خبرگزاری رسا نوشت:

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر مهاجرت علما و بزرگان حوزه از شهر مقدس قم بیان داشت: برخی از افراد که در این شهر تنها چندین شاگرد دارند می‌توانند در استانها محور باشند.

آیت‌‌الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه چهارشنبه شب در نخستین جلسه مجمع عمومی و نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در سال تحصیلی جدید علما و پرورش یافتگان حوزه را عامل بقای دین دانست. وی افزود: در روایت آمده «اگر علما نبودند مردم از دین خارج می‌شوند»؛ طلاب باید عظمت و بزرگی حوزه‌های علمیه را برای مردم بیان کرده و افراد به ویژه جوانان را برای حضور در حوزه تشویق کنند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که برخی می‌گویند حوزه از نظر علمی و تهذیبی تنزل پیدا کرده و افرادی نیز از این موضوع سوء استفاده می‌کنند، بیان داشت: ‌اگر این موضوع واقعیت داشته باشد خطری برای حوزه است؛ اگر هم نیست باید اعلام کرده و آن را رد کرد، بگویند که حوزه به این میزان مراکز آموزشی، پژوهشی و اساتید دارد. وی تصریح کرد: این موضوع نیاز به تحقیق دقیق دارد؛ اگر افت وجود داشته باشد باید آن را حل کرده و سطح علمی حوزه را ارتقا دهیم؛ اگر هم واقعیت ندارد رد کنیم؛ در موضوع تهذیب نیز باید تحقیق درستی صورت گیرد و اگر افتی وجود داشته باشد رفع کرد؛ کمیسیون تهذیب و علم باید تشکیل داده و به صورت دقیق این موضوع را پیگیری کرد که این وظیفه مجمع نمایندگان طلاب و فضلا است.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که برخی از استان‌ها دچار فقر روحانی و مبلغ هستند، خاطرنشان کرد: در این باره گزارشهای مختلفی بر ما می‌رسد که ناراحت کننده بوده و وظیفه فرد را سنگین‌تر می‌کند. وی افزود: طلاب باید در شهرستانهای خود به تبلیغ بپردازند؛ حداقل در دهه‌ها صفر و محرم به تبلیغ بروند؛ تاکنون به برخی از روستاها حتی یک روحانی نرفته و مردم احکام واجب و اولیه خود را نمی‌دانند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به متن منشور مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم خواستار ساماندهی طلاب برای اعزام به استان‌ها شد و خاطرنشان کرد: در گذشته در هر استانی عالمی بوده و محور قرار می‌گرفتند ولی اکنون این‌گونه نیست و در این زمینه خلأ وجود دارد. وی تأکید: برخی در حوزه درس می‌دهند و چندین نفر نیز در درس آنها شرکت می‌کنند ولی اگر این افراد در منطقه خود باشند محور قرار می‌گیرند؛ مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند که طلاب باید برای تبلیغ به استانهای خود بروند و مجمع طلاب و فضلا باید در این زمینه تلاش گسترده‌ای داشته باشد.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که نمایندگان طلاب باید به شهرستان‌ها سفر کرده و از مشکلات حوزه‌های علمیه با خبر شود، بیان داشت: اگر مشکلی داشتید و یا خواستید طرحی را به جامعه مدرسین و شورای عالی بیان کنید به بنده بگویید؛ با مدیر حوزه‌های علمیه نیز رفاقت صمیمی داریم و اگر به ایشان موضوعی را بیان کنیم اقدام می‌کند. وی عنوان کرد: نمایندگان مجمع نیز اگر می‌بیند در استانهای نسبت به مسائل مختلف همانند مسائل فرهنگی مشکلاتی است آن را شناسایی کرده و بیان کنند. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منزلت، شأن و جایگاه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم عنوان کرد: اساسنامه این مجمع با دقت تنظیم شده که خود سبب ایجاد ظرفیتهای بالای برای مجمع شده است. وی یادآور شد: وظایف به قدری زیاد است که شاید اگر نمایندگان بخواهند به آن‌ها عمل کنند نتوانند به درس و بحث خود برسند؛ ولی باید همت کرده و ضمن انجام این وظایف کاری کنند که ذره‌ای به درس و بحث‌شان لطمه‌ای نرسد.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسکندر A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    17 2
    خودتان اولین نفر باشید بقیه هم به شما تاسی می کنند