اپل، فاتح بازار چین / گوشی های چینی جدید و بی هویت دنیا را فتح می کنند!

اما با وجود شور و علاقه کاربران به تلفن‌های هوشمند، مؤسسه IDC در تازه‌ترین گزارش خود نشان می‌دهد که امسال میزان فروش تلفن هوشمند در جهان کاهش خواهد یافت و رشد آن تنها 3/11درصد خواهد بود در حالی که این رقم در سال گذشته به 6/27درصد رسیده بود.

ایران در گزارشی نوشت: محققان این مؤسسه معتقدند بخش عمده‌ای از این کاهش فروش، به چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های هوشمند باز می‌گردد چرا که این کشور از نظر تلفن هوشمند به حد اشباع رسیده است. تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد برای نخستین بار در 6 سال گذشته، رشد فروش تلفن‌های هوشمند در چین به 5/8درصد می‌رسد که این رقم، بسیار کمتر از رشد جهانی است.

اپل فاتح بازار چین
در سه ماهه نخست سال 2015 حدود 8/98میلیون دستگاه گوشی در چین به فروش رسیده است که این رقم کاهش رشد 4درصدی را نشان می‌دهد. چین در سال گذشته 36درصد از فروش بازار اندروید جهان را داشت و به همین دلیل نقشی کلیدی در فروش این گوشی‌ها بازی می‌کرد ولی امسال این رقم کمتر شده و گوشی‌های اندرویدی وضع مناسبی ندارند.
اما در مقابل، برنده بازار چین، شرکت اپل است که بخش عمده‌ای از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است به صورتی که گوشی‌های اپل، این غول دنیای فناوری امریکا از شیائومی، گوشی بومی و پرطرفدار چینی نیز پیشی گرفت. گوشی‌های اپل در چین در سه ماهه نخست امسال همه شرکت‌ها را کنار زد و با توجه به اشتیاق و علاقه مردم به صفحات نمایشگر بزرگ‌تر آیفون6 و 6پلاس موفق شد عنوان پرفروش‌ترین گوشی را در کشور چین به خود اختصاص دهد و به این ترتیب، شیائومی در جایگاه دوم قرار گرفت.
جالب اینجاست که پیش از این اپل در چین هرگز بین 5برند پرفروش نبود و در سه ماهه چهارم سال 2014 با ورود آیفون 6 و 6پلاس به بازار این کشور، فروش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشدی 7/99 درصدی نشان داد.اپل حالا در مقایسه با شیائومی که 7/13درصد بازار را در اختیار دارد، 7/14 درصد بازار چین را از آن خود کرده و در این کشور صدرنشین شده است که این رقم نشان از رشدی 23درصدی دارد.
چرا که بیشتر کاربرانی که به دنبال صفحه نمایش بزرگ‌تر بودند به سمت سیستم عامل iOS مهاجرت می‌کنند و این فرصتی بزرگ برای اپل محسوب می‌شود هرچند تفاوت قیمت گوشی‌های اندرویدی و iOS همچنان مانعی بزرگ بر سر راه اپل خودنمایی می‌کند.
شیائومی که ابتدا به صورت یک استارتاپ آغاز به کار کرد در کمتر از 5 سال نتیجه گرفت و یک بازیگر حرفه‌ای جهانی شد. این برند پس از سامسونگ و اپل سومین تولیدکننده بزرگ تلفن هوشمند در جهان محسوب می‌شود و تاکنون هم در صدر جدول فروش تلفن هوشمند در چین قرار داشت که البته امسال این امپراتوری شکست خورد.
در گزارش مؤسسه پژوهشی IDC همچنین آمده است که هوآوی همچنان رتبه سوم خود را در این کشور حفظ کرد و سامسونگ و لنوو که هر کدام حداقل یک بار در سال گذشته صدرنشین جدول بودند این بار تغییری فاحش در رتبه بندی آنها دیده می‌شود و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تأثیر منفی بر گوشی‌های اندرویدی
تحقیقات مؤسسه IDC نشان می‌دهد کاهش رشد فروش در چین همچنین بر رشد گوشی‌های اندرویدی هم تأثیری منفی دارد طوری که میزان رشد این گوشی‌ها در چین در سال‌جاری،5/8درصد است که بسیار کمتر از رشد جهانی است.
همچنین انتظار می‌رود گوشی‌های ویندوزی در سال 2015 رشد جهانی 1/34درصدی داشته باشند که البته این رشد درسال 2019 معادل 6/13درصد می‌شود.
همچنین تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد از بقیه سیستم‌های عامل تا سال 2019 رشدی 2برابر انتظار می‌رود که این موضوع نشان می‌دهد برندهای iOS اندروید و ویندوز در 5سال آینده به حد اشباع می‌رسند.
البته طبق این گزارش، در مناطقی همچون هندوستان، اندونزی، خاورمیانه و آفریقای جنوبی رشدی مناسب خواهیم داشت.
بازار چین اشباع شده است
Kitty Fok مدیر IDC در چین یکی از دلایل کاهش فروش گوشی هوشمند در چین را اشباع شدن بازار این کشور از گوشی‌های هوشمند می‌داند و می‌گوید: بسیاری، چین را یک بازار درحال ظهور می‌دانند ولی واقعیت این است که بازار گوشی‌های هوشمند در این کشور درست مانند کشورهایی همچون ایالات متحده امریکا، بریتانیا، استرالیا و ژاپن به حد اشباع رسیده است و تنها راهکار برای افزایش فروش گوشی‌های هوشمند در این کشور، شاید مجاب کردن کاربران گوشی‌های معمولی به استفاده از گوشی‌های هوشمند باشد.
وی ادامه می‌دهد راهکار سودآوری شرکت‌های چینی نیز تلاش برای حضوری گسترده‌تر در بازارهای جهانی است؛بازارهایی که هنوز به حد اشباع نرسیده‌اند و مطمئناً رقبایی سرسخت هم به دنبال این بازارها هستند.

بازارهای جدید برای گوش‌های چینی
به گفته مدیر IDC در چین، لنوو و هوآوی و شیائومی به سوی بازارهایی همچون جنوب شرق آسیا و هندوستان گام برداشته‌اند. به عنوان مثال شیائومی در ماه آوریل گوشی Mi 4i phone را در هندوستان رونمایی کرد؛ سرزمینی که پس از چین بزرگ‌ترین بازار برای شیائومی محسوب می‌شود. این شرکت همچنین بتازگی مدلی در هنگ کنگ و سنگاپور معرفی کرده است.
امریکای لاتین نیز مقصد بعدی برای شرکت شیائومی است که این برنامه را با برزیل در چند هفته آینده کلید خواهد زد.
البته هوگو بارا معاون شرکت شیائومی معتقد است هرچند کشورهای توسعه یافته مانند بریتانیا، امریکا و اروپا باید برای داشتن این گوشی‌های ارزانقیمت تحمل بیشتری داشته باشند ولی به هرحال شیائومی راه خود را به این کشورها نیز باز خواهد کرد. علاوه بر شیائومی،لنوو نیز با گوشی Shenqi به دنبال افزایش تعداد هواداران خود است و Huawei و ZTE نیز نمونه‌های جدید برندهای خود را به بازار چین ارائه کرده‌اند.
Tay Xiaohan تحلیلگر ارشد بازار این محصولات در منطقه آسیا- اقیانوسیه نیز دراین باره گفت: هر چند چین در سال 2011 با پشت سر گذاشتن بازاری بزرگ مانند ایالات متحده امریکا، به بزرگ‌ترین بازار تلفن هوشمند جهان تبدیل شد ولی حالا تولیدکنندگان چینی با توجه به اشباع شدن بازار داخلی، مجبورند که به نیازهای کشورهای دیگر دقت کرده و استراتژی‌هایی جدید برای این بازارها اتخاذ کنند.
در بخش عمده بازارهای هدف خارجی این برندها، مردمی زندگی می‌کنند که کاربر گوشی‌های معمولی هستند و انتظار گوشی‌های هوشمند کمتر از 150دلار را می‌کشند. پس در بیشتر این کشورها در کنار کیفیت مناسب و کارآیی خوب، قیمت محصول است که حرف نخست را می‌زند و برنده نهایی این بازار را مشخص می‌کند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =