سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در روزهای اخیر فیلم ویدئویی موفقیت‌آمیز بودن ساخت یک پهپاد رادار گریز در ایران را منتشر کرد. انتشار این فیلم و دستیابی ایران به توانایی ساخت این پهپاد بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های خارجی داشته است.

به گزارش  ایسنا، شبکه خبری راشا تودی با اعلام خبر موفقیت ایران در ساخت یک پهپاد رادار گریز در گزارشی نوشت: تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز، برگ برنده‌ای در دستان تهران است.

راشاتودی در گزارش خود به نقل از کاوه افراسیابی نویسنده و کارشناس سیاسی نوشت که آمریکا باید این حقیقت تلخ که ایران توانسته یک پهپاد رادار گریز بسازد را بپذیرد.

این کارشناس تأکید کرد: ابتدا باید بگویم که ایران حق داشت هواپیمای RQ-170 را که وارد خاکش شده بود فرو بنشاند و آن را نگه دارد. این کشور سپس به طور موفقیت‌آمیز توانست اطلاعات داخل این هواپیما را رمزگشایی کند و نمونه‌ مشابه آن بسازد که اکنون شاهد نمایش آن در یک فیلم ویدئویی هستیم.

این کارشناس با بیان این‌که ایران دارای قابلیت خوبی در زمینه ساخت پهپاد در برابر قدرت آمریکا در منطقه است، افزود: این یک پیروزی مهم برای ایران در اثنای مذاکرات هسته‌ای است که باعث می‌شود تهران بتواند از قابلیت رصد تحرکات نظامی و جابجایی موشک‌های نظامی در منطقه به ویژه خلیج فارس برخوردار باشد.

افراسیابی تأکید کرد که اینجا یک مسأله نظامی مطرح است که آمریکا در گذشته از آن برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کرد اما اکنون این کشور یک برگ برنده در دست دارد. آمریکا ابتدا تلاش کرد این پهپاد را بازگرداند که به دلیل آماده بودن ایران برای مواجهه با این مسأله در کار خود موفق نشدند.

وی یادآور شد: بنابراین آمریکا باید بپذیرد که ایران یک قدرت در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین محسوب می‌شود و نباید آن را دست کم بگیرد.

همچنین پایگاه خبری-تحلیلی دیفنس نیوز در گزارشی نوشت: هواپیمای RQ-170 مهندسی معکوس شده توسط ایران پرواز کرد.

دیفنس نیوز در ادامه نوشت: ایران فیلمی ویدئویی را منتشر کرده که نشان می‌دهد یک هواپیمای بدون سرنشین مشابه RQ-170 آمریکا در حال پرواز است، اگر چه این نمونه کوچک‌تر از هواپیمای آمریکایی است که ایران توانست در دسامبر 2011 آن را در خاک کشورش فرو بنشاند.

این هواپیمای ایرانی آن طور که در فیلم ویدئویی مورد نظر نشان داده می‌شود در حال پرواز در آسمان است که به نظر می‌آید این تصاویر از داخل یک هلی‌کوپتر گرفته شده است.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست نیز در این باره نوشت: فیلم ویدئویی منتشر شده از سوی ایران نشان می‌دهد مهندسی معکوس هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 آمریکا احتمالا" موفقیت آمیز بوده است.

به نوشته اورشلیم پست، ایران در دسامبر 2011 اعلام کرد یک هواپیمای RQ-170 آمریکایی را در شرق کشورش فرونشانده است که آمریکا گم شدن آن را در افغانستان و همسایگی ایران گزارش داده بود.

علاوه بر این، پایگاه خبری کریستین ساینس مانیتور گزارش داد: ایران در رسانه‌های داخلی خود یک فیلم ویدئویی را منتشر کرده که نشان می‌دهد که آزمایش پرواز پهپاد رادار گریز مشابه RQ-170 آمریکا موفقیت آمیز بوده است.

کریستین ساینس مانیتور افزود: پهپادی که در این فیلم بر فراز ابرها در حال پرواز است شباهت بسیار زیادی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی دارد که سه سال پیش در خاک ایران فرو نشانده شد.

خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و رسانه‌های متعدد دیگری با پرداختن به جزئیات این فیلم ویدئویی خبر موفقیت‌آمیز بودن آزمایش پهپاد ایرانی را به طور گسترده پوشش دادند.
2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385208

برچسب‌ها