سیاست خروج امریکا از منطقه و قتل عام مسلمانان توسط یکدیگر

برای امریکایی ها که می توانند با استفاده از اهرمهای اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی بر منطقه نظارت کنند، و هر روز با ایجاد شرایطی مسلمانان را از اقوام و طوایف به جان هم بیندازند، صرفه ندارد که نیروی نظامی خود را نگاه دارند. اکنون شعار آنها این است که ز هر طرف کشته شود به نفع امریکاست! آنان خطاب به مسلمانان می گویند: شما یکدیگر را قتل عام کنید که زین پس رفتیم و جانمان در امان است.

استراتژی امریکا برای خروج نیروهایش از عراق و سپس افغانستان، بر این اساس است که چرا امریکا باید هزینه انسانی جنگی را بدهد که یکی از بدترین آثار آن کشته شدن نیروهای انسانی او و دیگر کشورهای غربی است، در حالی که بدون آن نیز می توان سیاست نفوذ در منطقه را پیش برد.
سوال آنان برای این سیاست این بود که آیا ممکن است بدون حضور امریکایی ها این جنگ را به پیش برد؟ پاسخ این امر برای آنها مثبت بود، چون پرداخت هر نوع هزینه مالی، هرچه قدر زیاد، قابل مقایسه با هزینه های انسانی نیست.
مهم این بود که با توجه به پتانسیل نیروهایی که در منطقه با امریکا درگیر هستند، از یمن گرفته تا افغانستان و از آنجا تا عراق، روشن بود که این جنگ به این زودی ها پایانی نخواهد داشت. دلیل آن هم این است که معارضین دو طرف در نبرد با یکدیگر، بسیار نیرومند بوده و برای مثال همین اتفاقی که در حال حاضر در سه کشور سوریه، عراق و افغانستان در جریان است، برای سالها ادامه خواهد یافت. در این وضعیت هیچ کدام از نیروهای دو طرف کاملا مضحمل نخواهند شد، و این نبردها می تواند تا مدتهای مدید ادامه یابد.
در چنین شرایطی، امریکا، با بیرون کشیدن نیروهای خود، از منطقه و تنها با انجام اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، مشاوره های نظامی، دادن اطلاعات و اموری از این قبیل در منطقه حضر خواهد داشت و سیاست های خود را پیش خواهد برد.
اگر هم روزی روزگاری اوضاع خیلی سخت شد، بمباران های هوایی که نقش قاطعی در زمینگیر کردن ـ نه لزوما نابودی یک طرف ـ دارد، بکار گرفته خواهد شد.
در این صورت، آنچه در منطقه باقی می ماند، نیروهای محلی است که معارض یکدیگر بوده و ممکن است تا دهها سال با یکدیگر در نبرد باشند.
در شرایط جدید فرض بر این است که در عراق، دو گروه موجود از عهده یکدیگر برنخواهند آمد، ضمن آن که یکدیگر را قتل عام خواهند کرد. در سوریه نیز همین وضع تثبیت شده و جز در شرایط استثنایی، وضعیت موجود حفظ خواهد شد. در افغانستان نیز ماجرا به همین شکل است. بدین ترتیب در هر سه کشور، بخشی از منطقه در اختیار یک گروه و بخشی هم که مرکزیت سیاسی و پذیرفته شده دارد، و لو به طور نسبی، در اختیار دولت های ضعیف باقی خواهد ماند. ماجرای یمن نیز به همین قرار است، چنان که در برخی از کشورهای افریقایی درگیر در ماجرا مانند لیبی و صومالی.
بنابرین، مهم ترین هدف امریکا، نجات نیروهای غربی از دستبرد گروه هایی است که به خصوص روی کشتن امریکایی ها و غربی ها حساسیت دارند، چنان که امروزه روز، طالبان، عمده هدف های خود را از نیروهای خارجی انتخاب می کنند، و در نهایت نیروهای اصلی پلیس یا دولتی را هدف قرار می دهند. وقتی امریکایی ها از منطقه خارج شوند، یکی از مهم ترین هدف های طالبان و القاعده ، از بین خواهد رفت و در صورتی که بخواهند بمانند، فقط می توانند خودی ها را که غیر خودی تلقی می کنند، بکشند.
در عراق، زمانی نیروهای زرقاوی و دیگر گروه، همزمان سنی های طرفدار دولت، شیعیان و امریکایی ها و غربی ها را می کشتند، اما اکنون داعش و نیروهای جهادی سنی، کدام امریکایی را می خواهند بکشند؟‌ چرا که با خروج امریکایی ها و دیگر غربی ها، دیگر کسی از کفار نمانده که داعش دنبال کشتنش باشد، تنها می ماند که از نیروهای دولتی، سنی ها و عشایر و کردها و نیز شیعیان بکشد.
