "میانه‌رو" که آنها را آموزش می‌دهیم، برای "آزاد سازی دمشق" عمل کنند و ما خواهان دست یابی به راهکار سیاسی در مورد سوریه هستیم.

جان آلن، هماهنگ کننده ائتلاف ضد داعش در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در پاسخ به سوالی در مورد پرسش‌های برخی مبنی بر علت طولانی بودن زمان مبارزه با داعش گفت: فقط مساله نظامی در برخورد با داعش وجود ندارد. یک مساله عرصه درگیری‌هاست و مساله دیگر امور اطلاعاتی و همچنین خشکاندن منابع مالی داعش. در زمینه درگیری‌ها و در شرایطی که ما در حال برخورد نظامی با این گروه هستیم، پیش‌بینی می‌کنیم که چند ماه و چه بسا یک سال برای بیرون راندن آنها از عراق زمان نیاز داشته باشیم و در مورد این مساله در سوریه باید بگوییم که بیرون راندن داعشی‌ها از سوریه به دوره زمانی طولانی‌تری نیاز دارد، اما درخصوص برخورد طولانی‌مدت ما با داعش باید بگویم که این مساله از جانب نظامی و خشکاندن منابع مالی داعش پا فراتر می‌گذارد تا از این طریق توانایی‌های این گروه کاسته شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص مخالفت مقامات عراقی از جمله حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور با حضور نیروهای خارجی و مشاوران نظامی در عراق عنوان داشت: ما با آنها هم‌عقیده هستیم، ما نمی‌خواهیم همانند آنچه که ظرف سال‌های مدیدی در عراق رخ داد مجدداً نیروهای خارجی را برای مدت‌های طولانی به عراق بازگردانیم و من به صراحت به العبادی و دیگر مسوولان عراقی اعلام کردم که این اقدام موقت خواهد بود. ما به عراق آمده‌ایم که به این کشور کمک کنیم چراکه بغداد از ما درخواست کمک کرد.

جان آلن در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود تردیدهایی در منطقه در خصوص داعش و اینکه آیا ممکن است آمریکا و هم‌پیمانانش از آنچه در عراق رخ می‌دهد آگاه نباشند، تصریح کرد: ما شاهد برخی موارد بودیم که آن را پیش‌بینی نمی‌کردیم. داعشی‌ها برای آنچه که می‌خواهند انجام دهند طرح بسیار قوی‌ تدوین می‌کنند که شناسایی این طرح در مرحله نخست دشوار است و با حمله آنها به ایزدی‌ها و مسیحی‌ها و پس از آن، توانایی آنها برای بیرون راندن نیروهای امنیتی از موصل و اطراف آن و پیشروی‌های آنان به سمت غرب و شمال عراق، برای ما مشخص شد که این گروه بیش از آنچه ما پیش‌بینی می‌کردیم، قدرتمندتر است.

در همین حال، خبرنگار الشرق الاوسط این سوال را مطرح کرد که خروج نیروهای خارجی منوط به وجود نیروهای عراقی قدرتمند است که بتوانند از تمامی عراقی‌ها دفاع کنند و این مساله بخشی از علت‌ گرایش‌ها برای تشکیل گارد ملی در عراق شده است، اما این نگرانی وجود دارد که تشکیل گارد ملی به معنای مسلح کردن استان‌های عراقی باشد و زمانی که مشکلاتی میان استان‌ها بوجود آید و مردم مسلح باشند، این مشکلات به وقوع درگیری‌های مسلحانه میان استان‌ها خواهد انجامید که جان آلن در پاسخ به این سوال عنوان کرد: نیروهای گارد ملی عاملی مهم در بازگرداندن ثبات برای بسیاری از شهروندان عراقی هستند، اما در حال حاضر گارد ملی در عراق حضور ندارد و در این مرحله ما تلاش‌های بسیاری برای بازسازی ارتش عراق خواهیم کرد.

وی درخصوص اولویت‌های واشنگتن در جریان سفرهای وی به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: ما مذاکرات بسیار عمیقی با شرکای خود همچون عربستان و امارات و بسیاری از شریکان‌مان در کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم. آنها از اولین شب آغاز حملات هوایی به نحو مهمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. به عنوان مثال، عربستان پیشنهاد میزبانی یکی از پایگاه‌های آموزشی نیروهای ارتش آزاد را مطرح کرد. اردن و ترکیه نیز پیشنهاد این مساله را دادند. من با آنها درخصوص نقش مرکزی کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه برای موفقیت‌آمیز بودن این استراتژی صحبت خواهم کرد.

جان آلن درخصوص درخواست برخی از مسوولان کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین ترکیه مبنی بر لزوم مقابله با نظام سوریه عنوان داشت: بسیاری از آن چیزی‌هایی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، استراتژی مقابله با داعش است اما این تنها استراتژی ما نیست. مسائل منطقه‌ای گسترده‌ای وجود دارد. باید مردم سوریه در سطح انسانی نجات یابند و این مساله بخش اعظمی از استراتژی منطقه‌ای درخصوص سوریه است. ما مجبور هستیم که درخصوص بحران به وجود آمده در رابطه با داعش صحبت کنیم. ما همچنین باید کاری کنیم که عراق وحدت خود را حفظ کند و ما باید به ارتش آزاد سوریه و دیگر مخالفان امکان مقابله با داعش را بدهیم. کشورهای ائتلاف در تلاشند به راه‌حل سیاسی که شامل حضور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نباشد، دست یابند و ما باید در مورد استراتژی مقابله با داعش صحبت کنیم اما در تلاشیم تا این مساله را توضیح دهیم که ما خواهان راه‌حل سیاسی در سوریه بدون حضور اسد هستیم.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه این یگان‌های آموزش دیده ارتش آزاد سوریه هستند که با نیروهای نظام سوریه خواهند جنگید، تصریح کرد: ما می‌خواهیم ارتش آزاد سوریه و نیروهایی که به آنها آموزش می‌دهیم معتبر شوند که دولت اسد در پایان آنها را به رسمیت بشناسد. در اینجا راه‌حل سیاسی مطرح نخواهد بود. ما اعتبار بالایی را برای مخالفان میانه‌رو سوری در سطح سیاسی ایجاد می‌کنیم و همچنین سطح بالایی از اعتبار را در توانایی‌های میدانی آنها به وجود می‌آوریم و در هنگامی که زمان برای راه‌حل سیاسی فرا برسد، آنها جایگاه خود را میز مذاکره پیدا خواهند کرد، اما این نیت وجود ندارد که نیروهایی ایجاد شوند که هدف آنها «آزادسازی دمشق باشد»، هدف این است که ما به یک نتیجه سیاسی دست یابیم.

جان آلن درخصوص هماهنگی آمریکا با دمشق در اولین حملات ائتلاف به سوریه اظهار کرد: هماهنگی‌ وجود نخواهد داشت بلکه ما فقط به آنها ابلاغ کردیم. ما در هیچ کاری که انجام می‌دهیم با نظام سوریه هماهنگی نمی‌کنیم و داعش را در سوریه هدف قرار می‌دهیم.

وی درخصوص هماهنگی با ایران در حملات در عراق و سوریه تصریح کرد: نه، ما ایران را به ائتلاف دعوت نکردیم، اما از نقش سازنده ایران در عراق استقبال می‌کنیم. یقیناً آنچه که ما در سوریه انجام می‌دهیم برای ایران بسیار مهم است. ما به این مساله اذعان داریم که ایران نفوذ مهمی در عراق، سوریه و منطقه دارد و در حالی که ما به جلو پیش می‌رویم با احتیاط شدید به هر آنچه که می‌گویند گوش خواهیم داد.

آلن درخصوص علت ابهام‌های موضع ترکیه در قبال مقابله با داعش و اینکه آیا آنها از مشارکت ترکیه در ائتلاف راضی هستند یا خیر، گفت: اول اینکه ترکیه یک دوست قدیمی است و ما روابط دو جانبه تاریخی و برجسته‌ای با آنکارا داریم و ترکیه هم‌پیمان ما در پیمان ناتو نیز هست، این کشور نقش مهمی در ائتلاف ایفا می‌کند چراکه به ما اجازه داده است از یکی از پایگاه‌های هوایی این کشور برای عملیات شناسایی استفاده کنیم، اما عرصه‌های دیگری نیز وجود دارد که ترکیه می‌تواند در آن به ایفای نقش بپردازد. ما به مذاکرات خود با ترک‌ها ادامه خواهیم داد و احتمالاً شاهد این خواهیم بود که ترکیه تصمیمات دیگری درخصوص چگونگی مشارکت در ائتلاف اتخاذ می‌کند، اما این کشور در خط مقدم قرار دارد و از حضور پیش از یک میلیون آواره رنج می‌برد. ترکیه از احترام ما برخوردار است چراکه پناهگاه امن انسانی برای آوارگان به وجود آورده است و این کشور به عنوان دوست و هم‌پیمان ما شایسته مشاوره سیاسی است و این رایزنی‌ها ادامه دارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =