بهترین نوشته ها درباره امام حسن(ع) / رسولی محلاتی دو کتاب از آیت الله خامنه ای را پیشنهاد می دهد

خبرگزاری ایبنا نوشت:

آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی از عالمان پرکار و اثرگذار در حوزه تاریخ،‌ تفسیر و حدیث است. از وی کتاب‌هایی متعدد به چاپ رسیده است که هریک در نوع خود اثری ارزشمند به شمار می‌آیند. «زندگانی امام حسن مجتبی (ع)» از جمله این آثار است که از سوی ناشران گوناگون به چاپ‌های متعدد رسیده است و از کتاب‌های مرجع در زمینه زندگی امام دوم شیعیان شناخته می‌شود.

رسولی محلاتی در بیان ویژگی‌های کلی کتابش گفت: در این اثر تمام زوایای زندگی این امام همام را در نظر گرفته‌ و سعی کرده‌ام که از منابع معتبر، مورد قبول و مشهور و هم‌چنین روایاتی دارای اسناد معتبر در کتاب‌های شیعه و سنی استفاده کنم. همچنین از روایت‌هایی ضعیف که مورد قبول اهل تحقیق قرار نمی‌گیرد، اجتناب گزیده‌ام. در زمینه روایات و احادیث تحقیقاتی داشته‌ام که هنگام نگارش این اثر از آن‌ها بهره گرفته‌ام.

وی در پاسخ به این که شبهاتی گوناگون درباره زندگی و سیره امام حسن (ع) مطرح می‌شود که در متون تألیفی اغلب به آن‌ها پرداخته نمی‌شود گفت: سعی کرده‌ام در کتابم به این موارد بپردازم. برای نمونه یکی از مواردی که به آن توجه کرده‌ام، نرمش تاریخی امام حسن (ع) در برابر معاویه بوده است که به نظر من نمی‌توان آن را صلح نامید. این را تنها سکوت و نرمشی بر اساس مصلحت الهی می‌توان دانست.

این مولف و محقق حوزه از میان آثار شاخصی که تاکنون درباره امام دوم شیعیان نوشته شده است، از سه اثر ارزشمند نام برد و از کتاب مقام معظم رهبری با عنوان «صلح امام حسن: پرشكوه‌ترين نرمش قهرمانانه» به‌عنوان نخستین کتاب یاد کرد.

آیت الله رسولی محلاتی در ادامه به کتاب دیگری از ایشان با عنوان «انسان 250 ساله» اشاره کرد و درباره این اثر توضیح داد: این کتاب را اخیراً دیده‌ام. موضوع کتاب «انسان 250 ساله» درباره سیره همه ائمه معصومین (علهیم‌السلام) به عنوان رفتار شخصیتی واحد در دوران‌ متفاوت تاریخ است که مقام معظم رهبری در بخشی از آن به‌‌خوبی به رفتار سیاسی امام حسن (ع) می‌پردازند.

کتابی به زبان عربی از مرحوم احمد رحمانی همدانی، اثر سومی بود که آیت‌الله رسولی همدانی آن را در ردیف کتاب‌های ارزشمندی که درباره امام مجتبی (ع) نوشته شده‌اند، قرار داد. این کتاب با عنوان فارسی «امام حسن مجتبی (ع) جان دل پیامبر (ص)» به ترجمه حسین استادولی نیز منتشر شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =