شرق نوشت:

رضا زندی: برای ورود باید برگه موافقتنامه امنیتی امضا کنید. یک‌نفر عکستان را می‌گیرد و تا پایان بازدید زیر نظر هستید؛ با دوربین‌هایی که کت‌وشلوارپوش‌ها به دست گرفته‌اند و با مداربسته‌هایی که سالن‌های چاپخانه را مدام رصد می‌کنند. «تمام سالن‌ها را همزمان با چند دوربین کنترل می‌کنیم. مسوولان هر ماشین تنها حق دارند در همان محل بایستند. هرروز پرسنل را در سه‌مرحله تفتیش بدنی می‌کنیم. به همین دلیل اصلا کارمند خانم نداریم.» این را مدیر حراست می‌گوید. اینجا «شرکت چاپ و نشر بانک ملی» است. تعرفه‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در این محل چاپ می‌شوند. در یک‌سالن کارت‌های عابربانک چاپ می‌شود، در سالن دیگر دسته‌چک بانک‌ها. یک‌دستگاه، اوراق بهادار را منتشر می‌کند. دستگاه‌های دیگر آماده می‌شوند تا به‌زودی کارت‌های هوشمند ملی را چاپ کنند. گواهینامه‌ها، پایان‌خدمت‌ها و پاسپورت‌ها هم در دوره‌ای در این چاپخانه چاپ شده‌اند. اسنادقرضه و اوراق‌بهادار بسیاری در این محل منتشر می‌شوند. اینجا مرکزی است با «درجه امنیتی یک» در کشور. جایی فراخ در کیلومتر 19 جاده مخصوص کرج.
مرکزی با تولید 4200 نوع کالای امنیتی
سال1317 تاسیس شد، اما فرانسوی‌ها دوسال بعد ساختمان جدیدش را ساختند. اما حالا اغلب دستگاه‌های چاپش آلمانی است. «در سال1376 چاپخانه به محل جدید منتقل شده و در سال1379 در زمینی به وسعت 70هزارمتر توسعه یافته است.» این‌را رضا منصوری، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی می‌گوید. مدیری که از سال1378 ریاستش ادامه دارد. حتی در دوران تغییرات گسترده دولت احمدی‌نژاد. «بیش از چهارهزارو200 نوع کالا و کارت امنیتی چاپ می‌کنیم که با درجه امنیتی بسیار بالا چاپ می‌شوند.» منصوری به اخذ مجوز نشر از وزارت ارشاد در سال 79 اشاره می‌کند و می‌افزاید: «کتب نفیس هم چاپ می‌کنیم، ضمن اینکه در بخشی از چاپخانه برخی روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌ها را منتشر می‌کنیم.»
منصوری: تولید 64میلیون کارت‌ملی هوشمند را
آغاز می‌کنیم

