مسعود کیمیایی گفت که برنامه شب موسیقی فیلم‌هایش فرصتی است تا او دوباره قهرمان فیلم‌هایش را بازنگری کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی»، دوشنبه پنجم مرداد ماه در آموزشگاه فیلمسازی‌ مسعود کیمیایی برگزار شد و کارگردان فیلم «قیصر» در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت موسیقی در دنیای سینما گفت: «موسیقی فیلم در تمام دنیا به عنوان یکی از فعالیت‌های با اهمیت فرهنگی شناخته می شود و ما شاهد این هستیم که هر ساله در تمام دنیای بسیاری از آهنگسازان بزرگ با جمع آوری ارکسترهای بزرگ تلاش می کنند تا اجراهای زنده مختلفی از موسیقی فیلم های خود داشته باشند. »

او افزود: «اما متاسفانه در کشور ما شرایط تا حدی سخت است و یک پدیده‌ تازه، کمی دیر جا می‌افتد. ما هنوز در اینجا دعواهای روز اول را داریم که به اعتقاد من یک نوع دعوای جهان سومی است که باید بیشتر از اینها روی آن فکر کرد.»

کیمیایی همچنین به چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه این کنسرت اشاره و بیان کرد: «وقتی بهزاد عبدی پیشنهاد داد که با یک ارکستراسیون تازه، موسیقی برخی از آثارم را در قالب یک کنسرت اجرا کند تصور کردم کار بسیار خوبی است که هم در دنیا باب است و هم می تواند مقدمه خوبی برای برگزاری کنسرت هایی از این دست شود. البته بماند که کپی رایت به دلیل فراز و فرودهایی که در کشورمان دارد ما را با مشکلات متعددی روبه رو کرده است. ما به دلیل اینکه هنوز در کشورمان کپی رایت را رعایت نمی کنیم همواره در این مورد دچار حاشیه می شویم.»

باید زودتر با منفردزاده تماس می‌گرفتند 

پیش از این قرار بود، موسیقی فیلم‌های«رضا موتوری»، «قیصر» و «داش‌اکل» نيز اجرا شود  كه با اعتراض آهنگساز آن اجراي اين قطعات حذف شد ، مسعود کیمیایی  درباره برای اجرای قطعات مربوط به این سه فیلم در کنسرت پیش‌رو و اعتراض  منفردزاده گفت: «ای کاش بهزاد عبدی و برگزارکنندگان کنسرت زودتر به این دوستان تلفن می زدند و می گفتند ماجرا از چه قرار است. من تصور می کنم اگر بچه ها زود حدس می زدند که قرار است چنین مشکلی برای کنسرت به وجود آید قطعا زودتر تماس می گرفتند. البته من معتقدم آنها فکر می‌کنند که بهزاد عبدی قصد دست‌درازی به آثارشان را دارد در حالیکه باید بدانیم نگاه به موسیقی فیلم تخصص جداگانه ای است که ارتباط چندانی به این ماجرا ندارد.»

کیمیایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد:«من اصرار داشتم که خواننده‌ای در این کنسرت حضور نداشته باشد و آن،  به جهت مقایسه ای بود که احتمالا میان رضا یزدانی و فرهاد مهراد پیش می‌آمد. به همین خاطر تصمیم برآن شد تا رضا یزدانی کارهایی چون«متروپل» ،«حکم» و رئيس را که پس از انقلاب اجرا شده و خود، خواننده آن بوده را بخواند و اجرا کند.»

کارگردان فیلم«بلوچ» با اشاره به این‌که چون منفردزاده خواسته تا کارهایش اجرا نشود، پس او چنین می‌کند گفت: «من از دوستان نزدیک اسفندیار منفردزاده هستم و شاید هفته ای یک بار هم با او تماس بگیرم و در جریان احوالش باشم. به هر حال او از برگزارکنندگان کنسرت خواسته که موسیقی‌های او در این کنسرت اجرا نشود من هم به خواسته او احترام می گذارم.»

آثار کیمیایی، نقطه عطفی در موسیقی فیلم است

بهزاد عبدی رهبر ارکستر کنسرت «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی» نیز در این نشست خبری به علت انتخاب آثار کیمیایی اشاره و بیان کرد: «من موسیقی فیلم را دوست دارم. ضمن اینکه همواره در کارهایم علاقه خود را به کارهای ارکسترال نشان داده‌ام. از سوی دیگر، موسیقی آثار کیمیایی نیز برایم جذاب بوده و هست و او را نقطه عطفی در این زمینه می‌دانم. چراکه کیمیایی، نخستین کسی است که سفارش می‌دهد تا برای کارهایش، موسیقی بسازند. به همین جهت دوست داشتم این موسیقی به گوش مردم برسد بنابراین ملودی فیلم های آقای کیمیایی را که بسیاری از هنرمندان شایسته موسیقی این سرزمین ساخته اند، استخراج کردم و آن را تبدیل به قطعاتی برای ارکستر بزرگ کردم. یعنی تنطیم قطعات تازه است.»

آهنگساز اپرای مولوی ادامه داد: «خاصیت فیلم‌های کیمیایی این است که موسیقی در آن حل می شود و این به خاطر تسلطی است که او به موسیقی دارد. او به خوبی به تم، ملودی و بسیاری از مواردی که به موسیقی ارتباط پیدا می کند تسلط دارد و این نکته بسیار خوبی است که همواره برای من ارزشمند بوده است. مسعود کیمیایی اولین کارگردان سینمای ایران است که برای تیتراژ فیلم های خود به خواننده و آهنگساز، سفارش می داد.»

عبدی در توضیح قطعاتی که در کنسرت جمعه، 16مرداد ماه در تالار بزرگ وزارت کشور اجرا می شود، گفت: «قطعاتی از موسیقی فیلم های متروپل، حکم، رئيس، سرب، مرسدس و به احتمال فراوان گروهبان آثاری هستند که با همراهی ارکستر سمفونیک در این کنسرت تقدیم علاقه مندان خواهد شد.»

من بهترین اجرا کننده آثار فرهاد مهراد در ایرانم

رضا یزدانی خواننده این کنسرت هم با ابراز خرسندی از حضورش در این اجرا گفت: «سال‌های زیادی است که با کارگردان های زیادی کار می کنم ولی قطعا حضور در فیلم های مسعود کیمیایی با فاصله زیادی از سایر هنرمندان برای من دارای جذابیت فراوانی بوده که امیدوارم تا سال‌ها حضورشان در سر سینما مستمر باشد.»

او به دوباره خوانی «رییس»، «حکم» و «متروپل»، اشاره و بیان کرد: «حضور بهزاد عبدی در این کنسرت به عنوان رهبر ارکستر اتفاق بسیار خوبی است. او درک درستی از مقوله ارکستر دارد که نمونه اش موسیقی سریال «تعبیر یک رویاست» که به اعتقاد من اتفاق بزرگی برای صدا و سیماست و من هم خیلی خوشحال هستم که به عنوان خواننده در آن حضور دارم. من در این کنسرت قرار است سه کار «رییس»، «حکم» و «متروپل» را بخوانم که امیدوارم این کنسرت مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.»

یزدانی همچنین خود را بهترین خواننده برای اجرای دوباره آثار فرهاد مهراد دانست و افزود: «چه اشکالی دارد اگر خواننده ای در قید حیات نیست، بار دیگر کارهای او را بازسازی کنیم؟ به اعتقاد من اگر درگیر این دعواها نبودیم اتفاقات بهتری می افتاد و من آهنگ «رضا موتوری» را بازخوانی می‌کردم. بدون شک من بهترین خواننده در ایران هستم که می توانم کارهای فرهاد را بازسازی کنم.»

ساخته‌های منفردزاده اجرا می‌شود یا نه؟

علی شجاعی تهیه کننده این کنسرت و مدیر موسسه «آوای گلچین شرق» هم در پاسخ به این‌که بهزاد عبدی، پیش از این مطرح کرده بود با توجه به این‌که 30 سال از ساخت موسیقی فیلم‌های اسفندیار منفردزاده گذشته و قانونن کپی‌رایت، شامل آن نمی‌شود؛ پس اگر تهیه‌کننده موافقت کند مشکلی با اجرای دوباره آن وجود ندارد گفت: «من پیرو تصمیمی هستم که استاد مسعود کیمیایی و عبدی می‌گیرند. این دو می‌گویند به حرمت هنرمندی چون منفردزاده، کارها را اجرا نمی‌کنیم. من هم گفته آنان را می‌پذیرم. ضمن این‌که هنوز امیدواریم این اهنگساز باسابقه، با اجرای کارهایش موافقت کند.»

به گفته او  طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، قرار است که برخی از صحنه‌های فیلم‌های خاطره‌برانگیز مسعود کیمیایی، همزمان با نواختن کنسرت برای تماشاگران نشان داده شود.

مسعود کیمیایی، در پايان گفت: دلم می‌خواست با اين اجرا به بازنگری قهرمان در آثارم بپردازم و اين مسئله را هم ضروري مي دانم.

 ۵۷۲۴۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمت IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    41 8
    با همین یه جمله خودتو از چشم انداختی رضا یزدانی مغرور
  • مریم A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    4 0
    واقعا بهترینه؟ چطوری می تونه خودش رو با فرهاد مقایسه کنه؟