جعبه‌سیاه دوم هم تایید کرد: سقوط عمدی ایرباس A320 ژرمن‌وینگز به‌دست کمک‌خلبان

به دنبال پیداشدن جعبه‌سیاه دوم هواپیمای ایرباس 320 ژرمن‌وینگز و انتشار گزارش اولیه آن، نقش کمک‌خلبان در سقوط ایرباس ژرمن‌وینگز عملا تأیید شد.

محمدحسین جهان پناه: جعبه سیاه دوم هواپیمای ایرباس A320 خطوط هوایی ژرمن‌وینگز روز 13 فروردین‌ماه/2 آوریل به دست آژانس تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (Bea) رسید تا سرانجام آخرین حلقه مفقوده تحقیقات مرتبط با این سانحه نیز پیدا شود.

اطلاعات اولیه منتشرشده بر مبنای جعبه سیاه دوم نیز فرضیه سقوط عمدی هواپیما را تأیید می‌کنند. گزارش مقدماتی منتشرشده نشانگر آن است که درست پیش از سقوط، تنظیمات خلبان خودکار برای پرواز در ارتفاع 30 متری زمین تغییر یافته و به‌این‌ترتیب در طول هشت دقیقه هواپیما به‌سوی مقصد بی‌بازگشت خود سرعت گرفته است.

از میان تاریکی
سیستم ثبت اطلاعات پروازی (FDR) یا همان جعبه سیاه دوم تقریباً تمام اطلاعات فنی پرواز هواپیما را در خود ثبت می‌کند. این اطلاعات هر تغییری را که توسط کنترل‌های خلبان یا کمک‌خلبان و یا سیستم‌های دیگر مثل خلبان خودکار در طول پرواز هواپیما اعمال‌شده نیز شامل می‌شود. با پیدا شدن جعبه سیاه دوم وظیفه اصلی آژانس تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (Bea) این است که با تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از حافظه FDR و ترکیب آن‌ها با اطلاعات صوتی کسب‌شده از جعبه سیاه اول به‌علاوه اطلاعات رادار ترافیک هوایی به تصویری جامع و دقیق از سانحه برسد. رسیدن به چنین تصویر دقیقی می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. بااین‌وجود با کنار هم گذاشتن اطلاعات موجود می‌توان به تصویری تقریباً کلی از حادثه رسید که شرح آن در ادامه آمده است.

شرح حادثه احتمالی
10 صبح: پرواز 9525 ژرمن‌وینگز فرودگاه ال‌پرات بارسلون را به مقصد دوسلدورف ترک می‌کند. طبق اطلاعات جعبه سیاه اول ده دقیقه پس از بلند شدن هواپیما، خلبان به کمک‌خلبان می‌گوید که وقت نکرده پیش از پرواز از دست‌شویی استفاده کند.

10:27 صبح: نیم ساعت بعد، درست پس‌ازآنکه هواپیما به حداکثر ارتفاع پرواز مجاز خود برابر 38 هزار پایی (11500 متری) رسید، خلبان پس از تأیید فرمان‌ها ترافیک هوایی فرانسه از صندلی خود بلند می‌شود تا کابین را به‌قصد دست‌شویی ترک کند.

10:30 صبح: از ساعت 10:30 دقیقه به بعد کمک‌خلبان در کابین تنهاست. او ابتدا درب کابین را قفل می‌کند تا از بیرون باز نشود. سپس تنظیمات خلبان خودکار را برای کاهش ارتفاع هواپیما تا 30 متری زمین تغییر می‌دهد.

10:33 صبح: 3 دقیقه بعد، هواپیما با سرعت 900 متر بر دقیقه شروع به کاهش ارتفاع می‌کند. کنترل ترافیک هوایی که متوجه تغییر ارتفاع بدون هماهنگی هواپیما شده تلاش می‌کند تا با هواپیما تماس بگیرد اما پاسخی دریافت نمی‌کند. همزمان کاپیتان هم که متوجه تغییر شرایط شده سریعاً به سمت کابین بازمی‌گردد و خواستار باز شدن درب کابین می‌شود؛ اما کمک‌خلبان بی‌تفاوت پاسخی نمی‌دهد. خلبان سپس با برداشتن کپسول آتش‌نشانی تلاش بی‌ثمری را برای شکستن درب محافظت‌شده کابین شروع می‌کند.