رضا منصوری از امضای تفاهمنامه تولید کارت هوشمند ملی با اداره ثبت احوال در سال92 خبر می‌دهد. «از شش‌سال پیش فرآیند طراحی کارت هوشمند را آغاز کرده‌ایم و با امضای این تفاهمنامه به‌زودی تولید کارت هوشمند ملی آغاز را خواهیم کرد.» برای ورود به ساختمانی که قرار است کارت‌های هوشمند ملی را تولید و چاپ کنند روال امنیتی تشدید شده است. از در اول که وارد می‌شوی باید اجازه دهی تا در پشت سرت بسته شود و در روبه‌روی‌ات باز شود. با این روش، فیلم هر نفر ضبط می‌شود. هنگام ورود باید کفش‌هایت را با روکش نایلونی بپوشانی تا ناآلودگی وارد محیط نشود. برای ورود خبرنگاران اما این روال تسهیل شده است. دستگاه‌ها فعلا کارت‌های عابربانک را تولید می‌کنند. کارت‌هایی که با چاپ نام صاحب‌کارت، شخصی‌سازی هم می‌شود. مهندسان جوان پای دستگاه‌ها ایستاده‌اند. موسوی، مدیر سابق هنرستان چاپ و نشر بانک ملی می‌گوید: «بچه‌ها با رتبه‌های بالا به هنرستان چاپ و نشر آمدند. بعضی از آنها حتی می‌توانستند رشته‌های بالای دانشگاهی قبول شوند. اما شغل برایشان مهم بود. آمدند هنرستان چاپ. برخی هم برای دوره به خارج از کشور اعزام شدند و برگشتند.» هنوز تولید کارت ملی هوشمند آغاز نشده است. اما برخی ایرانیان کارت ملی هوشمند دارند.
آقای منصوری، این کارت‌های ملی هوشمند که در اختیار برخی قرار گرفته، کجا تولید شده است؟
«قرار داد تولید کارت هوشمند ملی به خارج از کشور واگذار شده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده، به‌تازگی تفاهمنامه‌ایی برای تولید 64میلیون‌کارت ملی هوشمند با اداره ثبت احوال امضا کرده‌ایم.»
بهرام ناجی، مدیر حراست شرکت چاپ و نشر بانک ملی کنارم ایستاده است. از او می‌پرسم به‌لحاظ امنیت‌ملی واگذاری تولید کارت‌های هوشمند کار درستی است؟ «این کار اشتباهی بود. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، روند متوقف شد. چون ما تمام تجهیزات لازم برای چاپ کارت ملی هوشمند را داشتیم.» یک‌میلیون کارت هوشمند ملی در کشورهای فرانسه و فنلاند چاپ شده، ظاهرا قراردادی هم برای تولید این کارت‌ها، با ترکیه درحال انعقاد بود که متوقف شده است.
برگه‌های رای انتخابات 88 هنوز موجود است
وارد سالن بزرگی می‌شویم که هر دو سویش دستگاه‌های چاپ مدرن قرار دارد. چاپخانه است اما روی زمینش حتی یک تکه‌کاغذ اضافه یافت نمی‌شود. با دست اشاره می‌کند که برگه‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اینجا چاپ می‌شود. «شرق» از رضا منصوری می‌خواهد تا روند چاپ تعرفه‌ها را توضیح دهد: «ما از یک‌سال قبل از انتخابات با وزارت کشور و شورای نگهبان و شورای نظارت بر انتخابات جلسه می‌گذاریم و تفاهمنامه نحوه چاپ و تعداد برگه‌های رای را امضا می‌کنیم.» هنگام چاپ برگه‌های رای، نمایندگان وزارت کشور و شورای نگهبان صندلی می‌گذارند و وسط سالن می‌نشینند، اما اجازه نزدیک‌شدن به ماشین‌های چاپ را ندارند. اما همه روند چاپ برگه‌های رای انتخابات توسط دوربین‌های مداربسته ضبط و نگهداری می‌شود. این فیلم‌ها پاک نمی‌شوند. «تمام برگه‌ها بعد از شمارش با شرایط خاصی تحویل می‌شود. وزارت کشور و شواری نظارت بر انتخابات موظفند برگه‌هایی را که در هر انتخابات استفاده نشده به چاپخانه برگردانند تا در اینجا امحا شود. برگه‌های رای استفاده‌شده هم به این مرکز باز می‌گردد تا در محل مخصوصی نگهداری شود.» به‌گفته منصوری، آمار برگه‌های رای استفاده‌شده و استفاده‌نشده با برگه‌هایی که پیش از انتخابات تحویل داده شده است، به‌دقت تطبیق داده می‌شود: «اگر درمورد انتخابات مساله‌ایی مطرح نشده باشد، برگه‌های رای استفاده‌شده در آن انتخابات، بعد از یک دوره زمانی با مقررات خاصی امحا می‌شود. در غیر این‌صورت برگه‌ها نگهداری می‌شود.»
آیا برگه‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری
 سال 1388 هم امحا شده است؟
«خیر. برگه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 را براساس مقررات هنوز نگه داشته‌ایم.»
مدیر حراست چاپخانه روال چاپ و تحویل برگه‌های رای را ریز می‌کند: «برای تحویل برگه‌های رای علاوه‌بر نمایندگان وزارت کشور، شورای نگهبان و شورای نظارت بر انتخابات، نمایندگان فرمانداری از هر استان هم باید اینجا باشند. برگه‌ها صورتجلسه می‌شود تا تحویل شوند. به‌تازگی هم ‌نام هر استان را با یک‌کد مشخص کرده‌ایم که فقط خودمان آن کد را می‌دانیم. بنابراین اگر تعرفه رای استان تمام شود، دیگر نمی‌تواند از استان همجوارش تعرفه بگیرد.» او می‌گوید در انتخابات اخیر حتی با هلیکوپتر به تهران آمده‌اند تا برگه‌های رای را از چاپخانه به شهرستان‌ها ببرند. اینجا یکی از امنیتی‌ترین مراکز کشور است. «شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران.»

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =