مهر نوشت:

رئیس کمیته عمران شهری شورای شهر گفت:تا زمانی که مطالعات توجیهی در خصوص احداث تونل اتوبان صیاد صورت نگیرد، اجرای آن عملی نمی شود. اگر هم اطلاعاتی در خصوص اجرای این طرح منتشر شده ، کاملاً نادرست است.

شما از لحاظ فنی با احداث تونل 3 طبقه در انتهای جنوبی صیاد شیرازی موافقید؟
بنده با هرگونه افزایش خطوط حمل و نقل، بدون توجیه فنی و اقتصادی موافقتی ندارم.

اصلا طرح احداث این تونل به تصویب شورا رسیده؟
طرح تونل 3 طبقه صیاد شیرازی تا آزادگان تنها در حال مطالعه است و فعلاً بحث اجرای آن مطرح نیست و حتی طرح و لایحه و مصوبه ای نیز برای این منظور ارائه نشده است. تنها یک طرح مختصری به معاونت فنی و عمرانی شهرداری ارائه شده تا آن را مورد بررسی قرار داده ، توجیه فنی و اقتصادی کرده و سپس مورد تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار بگیرد و سرانجام نیز به کمیسیون عمران برای تأیید فرستاده شود، که در این مرحله اگر از سوی کمیسیون تأیید شد، مجدداً در صحن شورای شهر ارائه می شود.

حدس می زنید چقدر اعتبار برای آن در نظر گرفته شود؟

ساخت هر تونلی اعم از پل، بزرگراه و یا خط BRT (سامانه های غیر مترویی در ایران) براساس پیوست های بودجه 1393 و مصوبات قبلی شورا، باید توجیه فنی، اقتصادی، ترافیکی، اجتماعی، سلامت، زیست محیطی و پدافند غیر عامل شده باشد و قبل از تصمیم برای اجرا، در شورای شهر و کمیسیون های تخصصی تصویب شده باشد.
بنابراین باید بگویم که تنها اجازه مطالعات تونل صیاد شیرازی تا آزادگان داده شده که اگر مطالعات مورد نظر در این خصوص صورت نگیرد، این طرح رد می شود اما اگر به طور حرفه ای و تخصصی مطالعات مورد نظر انجام شود، ما نیز آن را در کمیسیون مورد بررسی قرار می دهیم. زیرا وقتی ساخت هر تونل 140 تا 150 میلیارد هزینه دارد حق نداریم بدون مطالعات آن را تصویب نماییم.
بنابراین طرح تونل سه طبقه صیاد شیرازی تا آزادگان به تصویب شورا نرسیده، بلکه تنها یک کد پروژه برای مطالعات داده شده است. زیرا تا مطالعات توجیهی در خصوص آن صورت نگیرد، اجرای آن عملی نمی شود. اگر هم اطلاعاتی در خصوص اجرای این طرح منتشر شده ، کاملاً نادرست است.

ولی تونلهای دیگر ظاهرا هزینه های بیشتری داشته اند. مثلا احداث تونل نیایش در شمال شرق تهران بیشتر از 150 میلیارد تومان هزینه برده. رقم دقیق این پروژه چقدر است؟

اجرای این پروژه در زمان ما صورت نگرفته اما بهره برداری اش در دوره ما بوده است. براساس اطلاعاتی که ما از شهرداری گرفته ایم، هزینه این تونل از بودجه ی تعیین شده (در موافقتنامه ای که با معاونت برنامه ریزی شهری تعیین شده است)فراتر نرفته است. ساخت تونل های شهری معمولاً حدود 130 تا 140 میلیون تومان هزینه در بر دارد که این هزینه با توجه به وسعت تونل ها متغیر می باشد. بنده در صحبتی که با معاونت برنامه ریزی شهری داشته ام هزینه ساخت تونل را بالاتر از بودجه تعیین شده نمی دانند.


آیا به نظر شما این طرح به اهداف خود از لحاظ کاهش ترافیک رسیده؟

در خصوص اینکه آیا این تونل به کاهش ترافیک انجامیده است باید بگویم که براساس مطالعات صورت گرفته و همچنین گزارشی که از معاونت فنی- عمرانی ارسال شده است این تونل به هدف انتقال آن بار حجم ترافیکی که باید صورت می داد، دست یافته است.

پس هنوز چرا همچنان در برخی ساعات روز از جمله غروب شاهد ترافیک در آن منطقه هستیم؟

به شخصه مواقعی که از تونل عبور کرده ام، ترافیکی را مشاهده نکردم. اما در خصوص این موضوع باید عنوان کنم که یک پیچ ترافیکی داریم که با احداث تونل قصد کم کردن آن را داشته ایم و بخشی از آن نیز از بین رفته است، بنابراین از حجم ترافیکی کاسته شده است. زیرا عبور ترافیکی که صورت می گرفت بسیار کمتر شده است. اما این موضوع که هر روز تعداد ماشین های تولید شده بیشتر می شود تحت کنترل ما نیست.
براساس گزارش فنی - عمرانی شهرداری این پروژه به اهداف خود رسیده است ولی اینکه آیا اهداف موردنظر صد در صد محقق شده است نیاز به بررسی بیشتر دارد.

اخبار نگران کننده ای در خصوص نشت آب در تونل توحید داریم، آیا شما جزئیاتی از این واقعه می دانید؟

در مورد این موضوع در هنگام بازدید از تونل، تذکرات لازم را به معاونت فنی- عمرانی و معاونت حمل و نقل ترافیک شهری به خصوص برای دوره ی بارندگی داده ایم. که باید زه کشی لازم را انجام داده تا آبها به زه کشی ها منتقل شده و تخلیه شود. گزارشی هم در خصوص نشت آب دریافت نکرده ایم. اما اکنون که این موضوع مطرح شده حتما پیگیری های لازم را در این مورد انجام می دهیم.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نقی دهقان IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    7 0
    چی؟ 150 میلیارد برای تونل نیایش؟ حداقل 800 میلیارد تومن آب خورده اسنادش هم موجوده
  • علی A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 0
    انگار نه انگار که به جز تهران دویست سیصد شهر بزرگ دیگر هم در دنیا وجود دارد. آقایان که احتمالا کم هم سفر نمیکنند بفرمایند که در کدام شهر وقتی سیستم حمل و نقل عمومی هنوز ناقص است تونل 3 طبقه ساخته اند یا اتوبان دو طبقه؟ کجای دنیا وسط بزرگراه دور بر گردان میزنند؟ کجای دنیا وسط یک شهر قدیمی بار ترافیک یک بزرگراه را دو برابر میکنند در حالی که انهای این بزرگراه به یک خیایان معمولی میرسد؟ کجای دنیا یک بزرگراه هی باریک و گشاد میشود؟ کجای دنیا ماموران راهنمایی افسر وظیفه اند؟ آیا آنها نمیفهمند و ما میفهمیم فقط؟ شما اگر تونل 8 طبقه هم بسازید ترافیک کمتر نمیشود. میفرمایند ترافیکی ندیده اند عجب از این همه صداقت...
  • امیر A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    8 1
    رئیس کمیته عمران شهری شورای شهر:به شخصه مواقعی که از تونل نیایش عبور کرده ام، ترافیکی را مشاهده نکردم آقای محترم بنده هر روز5 عصر به بعد در مسیر غرب به شرق نیایش و تونل نیایش تا تا پل صدر و ... بیش از 2 ساعت و نیم در ترافیک فوق سنگین این مسیر گرفتارم بعد شما میگی ترافیکی مشاهده نشده است تنها راه حل مقابه با ترافیک، ایجاد شبکه تار عنکبوتی خطوط مترومثل لندن هست ولاغیر. تا امثال بنده بتونن از مترو استفاده کنند. الان مترویی از شمال یا جنوب به شرق و غرب نداریم و ظاهراً قرار هم نیست که ساخته بشه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    5 1
    عامل اصلی گران بودن آپارتمان در تهران خود شهرداری است که برای زمین معمولی و صد متری صد میلیون از سازنده میگیرد برای آسمان فروشی۰۰۰