'دالایی لاما' رهبر معنوی جدایی طلبان تبت و برنده جایزه صلح نوبل از 'آنگ سان سوچی' رهبر مخالفان دولت میانمار خواست برای کمک به پایان آزار و اذیت اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور جنوب شرق آسیا فعال شود.

به گزارش ایرنا، دالایی لاما سال 1989 میلادی و آنگ سان سوچی سال 1991 جایزه صلح نوبل را دریافت کردند. رهبر مخالفان دولت میانمار و برنده جایزه صلح نوبل که بودایی است طی سال های اخیر تنها شاهد ظلم و ستم بوداییان تندرو با حمایت دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین بود و در قبال این ظلم سکوت اختیار کرده است.

دالایی لاما، برنده جایزه صلح نوبل که هفته آینده به استرالیا سفر می کند روز پنجشنبه در گفت وگو با روزنامه 'استرالیا' از رهبر مخالفان دولت میانمار خواست اقدامی برای پایان آزار و اذیت اقلیت مسلمان روهینگیا که با بحران مهاجرت بدتر شده است، انجام دهد.

رهبر مخالفان دولت میانمار که به انتخابات سراسری نوامبر آینده ریاست جمهوری این کشور چشم دوخته از این ترس دارد که با حمایت از اقلیت مسلمان آرای خود را از دست بدهد و برنده انتخابات نشود.

سوچی با وجود فرار هزاران روهینگیایی از فقر و رفتار تبعیض آمیز در میانمار و سرگردانی با قایق های چوبی در آب های جنوب شرق آسیا هنوز در این خصوص موضع گیری نکرده است.

رهبر معنوی بوداییان تبت با تاکید بر اینکه رهبر مخالفان دولت میانمار به عنوان برنده جایزه صلح نوبل باید موضع گیری کند، گفت تاکنون دو بار از سال 2012 زمانی که خشونت های فرقه ای مرگبار بوداییان محلی در استان راخین میانمار علیه اقلیت روهینگیایی آغاز شد، از سوچی خواسته است در دیدگاه خود تجدیدنظر کند.

این رهبر بوداییان گفت: وضعیت میانمار بسیار غم انگیز است و امیدوارم آنگ سان سوچی، به عنوان برنده جایزه صلح نوبل بتواند کاری انجام دهد.

وی گفت که دو بار در جمهوری چک و انگلیس با رهبر مخالفان دولت میانمار دیدار کرده و در مورد این مشکل مذاکره کرده است. سوچی معتقد است برخی از مشکلات وجود دارد و این مساله ساده ای نیست و بسیار پیچیده است.

دالایی لاما گفت: با وجود این احساس می کنم سوچی می تواند کاری انجام دهد.

برغم این دیدگاه رهبر بوداییان تبت، برنده جایزه صلح نوبل از میانمار تاکنون در قبال این سیاست بوداییان تندرو کشورش و سیاست های دولت سکوت کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    9 0
    واقعا سرنوشت این انسانها خیلی غم انگیزه. سازمان ملل هم که اصولا خوابش میاد.