در طرح جدید امریکایی ها، آنان ضمن نظارت از دور، فشار روی دولت های منطقه، و استفاده از اهرمهای اقتصادی و اطلاعاتی، و نیروهای محلی که هوادارشان هستند، خود را از این معرکه بیرون آورده و عربها و ایرانی ها و افغانها را به جان هم انداخته اند. در این صورت، هرچه از آنها کشته شود، به نفع امریکاست و ضمن آن که از نظر نظامی به تدریج تحلیل می روند و دیگر نمی توانند شکل های بلند برای مبارزه با امریکایی ها بدهند، چیزی که زمانی القاعده و نیروهای جهادی هدف اولشان بود، بزرگترین بدنامی را به نام اسلام و عرب برای غرب به ارمغان خواهند آورد و افکار آن کشورها را که نهایت اهمیت را برای دولت هایشان دارد، هدایت خواهند کرد.
در این شرایط، حتی آنها برای مسلمانانی که در غرب زندگی کرده و با شعارهای موجود خود را به سوریه و عراق می رسانند تا در نبردها شرکت کنند، محدودیت ایجاد نکرده و به این ترتیب، نیروهای القاعده ای و افراطی غرب را هم در این صحنه ها به کشتن می دهند.
بنابرین شعار امریکایی ها این خواهد بود که «زهر طرف کشته شود به نفع امریکاست».

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367370

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    39 27
    اینطوری که نظر شماست تمامی جنگهای فرقه ای و مذهبی کار آمریکا و یا همانند اوست نه عزیز حماقت افراطیون از هر دو طرف باعث این جنایات و خونریزیهاست
    • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      29 6
      بحث نویسنده در باره اصل سیاست خروج امریکا از منطقه و مبانی آن برای اتخاذ چنین سیاستی است نه برداشتی که شما کرده اید.
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      10 0
      با نظر ايشون موافقم. از صدر اسلام تا كنون اين قبيل جنگ‌ها بين فرقه‌ها و قوم‌هاي مختلف مسلمانان وجود داشته. دامن زدن به اختلافات مذهبي و اقدامات طرف‌هاي درگير بر سر اين اختلافات آتش جنگ را شعله‌ور مي‌كنه. با صلاح‌ديد حفظ كرامت انساني و رعايت اخلاق انسا‌ن‌دوستي و با دامن نزدن به اختلافات مذهبي و قومي مي‌شه حتي اگه دسيسه‌اي هم در كار باشه مي‌توان از اين خون‌ريزي‌ها جلوگيري كرد.
    • hamid IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      15 0
      چرا خودمان را نقد نمیکنیم تا این حوادث تکرار نشود چرا ما نمیتوانیم بین مردم اروپا و امریکا تفرقه ایجاد کنیم. درد تو از توست و دوای ان نیز از توست علی ع
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      12 0
      سياست آمريكا با ناداني و افراطي گري ما مسلمانان به نتيجه مي رسد. هر دو عامل دخيل اند.
  • كيوان A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    5 3
    والله از قديم ضرب المثل اينطور بود كه از هر طرف كه كشته شود به نفع اسلم است .چرا ضرب المثل را تحريف ميكنيد؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    5 4
    درود بر شما. سیاستشون در جنگ عراق علیه ایران هم همین بود. که دو کشور تا اونجا که جا داره همدیگه رو لت و پار کنن. حالا هم نوع پیشرقته تر این سیاست رو کار گرفتن. با وجود زمینه اختلاف سنی و شیعه. اونها هم این وسط فقط اسلحه میفروشن و سود میکنن و دشمنانشون هم همدیگه رو نابود میکنن. دیگه آدم باید معلول ذهنی باشه که فکر امریکا و اروپا سیاستی غیر از این دارن.
  • مهدی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    9 3
    شما بجای این تحلیل بیاید و اختلاف بین شیعه و سنی راحل کنید که اینقد به مقدسات دو طرف توهین نکنند و نتیجش همین می شود که می بینید . اختلاف بین شیعه و سنی فقط همین
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    8 0
    آمریکا در ویتنام هم همین کار رو کرد، سال‌ها اونجا بود و وقتی دید امیدی به موفقیت نیست رفت. مشکل از اومدن و رفتن آمریکا نیست. مشکل از مسلمینه که با جهالت و نادانی افتادن به جون همدیگه و دارن به‌خاطر خرافه و کوردلی متعصبانه همدیگه رو می‌کشن. من به‌جد معتقدم ایران هم مثل آمریکا باید پاشو از خاورمیانه بکشه بیرون و توی مرزهای غربی ـ و حتی شرقی ـ دیوار بکشه. متاسفانه همسایه‌های ما در شرق و غرب جز مصیبت و دردسر چیز دیگه‌ای برای ما ندارن.
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    6 0
    مردم خاورمیانه بهتره عقلشون رو به کار بندازن. من نیز با نظر استاد موافقم اما نمی توانم بر امریکا خرده بگیرم که تیزهوشتر است.
  • سامان A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    3 5
    اقاي جعفريان شما هم بله؟ شما هم شيرجه رفتي تو سياست. ما دلمون خوش بود يكي غير سياسي مينويسه و حال ميكنيم. جون من ولن كن واالا ولتون ميكنيم ها. والا... غير سياسي بموني بهتره...
    • چکو فردوسی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      2 1
      اشکال کار دراینست که اگر اتومبیل ماخراب شد خودما دست به اچارمیشویم،اگرلوله کشی خانه ایرادی پیداکرد خودما،کارلوله کشی میکنیم وقس علیهذابنده حتی رنده نجاری درخانه دارم.درسن 62سالگیبامدرک تحصیلات تکمیلی به تجربه ،والبته شایدیک کمی عقل ،دریافته ام بهتربود در کاری که به من مربوط نمیشد دخالت نمیکردم.حال چون ازخوانندگان مطالب اقای جعفریان هستم توصیه میکنم/جسارتا/،ایشان به همان کارهای خوب گذشته بپردازندوواردسیاست نشوند.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 5
    رسول اکرمص فرمودند: «بعد از من، چهار فتنه‏ برای شما پیدا می‏شود: در فتنة اوّل: ریختن خون‌ها حلال خواهد شد. در فتنة دوم: ریختنخون‌ها و غصب اموال حلال می‏شود. در فتنة سوم: ریختن خون‌ها و غصب اموال و ناموس مردم حلال خواهد شد. فتنة چهارم، فتنه‏ای است شدید و تاریک که حرکت آن نظیر حرکت کشتی است در دریا؛ به طوری که احدی از مردم، از شرّ آن ملجأ و پناهی نخواهند داشت. از شام‏ شروع می‏شود و عراق را فرا می‌گیرد و جزیره را با دست و پای خود می‌کوبد. در آن فتنه، مردم نظیر پوستی که دبّاغی شود، دچار بلا می‌شوند، در آن موقع، احدی از مردم قدرت ندارد که به فتنه‏انگیزها بگوید: بس است، از هر ناحیه‏ای که آن فتنه را رفع کنند، از ناحیة دیگری سر برون خواهد کرد.»
  • مصطفی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    1 0
    تحلیل قشنگی بود. منظر جدید شما به کنش و واکنش های منطقه قابل تحسین است.
  • البرز A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    9 0
    به آقای جعفریان به خاطر غلبه بینش علمی برموضع گبری سیاسی در بیشتر نوشته هایشان احترام می گذارم اما درباره این نوشته چند پرسش به ذهنم رسید....1درکتب معتبر حدیث خودمان چقدر براین پرچم های سیاه وفتنه های آخرالزمانی تاکید شده است؟2اگر جنگ های فرقه ای بین مسلمانان کار آمریکا و سیاه و موساد و... است جنگ های جمل وصفین ونهروان ومختار وزبیر و وفاجعه دردناک کربلا......دسیسه کدام عامل بیگانه بوده است3 ابنکه در کمتر چهار دهه پس از مرگ پیامبر سه تن ار چها ر نفری که جانشبن او دانسته شده اند توسط اعضای همان جامعه کشته می شوند نشاندهنده چبست ؟4ازیهودیت وبنی اسراببل بگذریم که از همان اول خدای خود را خدای جنگ با یهوه اعلام کردند و نیز از مسیحبت وحنگ هایش تاریخ چند دین دیگر این همه جنگ فرقه ای دارد؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    واقعا که سیاسی فکر کردن مغزتونو فلج کرده دفاع از امریکا تا کی چرا اروپا امریکا امنه برا اینکه ایران مثل دولتای اونا حیوان کثیف خونخوار و جنایتکار نیست انقدر کور مغزین ندیدین علنی گفتن تو انتخابات 88 ایران دخالت کردن و پول فرستادن نمی بینین اتفاقات فلسطین زیر سر همیناست نمیبینین تو همه ی مسائل منطقه ی ما دخالت میکنن نمیبینین سرکرده ی داعش از اوناست نمیبینین رییس جمهور مصرو همینا عوض کردن و به قول یکی از همین مردم غرب اینکارو کرد تا موقع حمله های اسرائیل به فلسطین دست فلسطین بسه باشه آخه چرا انقدر کودنین