هاشمی خبر داد: حذف خدمت اجباری پزشکان، افزایش حقوق پرستاران و پرداختی به ماماها و...

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در آینده از تولید ناخالص ملی، حوزه سلامت سهم بیشتری در جهت کاهش هزینه ها و بهره وری حداکثری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حسن هاشمی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به بیان عملکرد یک ساله دولت در حوزه بهداشت و درمان اختصاص داشت گفت: یکی از مهمترین اهداف طرح تحول در نظام سلامت که هم اکنون در 550 بیمارستان دولتی سراسر کشور اجرا می شود، کاهش سهم پرداختی از جیب بیماران است. هم اکنون با اجرای این طرح سهم پرداختی مردم بابت هزینه های بستری به کمتر از 10 درصد کاهش یافته و این کاهش میزان پرداختی در روستاها و برای کسانی که دفترچه بیمه روستایی دارند به 5 درصد می رسد.

وزیر بهداشت با اشاره به نگرانی هایی که در مورد نحوه ادامه طرح تحول سلامت وجود دارد، بر تامین منابع پایدار برای اجرای هرچه بهتر این طرح تاکید کرد و گفت: اجرای طرح برای دولت و مجلس شورای اسلامی اهمیت زیادی دارد و از همین رو 239 نفر از نمایندگان، از وزارت بهداشت تقدیر کردند. بنابراین، انتظار می رود که بودجه سلامت در سال 94 نه تنها مجددا تصویب شود بلکه افزایش نیز داشته باشد.

 

افزایش پرداختی پزشکان و ماماها برای گسترش زایمان طبیعی

وی با بیان این که از آغاز طرح تحول سلامت تاکنون توانسته ایم به میزان قابل توجه ای زایمان به روش سزارین را کاهش دهیم، گفت: به بیمارستان های خصوصی نیز ابلاغ کرده ایم که در این مسیر حرکت کنند و برای عمل به این دستور، اعلام کردیم که در ارزشیابی سالیانه بیمارستان های خصوصی این موضوع ملاک قرار گیرد.

به گفته هاشمی، یکی از هدف گذاری های طرح تشویق مردم به انجام زایمان طبیعی، توجه و مراقبت از مادر و نوزاد است: چرا که سزارین عوارضی دارد که زایمان طبیعی اگر به نحو صحیح انجام شود، فاقد آن است و در کل به سود نوزاد است که از طریق طبیعی به دنیا می آید. برای تشویق و افزایش انگیزه پزشکان، ماماها و سایر عوامل فعال به گسترش زایمان طبیعی، پرداختی آنها را افزایش دادیم.

وزیر بهداشت به مشکلات سخت افزاری در خصوص افزایش میزان زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته، سالن ها و فضاهای مورد نیاز زایمان طبیعی راه اندازی نشده بنابراین راه اندازی، ارتقاء یا احیاء مجدد کاربری این بلوک ها به زایمان طبیعی کمی زمان می برد و برای تحقق این امر اعتبار قابل توجه ای پیش بینی شده است.

 

نظارت کامل نهاد ریاست جمهوری بر نحوه اجرای طرح تحول سلامت

در بخش دیگری از این برنامه، وزیر بهداشت گفت: امروز بیمارستان ها اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی، خدمات آزمایشگاهی و عکس برداری را به مردم ارایه می دهد اما هنوز نقص هایی در این مورد وجود دارد که نیاز به اصلاحات دارد.

او گفت: شماره تلفن های 1490 و 1590 برای دریافت شکایت های احتمالی مردم راه اندازی شده و در تمام بیمارستان ها حوزه ای در خصوص دریافت شکایت های مردمی راه اندازی شده است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت بهداشت بر نحوه اجرای طرح تحول سلامت نظارت کامل دارد و علاوه بر آن نهاد ریاست جمهوری نیز با اعزام گروه های نامحسوس بر عملکرد بیمارستان ها نظارت می کند و به صورت مستمر گزارش هایی درخصوص میزان رضایتمندی مردم تهیه و برای رییس جمهوری ارسال می شود. از طرف دیگر تمامی استانداران و فرمانداران از طریق وزارت کشور گزارش هایی در این خصوص به رییس جمهوری ارایه می کنند و ایشان را در جریان امور می گذارند.


سرمایه گذاری بخش خصوصی در اورژانس هوایی

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با بیان این که نیروهای تربیت شده در بخش اورژانس نقش مهمی در کاهش تلفات و معلولیت ها داشته اند، خاطرنشان کرد: یکی از کاستی ها در این حوزه عدم پوشش دریایی و هوایی اورژانس است که امیدواریم در این بخش نیز به توفیقاتی دست پیدا کنیم.

او با اشاره به پیش بینی پوشش 44 پایگاه اورژانس هوایی برای کل کشور افزود: امیدواریم تا آخر سال هر دو ماه یک تا دو پایگاه با همکاری ارتش، نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر راه اندازی شود.

هاشمی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه گفت: در این صورت هدف نهایی ما که راه اندازی 44 پایگاه اورژانس هوایی در کل کشور است، زودتر محقق خواهد شد.

 

تسهیلات وزارت بهداشت برای پزشکان مناطق محروم

وزیر بهداشت درباره اجباری بودن طرح خدمت پزشکان گفت: ضمن احترام به قانون، معتقدیم نباید امور را با اجبار به پیش برد و تجربه نشان داده است اجبار مسائل را حل نمی کند. امروز برخی از همکاران ما در مناطق بسیار محروم به سر می برند و متاسفانه دریافتی آنان قابل مقایسه با رقم واقعی نیست.

او گفت: دولت اقدامات اولیه برای رفع این مشکل را انجام داده و در صدد است شرایطی را فراهم کند که از دل مردم ساکن در مناطق محروم پزشکانی را تربیت و استخدام کند که در محل زندگی خود خدمت کنند و مجوز آنان تنها برای محل خودشان باشد.

 

تعامل با بیمه ها

هاشمی در خصوص تعامل وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر نیز گفت: تعامل خوبی با بیمه ها داریم و مسوولان داروخانه ها امروز شاهد آن هستند که دیگر به مانند گذشته پرداخت هزینه بیمه ها 12 تا 15 ماه طول نمی کشد و ما موفق شده ایم مدت زمان پرداختی ها را به کمتر از سه ماه برسانیم.

او گفت: به دنبال آن هستیم تا مانع شویم که بیش از 40 درصد از درآمد ماهیانه مردم صرف هزینه درمان شود و امیدواریم در آینده از تولید ناخالص ملی، حوزه سلامت سهم بیشتری در جهت کاهش هزینه ها و بهره وری حداکثری داشته باشد.

 

افزایش حقوق پرستاران

وزیر بهداشت همچنین درباره پرستاران هم گفت: با کمبود شدید پرستار روبرو هستیم و به خوبی می دانیم که فشار زیادی بر دوش آنان قرار گرفته است اما تا امروز هیچ اقدامی برای افزایش میزان رضایتمندی پرستاران صورت نگرفته که این به معنی بی توجهی ما به آنان نیست.

او گفت: در ادامه مسیر در راستای افزایش تعداد پرستاران حرکت می کنیم و از آنجا که مجوز استخدامی نداشتیم، تعدادی را به عنوان شرکتی به خدمت گرفتیم. برای افزایش میزان حقوق پرستاران جلسات متعددی داشته ایم و در هفته های آینده نتایج آن را اعلام می کنیم.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    21 13
    فعلا كه خدا براي دكترها خوب خواسته افزايش تعداد اعمال جراحي غير لازم و آنژيوگرافي اونهم از جيب دولت
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    7 5
    خيلي جالبه طرح نخبگان پزشكي رو كه طبق قانون حودشان ٢ساله بود ٤ ساله كردند حالا صحبت از حذف طرح مي كنند. وزير محترم ضمن احترام تمام از طرف يك شاگرد، ايشان حتي حاضر نشدند يكبار با ما جلسه بگذارند و حرف ما را بشنوند. ما در حالي و كه برگه معافيت امضا شده خود وزارت بهداشت را در دست داريم طولاني تر از همه طرح مي رويم تو رو خدا چاپ كنيد
  • بی نام A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    25 8
    یک طرف پزشک و یک طرف پرستار . باقی هم که به حساب نمیان هیچ وقت
  • مهندسان بیکار A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    15 5
    ایا ارگان های ذی ربط فکری به حال مهندسان نمی خواهند بکنند؟؟ ایا از امار بیکاری مهندسان اطلاع دارند؟؟ ایا میدانند که هیچ زمینه کاری به جز ساختمان سازی برای قشر عظیم مهندسان نمانده است مجوز های دانشگاهی که به موسسات تازه به دوران رسیده که داده اند چه هدفی را دنبال میکند ایا این سر کار گذاشتن دانشجویان مهندسی برای اینده ای نامعلوم نیست کاش ما هم عقل داشتیم می رفتیم مامایی پرستاری چیزی می خوندیم تا بتونیم حداقل زندگی تشکیل بدیم
  • بی نام RO ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    10 15
    با احترام تاکی میخواین این قشر زحمتکشو پرستاران سرکار بزارین
  • محسن A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    18 12
    اخه اینهمه تفاوت بین حقوق پزشکا و پرستارا عدالته، فشار و حجم کار روی پرستاراس ولی ...
  • علی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    15 8
    سلام آیا پرستار و پزشک تنها افراد موثر در مراکز درمانی هستند ؟ آیا پرسنل خدمات، نگهبان، راننده و تاسیسات هیچ تاثیری در انجام امور درمانی ندارند؟ زحمت کمبود نیروی بهیار و پرستار برای پرسنل خدمات تا کی آن هم در سکوت و به نوعی وظیفه دانستن ایا پرسنل قراردادی با مدرک کاردانی و کارشناسی همچنان باید با حکم خدمتگذار در پست های دچار کمبود نیرو ارائه خدمت دهند بی هیچ مزایایی مربوط به کار محوله؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    5 3
    در بیمارستانهای شهرستانهای کوچک هیچ نظارتی بر هزینه یارانه سلامت ونحوه پرداختها نیست
  • تینوش A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    8 9
    آقای وزیر محترم : برای افزایش میزان حقوق پرستاران هرچه جلسات خیلی متعدد باشه و در هفته های خیلی خیلی آینده یاشه نتایج آن بهتره .. بیچاره پرستارا ..
    • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      12 4
      بیچاره مردم با برخی از پرستاران خوش اخلاق
  • بي نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    1 3
    با سلام اقاي وزير . 11 سال هست كار مي كنم . استخدام پيماني هستم كه تبديل وضعيت به رسمي نشدم . يعني همه اداره ها ودانشگاه علوم پزشكي و مراكز بهداشتي و معاونت ها با 3 سال خدمت شامل شد . جز كاركنان بيمارستان پرستار . ازمايشگاه و راديولوژي . اين كه تقدير وتشكر اول از كادر بيمارستان . حالا هم . طرح سلامت مطرح شده و وعده هايي كه براي رضايت مندي كادر بيمارستان به خاطر شلوغي وجود دارد . كه ان هم نديديم . خواهشا بيشتر از اين ما ها را بازي نديد.
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    8 11
    یعنی چی سربازی پزشکان حذف بشه؟ خب اجباری مهندسین موکلین هم حذف بشه با این کارها به نظرم دنبال جلب حمایت جامعه پزشکی اند وگرنه خوب میدانند سربازی دست وزیر بهداشت نیست
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    3 1
    اقای وزیر سلام یک فکری هم برا ی پرستاران بازنشسته بکنید
  • بهیار A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    3 1
    بهیار کار پرستاری انجام میده از دو تا پرستا ر در شیفت یکی از اونا بهیار است ولی حقوقش یک میلیون تومان از پرستار کمتره اخه چهار سال درس تو بیست سال تجربه بدست نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