10:34 صبح: صدای آژیر اول اخطار کاهش ارتفاع بلند می‌شود اما همچنان کمک‌خلبان واکنشی نشان نمی‌دهد. صدای داد مسافران که حالا متوجه وخامت شرایط شده‌اند به‌خوبی به گوش می‌رسد.

10:35 صبح: کاپیتان از مسافران می‌خواهد در انتهای هواپیما جمع شوند درحالی‌که همچنان در تلاش است تا در را باز کند.

10:37 صبح: آژیر دوم اخطار اضطراری کاهش ارتفاع به صدا درمی‌آید که از خطر برخورد با زمین حکایت دارد. یک دقیقه بعد هواپیما در ارتفاع 4000 متری در پرواز است و کمک‌خلبان برای تنفس از ماسک اکسیژن استفاده می‌کند.

10:40 صبح: صدای جیغ‌وداد در کنار آژیر اخطار کاهش ارتفاع از داخل کابین به‌خوبی شنیده می‌شود. در این زمان ابتدا بال راست هواپیما به کوه برخورد می‌کند.

10:41 صبح: هواپیما با سرعت 800 کیلومتر بر ساعت (222 متر بر ثانیه) به زمین می‌خورد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    48 10
    حالا احمق چرا از ماسک اکسیژن استفاده کرده اونم در 4000 متری؟ توی کابین سالم؟
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
      20 8
      نويسنده نتونسته كامل توضيح بده. استفاده از ماسك اكسيژن به دليل افت شديد فشار كمك خلبان بوده كه از استرس ناشي از خودكشي تحميل شده
    • بی نام A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
      14 1
      خواسته نئشه شه
    • با حال A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
      2 2
      مشروبات الکلی خورده به احتمال زیاد رفته فضا هواپیمارو کوبونده زمین
  • معین A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    85 1
    ننگ بر تو بی وجدان
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    86 1
    خدا لعنتش کنه
  • بی نام RO ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    63 0
    چه دردناک
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    12 49
    به نظر من اگر خلبان میخواسته همه را از بین ببره دلیلی بر استفاده از ماسک اکسیژن وجود نداشته این نشان میده اشکال چیز دیگری است
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
      23 5
      تنفس اکسیژن خالص لذت بخشه و خلبان هم خواسته لحظات آخر بهش کمی خوش بگذره و نئشه شه احتمالا
    • ستار A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
      20 2
      عزیزم شاید میخواسته تا لحظه آخر مطمئن شه همه رو به کشتن میده.
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
      9 2
      شما باید مسئول تحقیقات میشدی پوآرو
  • بهداد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    59 1
    عجب تراژدی تلخی.موی تنم سیخ شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    63 2
    ديوونه بوده طرف. احمق مردومو الكي به كشتن داده.
  • بی نام RO ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    52 3
    با این سقوط می شه فرق سقوط هواپیما در ایران و خارج رو هم بررسی کرد:در خارج جعبه سیاه اول و دوم معمولا هفت هشت روزه پیدا می شه ولی در ایران اولا هواپیماها یه جعبه سیاه دارن اون چیزی که تا حالا شنیدیمو اونم اصولا پیدا نمی شه یا 6 ماه بعد سقوط تازه پیدا می شه.دوم اینکه در خارج بعد پیدا شده جعبه سیاه بلافاصله محتویات اون مشخص می شه ولی در ایران اونو باید بفرستن جایی تا مشخص بشه که معمولا هیچ وقت مشخص نمی شه اخرین نمونش هواپیمای سقوط کرده تو مهر اباد که اصلا دور و برش هیچ کوه و کمری هم نبوده گفته بودن 8 ماهه معلوم می شه ولی بعد 9 ماه هنوز 8 ماه نشده که معلوم بشه.
  • محمد EU ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    9 1
    بی ادب بوده :
  • محمد EU ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    1 3
    بی ادب بوده :
  • ahvaz A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    8 15
    این سنیاریو یه اشکالاتی هم به همراه داره مثلا کمک خلبان که نقشه سرنگونی هواپیما رو داشته،از کجا میدونسته که در کابین تنها میشه که بتونه هکچین کاری رو انجام بده،پس احتمالا این یه نقشه از قبل طراحی شده نبوده و تصمیم آنی و شاید یه عامل دیگری در ایجاد آن یا نفر سومی نقش داشته است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    35 0
    خدایا ما را از شر آدمها و حوادث بد دور نگه دار.
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    28 1
    آخرین دستشویی خلبان اول
    • بی نام A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
      2 0
      خیلی سعی کردم توی فضای جدی بحث نخندم ولی نشد :دی
  • بی نام FI ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    23 6
    به نظر من که اینم جز فعالیت های تروریستی محسوب میشه. ولی همه میگن طرف مریض بوده و ... اگه کمترین گرایشی به گروه های تندروی اسلامی داشت ، ورق بر می گذشت و میشد تروریست جانی. ما هم تو مشاغل سختمون ادم های افسرده داریم ولی فوقش خودشو طرف میکشه نه 149 نفر دیگه رو...
  • حمید A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    30 1
    به نظر شما کمک خلبان کار اشتباهی کرد یا اشخاصی که به جای موتور هواپیما موتور هلیکوپتر در پرواز هواپیمای انتانوف ایران که سقوط کرد قرار داده بودند؟
    • دانشجو IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
      2 0
      چه ربطی به هم داره؟ الان مثلا یعنی اون خوب کاری کرد که یه عده آدم بی گناه رو به کشتن داد؟ یعنی الان تایید یکی دلیل می شه دیگری رو رد کنیم؟ متاسفم برای اونهایی که از روی جو زدگی مثبت می زنند.
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    8 43
    تا زمانیکه آلمانی ها روحیات نژاد پرستی شان را تغییر ندهند شاهد وقوع چنین حوادثی خواهیم بود چرا که روحیه نژادبرتری دماغ انسان را باد می کنه ومانع از دیدن حقیقت موضوع می شود لابد چون مقامات مسئول فکر کردند از نژاد برترند افسردگی شدید کمک خلبان را نادیده گرفتند امیدوارم این موضوع برای نسخه های دیگر و آن افراد ناآگاه که بر طبل نژاد برتر آریا می کوبند یک درس جدی و مهم باشد
    • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
      17 2
      ناشناس جان. حالت خوبه؟ بیش از 50 سال است که داستان نژاد آریا و سکه نژادپرستی در آلمان از رونق افتاده است ، ولی برخی هم وطنان ما همچنان بر نژاد آریا در داخل و خارج کشور تکیه می کنند.
  • پیام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    2 18
    کی کپسول آتش نشانی رو دیده که تو گزارش آمده ؛ مگه همه از بین نرفتن
    • ستار A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
      4 1
      دوستم جعبه سیاه دیگه ...
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    13 1
    عجیبه خلبان حدود 9 دقیقه فرصت داشته با هر وسیله ای ازجمله با تبر یا اسلحه های گارد حفاظت در رو بشکنه اما این کارو نکردهشاید اگه از چند مسافر درشت اندام کمک میخواست و با کمک چرخهای مخصوص حمل غذا محکم به در میکوبیدن در باز میشد.بیچاره از استرس مخش هنگ کرده بوده
  • بی نام A1 ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    23 0
    خانواده هاشون... طفلكيا... كاش فقط خودشو كشته بود...
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    4 1
    عجب کمک خلبان بی تربیتی
  • بی نام ES ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    10 4
    این کمک خلبان باید اعدام بشه.
  • ناشناس US ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    49 0
    بیچاره انهایی که پاسوز این بیهمه چیز روانی که امیدوارم روزی هزار بار دراتش جهنم بسوزه شدند و بیچاره تر خانواده هاشون ننگ بر تو کمک خلبان همیشه تو رو در نفرینهایم دارم.
  • افشين IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    8 0
    اگه گروه تحقيق ايراني مورد سقوط را بررسي ميكرد نتيجه اين بود" مقصر حادثه اشتباه خلبان بوده است" كه رفته توالتچون تا آنجا كه به خاطر دارم در تمامي حادثه هايي كه در ايران اتلاق افتاده نتيجه نهايي تحقيقات همين بوده
  • محمود IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    24 0
    شرح احتمالی حادثه درسته، نه شرح حادثه احتمالی. مگه خبرآنلاین ویراستار نداره برای مقالاتش؟
  • ایرانی RO ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    حالا یه سوال ... خارجی ها که دیگه روستا و شهر براشون فرقی نداره و امکاناتی مثل گوشی موبایل های دوربین دار و تبلت و چمیدونم دوربین هم براشون اُوِرت ریخته تو خونه هاشون .. چطور کسی نتونسته فیلمی چیزی بگیره از این صحنه؟حتی تصادفیش؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
    3 0
    دلم به حال بیچاره مسافرها سوخت توی اون لحظه چه حالی داشتن ما از مرگ هیچ جای گریزی نداریم اما اینطوری مردن واقعا خیلی باید سخت باشه