۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳

آغاز:سه‌شنبه گذشته آقای حسام‌الدین آشنا، به عنوان مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به فعالیت خود بازخواهد گشت یا خیر، افزود: «ممکن است این اتفاق با این اسم رخ ندهد، اما اینکه جامعه روزنامه‌نگاران حق دارد از یک تشکل صنفی قدرتمند برخوردار باشد، توسط این دولت به رسمیت شناخته شده است.»

ميانه:آنهايي كه در يك و اندي سال اخير تحولات مربوط به بازگشايي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران را دنبال‌ كرده‌اند مي‌دانند كه دست منتقدان و مخالفان از منظر قانوني بسته است. نهاد مهمي كه از انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران شكايت داشت (وزارت اطلاعات) از شكايت خود صرف‌نظر كرد. پيش‌بيني‌ها اين بود كه با انصراف وزارت اطلاعات فك پلمب انجمن صنفي روزنامه‌نگاران اتفاق بيفتد اما از قرار بن‌بست‌ها بر سر راه مهم‌ترين نهاد صنفي روزنامه‌نگاري همچنان پابرجاست. روايت اخير وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در اين زمينه آخرين اطلاعات را در اختيار دغدغه‌مندان مسائل صنفي روزنامه‌نگاري قرار مي‌دهد: «تلاشي كه بايد از طرف ما انجام مي‌شد شخصا دنبال كردم و وزارت اطلاعات هم رسما به دستگاه قضايي نامه نوشت و اعلام كرد ما از اين انجمن شكايتي نداريم. منتها دستگاه‌ قضايي در حال حاضر اجازه بازشدن انجمن صنفي را نمي‌دهد. اين دستگاه مي‌گويد ما كاري نداريم كه وزارت اطلاعات شكايتش را پس گرفته اگر ما اينجا را پلمب كرديم به دلايل ديگري است. بنابراين ما تا به حال موفق نشده‌ايم انجمن صنفي را باز كنيم به اين دليل كه گفتم.» (گفت‌وگوي وزير ارشاد با شرق- 15 تير) به نظر مي‌رسد مشكل بازگشايي انجمن وارد فاز تازه‌يي شده است. شايد آقاي آشنا با توجه به تجارب و ارتباطاتي كه با نهادهاي قضايي دارد، ‌اطلاعاتي به دست‌شان رسيده باشد كه روزنامه‌نگاران و اعضاي انجمن و نيز دغدغه‌مندان نسبت به اين مساله از آن بي‌خبرند؟ شايد دوستان ‌آقاي آشنا به ايشان توصيه كردند كه اگر نام انجمن را تغيير دهيد ما مجوز مي‌دهيم كه پلمب انجمن برداشته شود. كاري كه طبيعي است از منظر قانوني و تا زماني كه مجمع عمومي تشكيل نشود، امكان انجامش غيرممكن است.

پيش‌ از اين هم وزير وقت كار (سال‌ 87) پيشنهاد داده بود كه چند تن از روزنامه‌نگاران طيف ديگر وارد هيات‌مديره شوند تا مشكل انجمن حل شود كه مديران انجمن در پاسخ گفتند تنها شرط حضور اين افراد در هيات‌مديره شركت در مجمع عمومي و انتخابات هيات مديره است و اساسنامه راه‌حل ديگري براي اين كار باقي نگذاشته است. اكنون هم همان راه‌حل بهترين و به صلاح‌ترين راه‌حل براي حل مساله است. يك راه‌حل هم باقي مي‌ماند و آن تغيير آيين‌نامه تشكل‌هاي صنفي وزارت كار است كه تازه با توجه به مقاوله‌نامه‌هايي كه جمهوري اسلامي با سازمان بين‌المللي كار امضا كرده، عملا راه فراري براي دور زدن انجمن و كار غيرقانوني نسبت به آن وجود ندارد.

انجام: مي‌ماند يك پرده ديگر از ماجرا كه به گمانم آقاي آشنا می‌توانند بيان كنند. ايشان براي عملي كردن قول رياست محترم جمهوري يك پيگيري ويژه بفرمايند از قوه قضاييه و استدلال اين قوه براي پلمب پنج‌ساله را براي افكار عمومي و اعضاي انجمن صنفي توضيح دهند.
در هر حال قوه قضاييه به قاعده نباید پرونده‌ای را بدون شاکی در دادگاه نگاه دارد و لذا بايد اعلام كند كه شاكي انجمن خصوصي، حقيقي‌ يا حقوقي يا دادستان و هر كس ديگري است تا وكلاي انجمن پيگير كار باشند. به تعبیر دقیق‌تر آقاي آشنا كه خود اهل رسانه و استاد علوم ارتباطات هستند بهتر است آن بخش پاسخ قوه قضاييه به وزير ارشاد را پي‌ بگيرند كه گفته‌اند «اگر ما اينجا را پلمب كرده‌ايم به دلايل ديگري است.» شنيدن اين دلايل  آگاه شدن انجمن از شاکی یا شاکیانی تازه!؟و طرح آن در حوزه عمومي قطعا بركاتي دارد كه يكي از آنها پرتو افشاندن بر آنهاست و بحث و نظر درباره دلايل اصلي توقيف و پلمب انجمن.
اميد كه قوه قضاييه كه همه را به رعايت قانون توصيه مي‌كند، با پيگيري‌هايي كه آقاي دكتر آشنا انجام خواهند داد، اين دلايل ديگر را براي افكار عمومي بيشتر باز كند تا نيازي به تغيير نام انجمن نباشد بلكه با برگزاري مجمع عمومي گرهي را كه با دست باز مي‌شود به دندان نكشانند.

توضیح:این یادداشت قرار بود هفته قبل در روزنامه‌  اعتماد منتشر شود که به دلیل تعطیلات با هفته‌ای تاخیر منتشر شد و موضوع یادداشت اندکی بیات شده است. اگر چه ماجرای بازنشدن انجمن همچنان برقرار است و جالب این که در این هفته(14 مرداد) به پنجمین سال خود می‌رسد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 3
    کسی مخالف راه اندازی دوباره این انجمن نیست ولی اول مشخص کنید صنف هست یا نیست چطور یک روزنامه مثل ایران که با یارانه ی دولتی سر پا است می تواند ادعای صنف داشته باشد ؟؟؟‌ دوما مشکل اینجاست این انجمن برای همه نیست برای زنجیره ای هاست سوما عملکرد این انجمن نشان داده همیشه در نقش اپوزسیون رفتارکرده دلیلی ندارد بازگشایی شود مگر اینکه بعضی ها به نون و نوایی برسند
  • هانی US ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    4 0
    دوست گرامی مهم این است که مجمع عمومی انجمن برگزار شود و اعضاء بتوانند هیئت مدیره جدید را انتخاب کنند. اگر همان اعضاء با تمامی این شرایطی که پیش آمد همان افراد را انتخاب کنند من و تو و دولت چه کاره‌ایم که درباره آنها تصمیم بگیریم. اگر چه به نظر می رسد الان یک عقلانیتی در مجموعه روزنامه‌نگاران وجود دارد که هیئت مدیره‌ای صنفی‌تر را انتخاب می‌کنند و لذا نباید در ترس و تردید به سر برد که اگر انجمن دوباره بازگشایی شود کار به جاهای باریک می‌کشد.