مهر نوشت:

مسعود کیمیایی می‌گوید در نوشتن رمان «مستعمل شدن» بسیاری از واژه‌ها برای او مساله مهمی شده و همین مساله معانی بسیاری از آنها را تغییر داده است.

مراسم رونمایی از تازه ترین رمان مسعود کیمیایی با نام «سرودهای مخالف ارکستر بزرگ ندارند» که به تازگی از سوی نشر اختران منتشر شده است، عصر امروز با حضور جمع زیادی از علاقه مندان به این کارگردان در موسسه فرهنگی مکتب تهران برگزار شد.

کیمیایی که در این مراسم با بیش از یک ساعت تاخیر حاضر شده بود، در سخنان کوتاهی در جمع اهالی رسانه اظهار داشت: اگر قرار باشد صحبتی راجع به جهان تکه تکه شده پیرامونم بزنم، سینما و ادبیات هر یک گوشه ای از آن را می‌توانند بگیرند. ادبیات برای من جهان دیگری است که با تمام زوایا و پیچ و خم های آدمی کار دارد. وقتی به نوشتن روی می آورید هر چه زندگی به شما روا داشته است را می خواهید به نوشتن هایتان روا بدارید، در حالی که در سینما این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: برای سینما ۹۰ دقیقه وقت داریم، فکر کنیم چه صحنه ای برای چه سنی و چه موقعیتی مناسب است، ولی در ادبیات اینگونه نیست. ادبیات پر است از توقع از تو و نویسنده هم برای برآورده کردن آن باید به پیچ و خم واژه ها وارد شود.

این کارگردان سینما افزود: در رمان «جسدهای شیشه ای» مستعمل شدن واژه ها را دیدم و برایم مساله ای شد. مثلا در مورد عشق، حافظ به نوعی از آن صحبت می کند که ترسیم عشق در کوچه و بازار است. این معنا وقتی مستعمل می‌شود، عوض می شود و امروز می بینیم که امروز عشق شده دست در گردن هم انداختن و شب زنده داری.

کیمیایی تصریح کرد: در مورد رفاقت هم وضع همینطور است. رفاقتی که فکر می کنی می شود نوشت، وقتی نوشتی‌اش، همه هستی رمانت را می برد و انگار با جهان دیگری ارتباط می گیری، اما در سینما وقتی مثلا می گویی «جاده» و آن را می نویسی، به ازای همه مخاطبانت تصویرهای مختلفی از جاده وجود دارد که میزان دانستگی و فهمندگی همه آنها در نسبت به آن متفاوت است.

وی همچنین گفت: موضوع زبان هم در آنها همیشه برای من مهم بوده. اینکه بتوانی از گله رونده واژه بیرون بیایی و زبان خودت را پیدا کنی، سخت است. به همین خاطر فکر می کنم نوشتن ساده نیست در حالی که نوشتن ساده است.

این کارگردان عرصه سینما در پایان خاطر نشان کرد: خوشحالم که در این سن، سه رمان دارم و اینکه شما می خوانیدش، تاجی است بر سر من.

رمان سه جلدی «سرودهای مخالف ارکستر بزرگ ندارند» با قیمت ۶۵ هزار تومان با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

از چهره های سینمایی حاضر در این مراسم نیز می توان به جعفر پناهی، جواد طوسی و پولاد کیمیایی اشاره کرد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =