رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال می‌گوید بازیکن تیم ملی عراق قطعا به خاطر دوپینگ محروم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ایران پیگیر ماجرای دوپینگ علا عبدالزهرا، بازیكن تیم ملی عراق است. اثبات دوپینگ این بازیكن می ‌توانست سرنوشت تیم ملی فوتبال ایران را در جام ملت‌های آسیا عوض كند اما چنین اتفاقی رخ نداد. هاشمیان، رئیس سابق كمیته پزشكی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد این موضوع صحبت می‌كند.
*ماجرای علاعبدالزهرا را از ای اف سی که پیگیری کردیم دو دلیل برای رد شکایت ما داشتند، یکی این که می گفتند نمی دانند مکاتبات مستقیم فیفا و نادو به کدام ایمیل رفته و کجا دریافت شده و دیگری این که مکاتباتی با شما داشتند ولی جوابی نگرفتند؟
تمام مکاتباتی که با فدراسیون فوتبال شده دقیقا به ستاد مبارزه با دوپینگ ارجاع شده و از آنها خواهش کردیم رای صادر شده را جهت ارسال به فیفا به ما اعلام کنند.
*اینها نامه مکتوب دارد؟
بله!
*دکتر طباطبایی می گویند تنها نامه ای که از فدراسیون برای ما آمده در تاریخ 15 دی یعنی هفت روز بعد از برکناری شما بوده؟
از آقای دکتر سیف بخواهید سوابق مکاتبات ما را در اختیار شما بگذارد.
*یعنی اینها وجود دارد؟
هر نامه ای که فیفا برای ما فرستاده که فکر می کنم سه نامه باشد، عین سه نامه را به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ منعکس کردیم.
*و هیچ جوابی دریافت نکردید؟
تا روزی که من بودم هیچ پاسخی دریافت نکردیم.
*زمانی که علا عبدالزهرا ایران را ترک کرد دوپینگش محرز شده بود؟
در این مورد نکته مهم تری وجود دارد، مثلا یک وقتی یک نفر به ماشین شما می زند و جلوی ماشین را کامل می برد؛ شما اعتراض می کنید اشاره می کند به در ماشین شما که مثلا یک بخشی از آن هم رفته و توجیه می کند که چون این لکه از قبل بوده پس خسارت جلوی ماشین هم از قبل بوده! شما باید مراقب باشید گرفتار این قبیل توجیهات نشوید. فرض کنید فدراسیون و فیفا هیچ مکاتبه ای نداشته اند؛ مدیریت در مورد بازیکنی که نمونه اش مثبت شده باید دست به کار می شده و این روند انجام می شده! والسلام!
*می گویند اصلا آن بازیکن از لیگ ما رفته بوده برای چی ما باید حکم صادر می کردیم؟
یادتان می آید سال 87 زمانی که من مسئولیت را در دست گرفتم، از بازیکنان پاس همدان تست گرفتیم، اختیاروویچ نمونه اش مثبت شد و بلافاصله هم ایشان رفت، اما ما او را محروم و حکمش را هم ابلاغ کردیم؛ این بازیکن شش ماه محروم بود و فیفا هم این حکم را تایید کرد و محرومیتش هم جهانی بود، پس دلیل این ادعاها عدم آگاهی نسبت به آیین نامه های فیفا است؛ من نمونه زنده به شما ارائه کردم از این چی بهتر؟ که شما بفهمید او هم یک بازیکن بوده که همین شرایط را داشته ولی ما برایش حکم صادر کردیم؛ ضمن این که علا عبدالزهرا در تیم تراکتور نتیجه اش مثبت شده و طبق قوانین فیفا وقتی یک بازیکن در یک باشگاه نتیجه دوپینگش مثبت میشود باشگاه مکلف است تمام مکاتبات را به او ابلاغ کند. یعنی می شد آقایان حکم را به باشگاه ابلاغ کنند و باشگاه هم وظیفه داشت از طریق هر ارتباطی که دارد آن را به بازیکن ابلاغ کند؛ ضمن این که این امکان را نهاد صادر کننده رای دارد که بازیکن را در هر کجای دنیا پیدا کند و حکم را به او ابلاغ کند. البته حکم ابلاغ کند نه این که نامه بزند شما برایش تصمیم بگیرید! حتی می شد فدراسیون یک نامه روی حکم علا عبدالزهرا بگذارد به فدراسیون عراق بفرستد و بگوید این بازیکن محروم است و رونوشت این مکاتبه را هم به فیفا بفرستد؛ از این ها ساده تر که نمی شود گفت.
*زمانی که این بازیکن قراردادش را فسخ کرد و از ایران رفت جواب تست آمده بود؟
من دقیقا نمی دانم.
* 20 سپتامبر جواب تست دوپینگ به نادو آمده چه زمانی به شما اطلاع داده شده؟
ما اولین بار از فیفا فهمیدیم! روال این است که آزمایشگاه کلن یک کد نامبر به فیفا می فرستد که فلان ماده در آزمایش این بازیکن دیده شده و نمونه گیری را هم ایران انجام داده، فیفا بر اساس رویه ای که دارد غیر از فدراسیون فوتبال با هیچ مرجعی مکاتبه ندارد؛ بنابراین یک نامه به ما زد که این کدنامبر مثبت شده اسم و مشخصات و رای این بازیکن را برای ما ارسال کنید. ما در کدنامبرهایی که خودمان نمونه گیری کرده بودیم بررسی کردیم دیدیم به ما مربوط نیست، به نادو نامه زدیم و پرسیدیم این کد نامبر مربوط به شماست؟ پاسخی دریافت نکردیم. موضوع را تلفنی از کارشناسشان پیگیری کردیم گفت: من فقط می توانم بگویم این از کدنامبرهای ما هست ولی اطلاعات دیگری نمی توانم بدهم! باز پیگیری کردیم جواب ندادند، نامه سوم را زدیم؛ همینجور هم در این فاصله از فیفا نامه می آمد.
