این پدیده در واقع در پی حرکت جوامع سنتی به مدرن و تعارض‌های مربوط به این فرایند است که همچنان به تشکیل و بقای خود ادامه می‌دهد و منجر به بروز اشکال ترکیبی بی سامان، متفاوت و ناهماهنگ با بافت به نسبت یکدست شهری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین- البرز به نقل از پایگاه خبری پلیس، میزگرد علمی- تخصصی بررسی رابطه حاشیه‌نشینی و انحرافات اجتماعی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه با حضور سرهنگ کامرانی صالح فرمانده انتظامی استان البرز، سرهنگ اکبر صحرایی معاون هماهنگ کننده استان، روسای پلیس‌های تخصصی، معاونین، کارشناسان دفتر تحقیقات استان البرز، دکتر میرهاشم معاون پژوهشی دانشگاه شهید رجایی تهران و دکتر بهزاد پورنقدی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در سالن اجتماعات شهید بهشتی ستاد فرماندهی انتظامی استان البرز برگزار شد.

آنچه در اصطلاح حاشیه‌نشینی نامیده می‌شود به عنوان یکی از عوارض مهاجرت‌های داخلی (از روستا به شهر) و از عمده‌ترین و شاید پیچیده‌ترین مشکلات شهری در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است که پیوسته توجه برنامه‌ریزان اجتماعی و شهری را به خود جلب کرده است.

این پدیده در واقع در پی حرکت جوامع سنتی به مدرن و تعارض‌های مربوط به این فرایند است که همچنان به تشکیل و بقای خود ادامه می‌دهد و منجر به بروز اشکال ترکیبی بی سامان، متفاوت و ناهماهنگ با بافت به نسبت یکدست شهری می‌شود.

سرهنگ کامرانی صالح به عنوان سخنران این میزگرد علمی در ابتدا به موقعیت کلانشهر کرج اشاره کرد و گفت: کلانشهر کرج در ادوار گذشته و حال شاهد تحولات جمعیتی سریع و فوق العاده‌ای در بخش‌های جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی بوده است.

وی افزود: استان البرز به مرکزیت شهر کرج با وسعت ۲۴۵۷ کیلومتر مربع به عنوان پنجمین کلانشهر کشور محسوب می‌شود، افزایش بی رویه جمعیت یکی از مشکلات سیستم شهری کرج می‌باشد که این امر به علت ساختار و ویژگی‌های گروه‌های مهاجر موجب بروز پدیده‌هایی نظیر حاشیه‌نشینی، محلات فقیر و پیدایش مسائلی چون سد معبر، بالا بودن میزان تخلفات و جرم و جنایت که یکی از خصوصیت‌های کلانشهرها می‌باشد شده است.

سرهنگ کامرانی صالح عنوان کرد: شهر کرج به علت موقعیت خاص ارتباطی و تمرکز تاسیسات علمی، تحقیقاتی و صنعتی و مجاورت با ابر شهر تهران و حوزه نفوذ آن از طریق اتوبان تهران - کرج و سایر بزرگراه‌های کشور و همچنین به علت دارا بودن موقعیت مرکزی به عنوان یک شبکه شهری خوابگاهی و اقامتگاهی مورد توجه قرار گرفته که علاوه بر نحوه خاص توسعه مجموعه شهری (به صورت پراکنده و بسیار گسترده) حوزه نفوذ آن با گسترش شهرک‌های اقماری و خوشه‌ای به صورت منظومه‌ای، شهرک‌ها و مجموعه‌های مسکونی مستقل و نیمه مستقل خوابگاهی شکل یافته است.

فرمانده انتظامی استان البرز در ادامه با بیان اینکه حاشیه‌نشینی از معضلات دیرین کلانشهرها بوده و دستگاه‌های سیاسی، امنیتی - انتظامی و قضایی در دهه‌های اخیر تحقیقات متعددی در این رابطه انجام داده‌اند گفت: از آنجایی که شهرستان کرج با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص یکی از شهرهای مطرح کشور می‌باشد بنابراین بیشترین سرمایه‌گذاری در زمینه اقتصادی به ویژه احداث شهرک‌های صنعتی در آن انجام گرفته و از طرفی با توجه به نزدیکی به پایتخت سازمان‌ها و ادارات دولتی در این شهر استقرار یافته است.

وی افزود: به سبب این ویژگی‌ها شهر کرج با حاشیه‌نشینی گسترده‌ای مواجه بوده که باعث بروز جرایم متنوع ازجمله سرقت، اعتیاد، قاچاق کالا و .. در آن شده است که اقدامات پیشگیرانه انتظامی - امنیتی و قضایی ویژه‌ای را می‌طلبد که پاسخگوی امنیت مورد نیاز آن باشد.

سرهنگ کامرانی صالح تصریح كرد: موضوع حاشیه‌نشینی یكی از معضلات شهری است كه از حیث بستر قرار گرفتن برای ارتكاب جرایم مورد توجه ویژه بوده و تشدید اقدامات نظارتی و امنیتی در حاشیه کلانشهر کرج به عنوان یک الزام و نظارت بر رفتار حاشیه‌نشین‌ها، عامل مهمی در کنترل وقوع جرائم می‌باشد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید RO ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    18 0
    دلیل این محاجرت امکانات پایتخت با قیمت ارزان است.