روایت مجید مجیدی از دیدار با مقام معظم رهبری / همه می‌گفتند سیاه‌نمایی کردی، اما آقا نظر دیگری داشت

شش سال پیش مجید مجیدی در گفت‌وگویی درباره دیدگاه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب و ماجرای دیدار با ایشان در سال 1370 صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این گفت‌و‌گو در ویژه‌نامه روزنامه جام جم که به مناسبت آغاز بیستمین سال رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده بود به چاپ رسیده است.

در بخشی از این گفت‌و‌گو در مورد فیلم «بدوک» و نظر مقام معظم رهبری در مورد این فیلم توضیح داده شده است. در این بخش از مصاحبه آمده:

... تاکنون پیش آمده که درباره کارهایتان با ایشان (رهبر انقلاب) رو در رو حرف بزنید؟

اولین دیدار من با آقا برمی‌گردد به سال 70 و فیلم «بدوک».

چه فیلم تلخی هم بود!

بله، خب فیلم تلخی باید می‌بود. این فیلم برای من منشا اتفاقاتی هم شد و البته مصداق خوبی است که تفاوت نگاه آقا را با مسئولین فرهنگی نظام برای شما عرض کنم. این فیلم را به همراه جمعی از هنرمندان و مسئولین در جلسه‌ای که آقا هم حضور داشتند، دیدیم. فیلم که تمام شد آقا به شدت برافروخته و ناراحت شدند.

سال 70 بود؟

بله سال 70 شاید هم 71. آقا برافروخته شدند. این عین عبارت آقاست: اگر این فیلم مبتنی بر درام است که حرفی نیست ولی اگر مبتنی بر واقعیات است من حرف دارم. آقای سیدمهدی شجاعی که نویسنده فیلمنامه بود، گفت: متاسفانه مبتنی بر واقعیات است. و من هم ادامه دادم که این فیلم فقط گوشه‌ای از واقعیت است و اگر می‌خواستیم همه آن را نشان دهیم فیلم ظرفیت این همه تلخی را نداشت و بعد مصداق‌هایی را هم آوردیم. و باز این عین عبارت آقاست که خطاب به مسئولینی که آنجا بودند، گفتند: اگر چنین است چرا به ما نمی‌گویید. چرا به ما گزارش داده نمی‌شود. با همین لحن. که بعدها از ما گزارش خواستند و ما هم گزارش‌هایمان را مکتوب کردیم و فرستادیم و اولین نتیجه آن، این بود که کل مسئولین آن منطقه عوض شدند. می‌خواهم نگاه و برخورد آقا را تشریح کنم که می‌دانند هنر متعهد و انقلابی آن است که در آن درد وجود داشته باشد تا مسئولین ببینند و در جهت رفع آن‌ها برآیند.

امام جمله‌ای هم دارند و می‌گویند که هنر آن است که سیاهی‌های جامعه را نشان دهد.

بله، ولی در برابر این برخود آقا، کسانی که به دنبال نگاه سیاسی بودند اسم این کار را گذاشتند سیاه‌نمایی. همین آقای کلهر که الان مشاور آقای احمدی‌نژاد هستند برای این فیلم نقدی نوشت که مضمون آن این بود که فیلم به سفارش غربی‌ها ساخته شده است.

یعنی برای جشنواره‌ها ساخته شده است.

آره، برای جشنواره‌ها ساخته شده با ماموریت نگاه غربی.

در صورتیکه پشت فیلم آدم‌هایی مثل سیدمهدی شجاعی و مجید مجیدی که از بچه‌های انقلاب هستند، ایستاده بودند.

در حالی که وقتی خود آقا که معیار است، نمی‌گوید آقا به چه حقی این فیلم را ساختی، او که رهبر مملکت است و می‌توانند تکلیف کنند که نباید چنین فیلمی بسازی و پرونده کار را ببندند، اما چنین نگفتند...

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381251

برچسب‌ها