امتیاز این 5 اثر پرفروش ایرانی در فرانکفورت عرضه می‌شود

امتیاز نشر (رایت) 5 اثر شاخص حوزه ادبیات دفاع مقدس از سوی گروه انتشاراتی الهدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ارائه می­‌شود که شاخص‌ترین آنها، کتاب پرفروش «دا» است.

مدیر آژانس ادبی نوروز با اعلام این خبر گفت: الهدی با امتیاز نشر 99 اثر از 19 ناشر به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت می­رود که از این تعداد، 5 اثر شاخص در حوزه دفاع مقدس است.

به گفته رامینه رضازاده، مدیر آژانس ادبی نوروز، این آثار عبارتند از: «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی از دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر، «شطرنج با ماشین قیامت» و «داستان­های شهر جنگی» هر دو نوشته حبیب احمدزاده، «دشت­بان» و «سفر به گرای 270 درجه» هر دو از آثار خواندنی احمد دهقان که پس از عرضه در نمایشگاه کتاب مسکو، به منظور ارائه امتیاز نشر(رایت) توسط الهدی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در آلمان می­روند.

کتاب «دا»،در 812 صفحه، خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای آغازین جنگ و روزهای حمله ارتش بعثی عراق به خرمشهر و پس از آن و همچنین مقاومت‌های مردمی را با جزیی‌ترین گوشه‌های آن روایت می‌کند. این گونه جزیی‌نگری و بیان لحظه لحظه وقایع باعث شده تا بسیاری آن را رمان بنامند؛ در حالی که خاطرات روایت شده در کتاب حقیقی است ودر واقعیت اتفاق افتاده است. اهمیت این کتاب شاید در این باشد که وقایع جنگ ما برای اولین بار از زاویه دید یک دختر 17 ساله روایت شده است؛ خاطراتی که راوی، حدود 20 سال آن‌ها را درون سینه خود همچون یک راز حفظ کرد و حرفی از آن نزد. یکی از ویژگی‌های این کتاب این است که بسیار خوب تصویربرداری شده است. «دا» درخشان‌ترین کتاب در زمینه دفاع مقدس به شمار می‌رود و در اسفند 1387توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب تاکنون به چاپ صد و پنجاهم رسیده است.

«شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده نیز رمانی درباره نبرد ولی نه صرفاً ایران و عراق، جنگی در آخرالزمان، گذشته و حال، ماجرای عجیب از نبرد شطرنج‏‌وار و دقیق، روایتی برخلاف تمام گفته‌های پیشین است. این کتاب یک اثر فلسفی اجتماعی درباره‏ سه روز از زندگی یک بسیجی 17 ‌ساله در شهری است که توسط عراقی‌ها محاصره شده است. این رمان تاکنون به زبان‌های انگلیسی، عربی، آلبانیایی، عربی و فرانسه ترجمه شده و به عنوان کتاب درسی در دانشگاه راتجرز آمریکا انتخاب شده است. «شطرنج با ماشین قیامت» توسط انتشارات سوره مهر در خرداد 1391 در 356 صفحه منتشر شد و تاکنون به چاپ هجدهم خود رسیده است.

کتاب «داستان‌های شهر جنگی» نیز نوشته حبیب احمدزاده است که 6 داستان با موضوع دفاع مقدس را در خود جای داده که عبارتند از: «پرعقاب»، «هواپیما»، «چتری برای کارگردان»، «سی و نه و یک اسیر»، «نامه‏ای به خانواده سعد» و«اگر دریاقلی نبود». موضوع کلی داستان­ها، جنگ ایران و عراق است و تاکنون مبنای چند فیلم سینمایی نیز قرار گرفته­اند. داستان‌های این کتاب همه واقعیت‌‌گرا است و با دو شیوه زاویه‌ دید روایت شده است. در پایان کتاب نیز متن نامه حبیب احمد‌زاده به نظامیان آمریکایی ناو وینست آمده است که در حمله به هواپیمای ایرباس ایرانی ۲۹۰ سرنشین آن شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک را به شهادت رساندند. سپس جوابیه آن‌ها آمده است. این اثر در 189 صفحه در فروردین 1391 توسط انتشارات سوره مهر منتشر و تاکنون 19 بار چاپ شده است.

«سفر به گرای 270 درجه» احمد دهقان، روایتی ملموس و صادقانه از زندگی در جنگ است. صحنه‌سازی‌های بی‌نظیر احمد دهقان از لحظه‌های نبرد، لذت خواندن این کتاب را دو چندان می‌کند. جایزه‌های بیست سال داستان‌نویسی، چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس و بیست سال ادبیات پایداری به این کتاب تعلق گرفته ‌است. پال اسپراکمن مترجم آمریکایی، این کتاب را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است. این رمان 248 صفحه‌ای از مهر 1392 تاکنون 18 بار توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کتاب «دشت­بان» نوشته احمد دهقان داستان زندگی ناصر (راوی داستان) و خانواده‌اش است که در باغی، در کنار رود الوند (در نزدیکی قصر شیرین) زندگی می‌کنند، اما با هجوم جنگ به آن منطقه مجبور به کوچ می‌شوند و .... . دشت‌بان همچنان که روایتگر مبارزه این خانواده است‌، از سوی دیگر جا‌به‌جا عشق مردم به هم را به تصویر می‌کشد. این اثر در سال 1388 توسط انتشارات نیستان و در 424 صفحه منتشر شده و تاکنون به چاپ چهارم رسیده است.

به گفته مدیر آژانس ادبی نوروز، امتیاز نشر دشت‌بان به زبان انگلیسی موجود است، اما رایت 4 کتاب دیگر به این زبان در اختیار این آژانس نخواهد بود. چرا که آن آثار، قبلا به کوشش ناشر ایرانی‌شان ترجمه شده‌اند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از هشتم تا دوازدهم اکتبر 2014 مصادف با 16 تا 20 مهرماه سال جاری در کشور آلمان برپاست و گروه انتشاراتی الهدی در سالن 5 نمایشگاه غرفه خواهد داشت.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =