ایسنا نوشت:

باستان شناسان برای کشف بقایای سازوکار آنتیکترا (اولین رایانه جهان) اعماق اقیانوس را با تکنولوژی جدید دوباره کاوش می‌کنند.

باستان شناسان در تلاش‌اند با استفاده از یک لباس جدید 1.5 میلیون دلاری که امکان حفاری و کاوش را برای مدت پنج ساعت در عمق 120 متری دریا ممکن می سازد، مجددا کشتی 2000 ساله‌ای که سازوکار آنتیکترا در آن کشف شد را جستجو کنند تا بقایای این رایانه‌ی آنالوگ باستانی مربوط به عصر هلنیستی و اوایل قرن یکم پیش از میلاد مسیح را کشف کنند.

این لباس جدید که شبیه یک زیردریایی قابل پوشیدن است فشار هوایی مطابق با هوای آزاد برای باستان‌شناسان فراهم می‌کند و آنها می‌توانند بدون هیچ مشکلی مدت پنج ساعت را در زیر آب به کاوش بپردازند.

ماشین آنتیکیترا به عنوان قدیمی‌ترین نمونه دستگاهی که در آن چرخ‌دنده به کار رفته است شناخته می‌شود و گاهی از آن به عنوان نخستین رایانه آنالوگ نام برده می‌شود.

اگر چه این دستگاه در اکتبر سال ۱۹۰۰ میلادی توسط یک گروه یونانی از یک کشتی غرق شده در اطراف جزیره آنتیکیترا کشف شد، اما تا دهه ۱۹۷۰ میلادی که این دستگاه به وسیله تکنولوژی پرتوی ایکس اسکن نشده بود اهمیت و پیچیدگی آن پوشیده بود و تحقیقات همچنان بر روی آن ادامه دارد.

تا کنون 82 قسمت از سازوکار آنتیکترا کشف شده اما یکی از قسمت‌ها با سایر بخش‌ها هماهنگ نیست که احتمالا حاکی از وجود یک سازوکار آنتیکترای دیگر است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =