یک کاریکاتوریست با سابقه معتقد است، خط قرمز در مورد کاریکاتورها جایی است که جای نقد و توهین تغییر پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار کارتونی در روزنامه آرمان واکنش‌هایی را از سوی برخی سایت‌های خبری به همراه داشته است. تعبیر‌هایی که از این کارتون صورت گرفته و ارتباط آن به ماجرای غزه موجب شده، برداشت‌هایی منفی از این کارتون در بعضی سایت‌های خبری منتشر شود. در این میان جامعه کاریکاتوریست‌ها سال‌هاست که با این شرایط آشنا هستند؛ برداشت‌هایی که از یک کارتون صورت می‌گیرد و می‌تواند سرنوشت یک نشریه را تحت تاثیر قرار دهد.

جمال رحمتی که در حال حاضر در روزنامه «اعتماد» مسئولیت بخش کاریکاتور و طرح را برعهده دارد و سال‌ها سابقه فعالیت در این عرصه را در کارنامه دارد، در مورد کارتون منتشر شده در روزنامه «آرمان» به خبرآنلاین گفت: «به اعتقاد من هر کارتون و کاریکاتوری که در آن توهین و تهمت وجود نداشته باشد، برای چاپ مشکلی ندارد. خط قرمز جایی است که جای نقد و توهین عوض شود. من در کارتونی که در روزنامه آرمان منتشر شده، توهینی ندیدم.»

او در ادامه در مورد قضاوت‌های مختلفی که در مورد یک کارتون صورت می‌گیرد، گفت: «یک کارتونیست برای اینکه حرفی را بزند از برخی عناصر استفاده می‌کند، او این عناصر را در مسیری به کار می‌گیرد که بتواند ذهنیت خود را به مخاطب اثرش هم منتقل کند. اگر چینش عناصر از طرف کاریکاتوریست قابل دفاع باشد، دیگر او در مورد برداشت‌هایی که دیگران از کارش می‌کنند مسئول نیست.»

رحمتی گفت: «اما وضعیتی وجود دارد که کارتونیست در انتخاب عناصر ضعف داشته و این ضعف او موجب می‌شود در یک نگاه فنی برداشت‌هایی به وجود آید که در این شرایط باید کارتونیست پاسخگو باشد»

او با اشاره به تجربه‌ای که خود در روزنامه «شرق» به عنوان دبیر بخش طرح و کارتون داشته، گفت: «در روزنامه شرق کارتونی منتشر شد که در نهایت تعطیلی روزنامه را به همراه داشت. از آن کارتون دو برداشت کاملا متفاوت صورت گرفته بود، یکی برداشت مذهبی و دیگری سیاسی که این دو نگاه کاملا از هم دور بودند، اما هر دوی این‌ها در مورد یک کارتون بود و در نهایت موجب تعطیلی روزنامه شد.»

این طراح پیشنهاد خود را برای برخورد دقیق‌تر با این وضعیت چنین مطرح کرد: «پیشنهاد من چه در آن زمان که برای شرق مشکلی به وجود آمده و چه الان، این است که اجازه دهیم یک گروه کارتونیست معتمد و مستقل که جزو ریش‌سفیدها محسوب می‌شوند در مورد برداشت از یک کارتون نظر فنی دهند تا فقط برداشت‌های شخصی برای یک نشریه مشکل ایجاد نکند.»

243243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    10 7
    تعبیر از اون کاریکاتور چیزیه که بیننده متوجه میشه نه چیزی که شما میگید .
  • ابی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    28 9
    منم توهینی ندیدم
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    7 4
    کی گفته طرف مقابل اسرائیل در این کارتون ایران و یا حماسه؟ تعبیر من اینه که طرف مقابل که لباس قرمز داره در واقع آمریکا است... اسرائیل و آمریکا در حال بازی هستند نه مبارزه... از رنگ راکت ها هم می شه این رو فهمید
    • مهدی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      3 6
      بابا زرنگ.