*نامه ها رسمی و در سربرگ فدراسیون بود؟
بله در سربرگ فدراسیون و با امضای آقای نبی به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام شد.
*به عنوان یک کارشناس فیفا که مسئول نمونه گیری دوپینگ هم هستید در چنین شرایطی چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا رای صادره از طرف ای اف سی درست است؟
قطعا درست است.
*پس دوستان شما آقای سیف و ... چرا پیگیری کردند و مردم....
آقای سیف پیگیری نکردند. این کاری بود که آقای کفاشیان و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ انجام دادند.
*در ادامه برای این بازیکن چه اتفاقی می افتد؟
ما همین امروز هم می توانیم تشکیل جلسه بدهیم و برای این بازیکن حکم محرومیت صادر کنیم؛ منظورم از "ما" این است که اگر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اختیارات را از فدراسیون نگرفته بود، ما همین امروز تشکیل جلسه می دادیم و علا عبدالزهرا را محروم می کردیم.
*از چه زمانی حکم اجرا می شد؟
از همین الان که حکم را به او ابلاغ کنیم. ما بر مبنای یک سری مفاد آیین نامه برای موارد خاص اجازه داریم بازیکن را تعلیق کنیم یا نکنیم.
*یعنی اگر حتی قبل از بازی ایران و عراق این اتفاق می افتاد....
اگر تشکیل جلسه داده می شد می توانستیم بازیکن را تعلیق کنیم و ایشان اجازه بازی نداشته باشد.
*بازیکنی که یک پاس گل هم داده...
بله دیروز هم مقابل کره بازی کرده؛ در حقیقت این بازیکن در حال حاضر یک بازیکن دوپینگی است که حکم ندارد. یعنی اگر با ما بود که همان روز که نتیجه اش آمده بود در کمتر از 24ساعت تکلیف بازیکن را مشخص می کردیم، چون طی 7سال گذشته ما حدود 40 پرونده داریم که تست آنها مثبت شده، همه آنها را بررسی کنید ببینید چقدر بعد از اعلام نتیجه تست، ما آنها را تعلیق کرده ایم؟ از 24ساعت تجاوز نکرده است. این مسائل خیلی روشن است چون ما کارمان را انجام می دادیم و رویه فیفا را می دانیم، اما حالا این آقایان اختیارات را از ما گرفتند و بردند آنجا، بعد ما را به این محکوم می کنند که از قوانین اطلاع نداریم! ما که 7سال این کار را اداره کردیم و یک حکم ما از طرف فیفا یا ای اف سی دچار مشکل نشده آگاهی نداریم آن وقت آنها که این شرایط را به وجود آوردند آگاهی دارند.
*پس پیگیری این ماجرا به هیچ جا نمی رسد؟
علا عبدالزهرا در هر صورت محروم خواهد شد شک نکنید.
*یعنی از این مرحله به بعد فیفا از فدراسیون آنها می خواهد این بازیکن را محروم کنند؟
نه به ما خواهند گفت که تکلیف بازیکن را مشخص کنید حالا که اوضاع اینطور شده.
*یعنی در حقیقت ده سال دیگر هم اوضاع همینطور بماند ما باید حکم این بازیکن را صادر کنیم؟
نه دقیقا به ده سال اشاره کردید، اگر ده سال بگذرد دیگر قضیه بی اعتبار است.
*منظور این است که به هر حال ما باید برای این بازیکن حکم صادر کنیم؟
طبق قوانین فیفا سازمانی که نمونه گیری کرده باید تکلیف بازیکن را مشخص کند.
*این که می گویند بازیکن که ایران نبوده صدور حکم او شامل حال ما نمی شده؟
آیین نامه وادا را می گویند که من بارها گفتم ملاک فیفا در برخورد با بازیکن دوپینگی آیین نامه فیفا است.
*این دوستان که این اختیار را از شما گرفته اند آیین نامه را به آنها نداده اید؟
آنها اصلا قبول ندارند ما به آنها آیین نامه بدهیم. همین تجربیات مقدماتی را هم نیامدند از ما بگیرند و ما را به ناآگاهی متهم می کنند! آیین نامه روی سایت موجود است نباید از ما بگیرند، اما حتی نیامدند بگویند در این 7سال شما چه کارها کرده اید تا از تجربیات ما استفاده کنند.
*این دوستان با کجا نامه نگاری کردند؟
خودشان می گویند به فیفا نامه زده اند و فیفا هم غیر از فدراسیون فوتبال مرجع دیگری را قبول ندارد.
*ایمیلی که می گویند دارند و تایید شده، آتوریپلای فیفا است؟
ممکنه! من ندیدم.
*می گویند گفتند کیس را ما دریافت کرده ایم و از اینجا به بعد را ما ادامه می دهیم؟
من ندیدم شما دیدید؟ اگر فیفا چنین مستندی در اختیار اینها گذاشته باشد به نظرم مستند مهمی است، ولی این که من دیده باشم خیر و این خلاف آیین نامه هست. من احتمال این که چنین چیزی نوشته شده باشد را نمی دهم؛ چون آیین نامه می گوید در مراحل تست دوپینگ مسئولیت از ابتدا تا انتها بر عهده یک سازمان است و سازمان دیگری نمی تواند ورود کند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =