مهر نوشت:

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان نود و هشتمین جلسه خود تذکراتی را مبنی بر اینکه دست‌فروشان در مترو شناسنامه‌دار شوند، نام‌گذاری معابر بدون مصوبه شورا غیرقانونی است و دروازه‌های تهران را مشخص کنیم چراکه حد ترخص تهران معلوم نیست ارائه کردند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای نود و هشتمین جلسه شورا به ایام هفته پیش رو به پنجم مهرماه و شکست حصر آبادان اشاره کرد و گفت: در ایام گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، حادثه بزرگ دیگری که تقارن با این ایام دارد را نیز گرامی بداریم و آن شکست حصر آبادان است.

وی افزود: با توجه به فرمان امام که فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود، عموم جامعه با پشتیبانی که از رزمندگان داشتند و در داخل شهر نیز با مقاومتی که مردم آبادان داشتند، این حصر شسته شد و پیروزی مقدسی را در کارنامه ۸ سال دفاع مقدس ثبت کردند.

وی همچنین به برگزاری همایش در روز جهانگردی اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی فرهنگ و تاریخی در دل خود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز جلب توریست و جهانگرد باشد. که ورود جهانگردان به کشور خود راهی است برای ارائه فرهنگ ملی و اسلامیمان به آن‌ها، باید در این زمینه تلاش‌هایی صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین یاد و خاطر شهید جانبازی به نام سیدحسن موسوی را که به تازگی بعد از ۲۵ سال تحمل بیماری‌های منتج از شیمیایی شدن به شهادت رسیده است را گرامی داشت و چند دقیقه‌ای در ارتباط با زندگی و عملکرد فرهنگی عمیق این جانباز شهید بزرگوار در کشور آمریکا سخن گفت.

مهدی چمران در ادامه افزود: این شهید بزرگوار در شهر لس آنجلس اقدام به ساخت مسجدی به نام مسجد نبی می‌کند که با تلاش‌های وی این مکان تبدیل به پایگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی و اسلامی در جهت کمک به مسلمانان و ایرانیانی که خارج از کشور بودند، می‌شود. اما پلیس آن کشور مشکلاتی را برای ایشان به وجود می‌آورد که در نهایت سال‌هایی را در حبس و زیر شکنجه‌های پلیس در زندان به سر می‌برد و در نهایت به دلیل بیماری که گفته می‌شود در زندان به آن دچار شده بود به شهادت می‌رسد؛ یادش گرامی باد.

در ادامه جلسه که اختصاص به ارائه تذکرات اعضا داشت برخی اعضا شورا مطالبی را تحت عنوان تذکر و پیشنهاد ارائه کردند.

سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷ شهرداری پایگاهی است برای آشنایی با مشکلات مردم

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران که به همراه دیگر همتایش از سامانه‌های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ شهرداری تهران بازدید داشته است، ضمن تقدیر از شهرداری تهران به سایر اعضا شورا پیشنهاد کرد تا از این سامانه‌ها دیدار داشته باشند.

ابوالفضل قناعتی در ادامه افزود: ارتباط دو سویه مردم با مدیریت شهری و بالعکس از طریق این سامانه‌ها کمک می‌کند که مجموعه مدیریت شهری به صورت تجمیعی در جریان انتظارات، مشکلات و پیشنهادات شهروندان قرار بگیرد.

دست فروشان در مترو شناسنامه‌دار شوند/ نام‌گذاری معابر بدون مصوبه شورا غیرقانونی است

رییس کمیته فرهنگی شورا نیز در جریان برگزاری نود و هشتمین جلسه شورا ضمن قدردانی از مواضع قاطع رییس جمهور درخصوص روند غنی‌سازی در کشورمان در اجلاس سازمان ملل و نیز رسیدن به توافقات در مقابل حذف تمام تحریم‌ها خواهد بود گفت: در کنار تقدیر از چنین مواضع قاطعانه‌ای، باید پاسخ گستاخی نخست وزیر انگلیس و ادبیات عامرانه طرف‌های امریکایی را نیز بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص ۳ درصد از تبصره ۴۱ بودجه سنواتی شهرداری برای سازمان‌ها و شرکت در خصوص ساماندهی فضای فرهنگی گفت: دست‌فروشانی که در سطح شهر و به خصوص در مترو تردد می‌کنند در شرایط بسیار بد و با ادبیات بسیار زشتی با مسافرین برخورد می‌کنند. بهتر است این دست‌فروشان ساماندهی شود.

مجتبی شاکری همچنین پیشنهاد داد تا از برگزیدگان سینمایی دفاع مقدس در صحن شورا تقدیر شود.

رییس کمیسیون نام‌گذاری شورا همچنین با اشاره به تغییر نام برخی از معابر که به صورت غیرقانونی به نام شهدا نام‌گذاری شده است گفت: متاسفانه در مناطقی به صورت غیر قانونی و بدون داشتن مصوبه نام‌گذاری از شورای شهر، اقدام به نام‌گذاری و نصب پلاک معابر به نام شهداء می‌کنند.

وی افزود: در پاره‌ای از موارد نیز سازمان زیباسازی که مسئول نصب پلاک‌هاست مقصر است چرا که نباید خارج از مصوبه شورا اقدام به نصب پلاک‌ها کند.

وی از رییس شورا خواست تا طی تذکری به شهرداری از ادامه چنین اقداماتی جلوگیری شود.

به دنبال اجرای وحدت رویه حقوقی واحدی در تصمیم‌گیری تملک اراضی هستیم

علی صابری عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در ادامه نود و هشتمین جلسه شورا از ایجاد وحدت رویه حقوقی واحدی در تصمیم‌گیری تملک اراضی از سوی شهرداری تهران خبر داد و گفت: با هماهنگی که بین شورا و مدیریت حقوقی به وجود آمده است به دنبال این هستیم که یکسان‌سازی بین قضاتی که در دعاوی حقوقی اراضی بین مالک و شهرداری به قضاوت می‌نشینند ایجاد کنیم.

مدیریت شهری در تملک اراضی اسلام‌آباد و رود دره فرحزاد حداکثر حقوق شهروندان را در نظر بگیرید

اسمعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز به تملک املاک غیرقانونی و ساخته شده در رود دره فرحزاد و محله اسلام آباد اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در اقدامی بسیار پسندیده در حال تملک اراضی واقع در این محلات است.

وی از مدیریت شهری خواست با توجه به اینکه اکثر افراد ساکن در این مناطق از اقشار کم‌درآمدی هستند و توان خرید خانه را ندارند، در کارشناسی املاکشان حداکثر تلاش خود را به کار بگیرد که حقوق این شهروندان تضییع نشود.

دروازه تهران را مشخص کنیم، حد ترخص تهران معلوم نیست

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز به نامشخص بودن حد ترخص تهران برای انجام فرائض دینی اشاره کرد و گفت شورای شهر قم در اقدامی فرهنگی و دینی حد ترخص شهر قم را مشخص کرده است.

اما متاسفانه دروازه‌های تهران و حدترخص این کلان شهر مشخص نیست. از نظر دینی و فرهنگی این نامشخصی مشکلاتی را به وجود آورده است. بهتر است شورای شهر تهران نیز برای مشخص شدن این حدود اقداماتی انجام دهد.

مهدی چمران نیز در این خصوص گفت: در ایام ماه مبارک رمضان که به بیت مقام معظم رهبری برای برپایی نماز می‌رفتم نماینده ایشان از تهیه حد ترخص شهر تهران از نظر شرعی خبر دادند که این تذکر باعث پیگیری هرچه سریعتر این موضوع خواهد شد چرا که دفتر مقام معظم رهبری کارهای شرعی این موضوع را به سرانجام رسانده‌اند تنها شهرداری تهران باید نسبت به جانمایی این حدود در اطراف شهر اقدام کند.

شوراهای شهرها از وحدت رویه یکسانی برخوردار نیستند

محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز ضمن ارائه پیشنهادی برای بازنگری مجدد مصوبات شورا و تعیین مغایرت‌ها و تطابق مصوبات با یکدیگر گفت: متاسفانه در اکثر شوراهای شهرهای کشور مشکلاتی به دلیل نبود وحدت رویه مشخص به وجود آمده است. برای نمونه در شورایی که ۱۳عضو دارد، ۱۱ کمیسیون تشکیل شده است. بسیاری از شوراها در شهرهای کشور با این مشکلات روبرو هستند بهتر است وحدت رویه‌ای برای جلوگیری از این چندباره کاری‌ها ایجاد شود.

مهدی چمران که ریاست شورای عالی استان‌ها را نیز بر عهده دارد از اجرای آیین‌نامه‌ای در این خصوص و نظارت دقیق بر اجرای آن در شوراهای شهرها خبر داد و گفت: برای رفع چنین مشکلاتی آیین‌نامه وجود دارد که برای اجرایی شدن آن نظارت دقیقی را بر شوراها آغاز کرده‌ایم.

الزام شهرداری به تهیه «لایحه جامع عفاف و حجاب بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی»

همچنین در جریان نود و هشتمین جلسه شورا یک فوریت طرح «مدیریت منابع و درآمدهای غیر نقدی شهرداری تهران» به صورت عادی در آمد اما «لایحه جامع عفاف و حجاب بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی» به تصویب رسید.

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، در دفاع از یک فوریت طرح درآمدهای غیر نقد اظهار داشت: با بررسی بودجه سنواتی سال ۹۳ شهرداری تهران به این نتیجه می‌رسیم که سهم غیر نقد بودجه بیش از ۵۰ درصد کل بودجه است و بیانگر این است تا برای شفاف‌سازی چگونگی تامین و هزینه کرد این بخش از بودجه اقداماتی صورت گیرد.

وی افزود: در بخش نقدی به دلیل شفاف بودن ردیف‌ها و کد پروژه‌ها، هزینه‌کرد بودجه نقدی قابل رصد و پیگیری است اما در بخش غیر نقدی شفافیت لازم وجود ندارد.

حافظی در ادامه تاکید کرد: برای آنکه به شفافیت لازم برسیم باید، هزینه‌های کارگزاری، فرایندهای تخصیصی و غیر نقد و اینکه این بودجه توسط چه واحدهایی مدیریت می‌شود و همچنین چگونگی واگذاری‌ها و برون‌سپاری املاک مشخص شود.

اسمعیل دوستی که مخالف یک فوریت طرح فوق بود گفت: دغدغه‌های رییس کمیسیون سلامت درست است اما تمام مواردی که در طرح عنوان شده در کتابچه بودجه سنواتی و برنامه دوم ۵ ساله آمده است.

وی همچنین درخصوص فروش املاک در مزایده‌ها گفت: املاکی در مزایده فروخته می‌شود که معارض و مشکلات حقوقی ندارد. در حالی که بسیاری از املاکی که در اختیار شهرداری است دارای مشکلات حقوقی و معارض است و سرمایه گذار خصوصی به دنبال املاک مشکل‌دار نمی‌آید.

محسن سرخو رییس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز ضمن اعلام موافقت خود با یک فوریت طرح مذکور خاطر نشان کرد: شفافیت و ساماندهی مباحث مالی در شهرداری تهران یکی از ضروریات است، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری به صورت غیر نقد است که نحوه هزینه‌کردها از این بخش درآمدی چندان شفاف نیست.

وی افزود: به دلیل دو وجهی بودن بودجه شهرداری بسیاری از پروژه‌ها به دلیل اینکه اعتباراتشان باید از بخش غیرنقد تخصیص پیدا می‌کرده است که نکرده بنابراین با کمبود بودجه مواجه هستند. هدف از این طرح تنها شفاف کردن مباحث مالی و تحصیل کردن امور است.

مجتبی شاکری نیز ضمن تاکید بر نظارت دقیق بر بودجه نقد و غیر نقد شهرداری، موضوع گزارش‌گیری دقیق از ذی حساب‌ها را مطرح کرد و گفت: نظارت بر اجرای بودجه در مناطق توسط ذی حساب‌هایی که شورا به رسمیت شناخته است انجام می‌گیرد. آیا شما تاکنون از یکی از ذی حساب‌های گزارشی مبنی بر عدم اجرای صحیح بودجه مصوب در منطقه توسط شهردار آن منطقه دریافت کرده‌اید؟

وی افزود: به عقیده من ما باید اول از ابزارهای نظارتی‌مان در جهت شفاف‌سازی اجرای مصوبه بودجه شهرداری استفاده کنیم. بعد به سراغ تصویب طرح‌های نظارتی دیگر برویم.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در غیاب رییس کمیسیون بودجه به دفاع از دلایل رد فوریت این طرح پرداخت و افزود: وقتی در بودجه سنواتی و در برنامه ۵ ساله شهرداری، تمام موارد مندرج در تبصره‌های این طرح در نظر گرفته شده است. دیگر لزومی بر تهیه طرحی با همان مضامین نیست. چرا می‌خواهیم دوباره کاری انجام دهیم.

در نهایت یک فوریت طرح مدیریت منابع و درآمدی غیرنقد شهرداری تهران رای نیاورد و طرح به صورت عادی در کمیسیون‌های شورا بررسی خواهد شد.

همچنین در ادامه جلسه لایحه پیشنهاد به دولت مبنی بر محاسبه هزینه‌های برق، گاز و آب معدنی میادین و بازارهای عرضه میوه و تره‌بار شهرداری تهران براساس تعرفه اماکن عمومی و خدماتی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت جهت بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

حبیب کاشانی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیح این لایحه گفت: با توجه به اینکه فعالیت مراکز میادین میوه و تره‌بار خدماتی است و تعرفه سنگین آب و برق بر میزان هزینه‌های مردم تحمیل می‌شود، بنابراین شهرداری لایحه پیشنهاد به دولت مبنی بر کاهش تعرف آب، برق و گاز را ارائه کرد که ما در کمیسیون برنامه و بودجه با جلسات مشترک که با شرکت‌های آبفا و توزیع نیرو برق تهران داشتیم به توافق رسیدیم که تعرفه این مراکز را به گونه‌ای محاسبه کنند تا هزینه‌های آن‌ها کاهش یابد.

کاشانی تصریح کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون بودجه این است که با توجه به توافق بعمل آمده، لایحه از طرف شهرداری پس گرفته شود.

در ادامه جلسه رحیمی معاون برنامه‌ریزی سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: در موضوع تعرفه آب با کمک شورای شهر با آّبفا به توافق رسیدیم و اختلاف ما تنها ۱۰ درصد بود که آن هم پذیرفته شده وی اضافه کرد: اختلاف اصل ما در قیمت تعرفه‌ها درخصوص برق و گاز است که در برق ۱۰۴ درصد و در گاز ۲۲۳ درصد اختلاف قیمت داریم که در سرجمع مبلغ سنگینی به بهره‌برداران و در نهایت به مردم تحمیل می‌شود.

رحیمی افزود: درخصوص تعرفه برق، نیز در کمیسیون برنامه و بودجه شورا با شرکت توزیع برق تهران به توافقات مشترک رسیدیم و تنها موضوع گاز باقی مانده است که در حال رایزنی هستیم.

در ادامه اعضای شورا پیشنهاد دادند به دلیل آنکه هنوز موضوع تعرفه گاز مشخص نشده است تا توافق نهایی با شرکت گاز این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شود که در نهایت به تصویب شورا رسید.

در این جلسه همچنین طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه جامع عفاف و حجاب بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

براساس این مصوبه شهرداری تهران موظف شد تا با رعایت اسناد بالا دستی، لایحه جامع عفاف و حجاب را حداکثر طی دو ماه از تاریخ تصویب این طرح جهت بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

همچنین براساس تبصره‌های این مصوبه شهرداری موظف است با بهره‌گیری از ایده‌های خلاق در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، اقدامات آموزشی و تبلیغی مناسب و استفاده از ظرفیت سیما و منظر معماری شهر و با بهره‌گیری از استعدادهای خلاق در انجام مطالعات هدفمند برای رسیدن به پوشش ایرانی- اسلامی در راستای مناسب سازی محیط شهری اقدام کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =