۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
در فضای مجازی از داعش هم عقب تریم!

هیچ کس نمی تواند تاثیر شگرفت روش های نوین کار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را انکار کند. طی این مدت، داعش بیشترین بهره را برد و همه خبرگزاری ها را به دنبال خود کشاند. اما ما چه کردیم؟ هیچ جز ممنوعیت و بازداشتن نیروهایمان از حضور در شبکه های اجتماعی. این چه معنایی دارد. فقط صدا و سیما؟ بقیه چی؟

اکنون دیگر تردیدی نیست که روش تبلیغاتی القاعده، داعش و دیگر گروه های تروریستی در فضای مجازی، و در حالی که وحشیانه ترین کشتارها را در سالهای گذشته و اکنون دارند، از روشهایی که ما در ایران داریم، جلوتر و دقیق تر است. این را در مصاحبه ها و نوشته ها و تحلیل های تازه ارائه شده و همین طور با چشم سر شاهد هستیم و دیدیم که چه کردند و چگونه از آن برای پیشبرد کارهایشان استفاده کردند.

دلیل این عقب ماندگی ما چیست؟ به نظرم دلایل زیادی دارد. شاید یک دلیل آن این باشد که ما به زبان فارسی کار می کنیم و این زبان کاربرد بین المللی آنچنان که انگلیسی و عربی ندارد، یعنی گستره نفوذ، ندارد.

اما مشکل اصلی جای دیگر است. مشکل این است که طی سالهای گذشته، یکسره کار کردن با این شبکه ها را انکار کرده و اغلب آنها را ورود ممنوع اعلام کرده ایم.

امروز کمتر مسوولی در جمهوری اسلامی هست که از این شبکه ها اصلا سر در بیاورد. هرچند بچه های بسیاری از آنها از کاربران این شبکه ها هستند، اما خود آنها در بیشتر موارد، نسبت به آنها کاملا دور هستند. اگر برخلاف این باشد یعنی برخلاف مقرارت عمل کرده اند!

حالا مشکل این است که نیروهای انقلابی نیز که حرف شنوی از برخی از مصادر و منابع دارند، به هر دلیل از نزدیک شدن به این شبکه ها خودداری کرده و حتی اگر الان بخواهند نزدیک شوند، سالها طول خواهد کشید تا در سطحی که دشمنان ما از آن استفاده می کنند از این ابزارها استفاده کنند.

اکنون که جنگ اسرائیل و غزه روی زمین ادامه دارد، نبرد سهمگین آنها در فضای مجازی نیز بالا گرفته اما ما جز به صورت سنتی چه سهمی در این امور داریم؟ تقریبا هیچ. گهگاه بچه های مذهبی و متعهد عکسی و تصویری از این طرف و آن طرف آورده در صفحه خود می گذارند. این که کار نشد.

از سوی دیگر و متاسفانه محدودیت های ایجاد شده و عدم ارائه راه حل جدی در این زمینه ها سبب شده است تا غالبا افرادی از غیر نیروهای انقلابی وارد این فضا شده و نیروهای متعهد در این عرصه حضور نداشته باشند. هرچند بسیاری از همین جماعت در حال کمک کردن به تبلیغات به نفع فلسطین هستند و این اسباب خوشنودی است.

شاید در برخی از مراکز به طور خاص عده ای را برای این کار تربیت کرده اند. اما حقیقت این است که اولا این کار با بکار گیری عده ای خاص نتیجه نمی دهد. چون غالبا اینها در ازای پول این کار را می کنند. ثانیا فراگیر و عمومی نیست و از امکانات و خلاقیت های عمومی و توده ای بی بهره می ماند. بسیج این است نه آن.

راستی چه باید گفت؟ در این باره مقصر کسانی هستند که تنها راه ماندن را ممانعت و مخالفت و محدود کردن و بیان ضررها دانسته و همچنان نسل جدید ما را از جهان فن و تخصص و تبلیغ دور می دارند و امروز که نیاز به آنها در این عصره داریم، دست مان خالی می ماند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید US ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    برادر من دنبال مشکل نگرد تا من بهت بگم/ بزرگترین سایت تبلیغ وهابیت و تفکرات اون فیسبوکه که در ایران فیلتره/ اتقافا من همین الان اونجا بودم و داشتم در مورد حقانیت امام علی ع بحث می کردم/ اگر دنبال رفع مشکلی بدون که مشکل فیلتر بودن سایت های اجتماعیه
    • بی نام A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      73 11
      ایرانی,بگو ببینم داشتی فحش می دادی با دفاع می کردی ؟
  • مهيار محقق ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 85
    با تشكر از نويسنده محترم، متاسفانه اين مقاله به صورت صحيح موضوعات رو پيگيري نكرده و براي گفته ها دليل مناسبي نياورده، مثلا اينكه داعش در تبليغات جلوتر از ماست رو بي دليل منطقي مطرح كرده در اول مقاله
    • بی نام A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      52 2
      برای این که قدرت داعش را در فضای مجازی بدونید دست کم این گزارش رو بخونید: داعش پیروز جنگ روانی در شبکه های اجتماعی (سرچ بفرمایید. لینک رو اینجا قبول نمی کنه)
    • معین A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      80 2
      همین که با استفاده از شبکه های اجتماعی از بین مسلمانان اروپا داره نیرو میگیره یعنی خیلی از ما جلوتره.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    راستش این وقت ها بهترین فرصت برای همدل کردن همه مردم ایران از راست و چپ، مسلمون و نامسلمون و همه همه برای رسیدن به یک نقطه مشترک است: ضدیت با امریکا و اسرائیل و قدرت های بزرگ و ایجاد وحدت داخلی و همدلی
  • بی نام RO ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    78 6
    جوانان ایرانی برای فحاشی در سایت ها و فیسبوک افراد مشهور و گپ و گفت های بیهوده استاد شبکه های اجتماعی اند اما در برخورد و رویارویی با اینگونه مسایل مذهبی چون توان پاسخگویی ندارند معمولا متواری اند. حالا سخن اینجاست دوستان طلبه و روحانی که در مباحث مذهبی سالها تلاش کرده اند نباید در این عرصه ها حضور داشته و از دین و مذهب بطور صحیح دفاع کنند ؟
  • علی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    67 2
    حاج آقا مسئله پرپر شدن گل نیست. جنگل داره به فنا میره. ما هنوز تو سرعت اینترنت و فیلترینگ و این مسخره بازیا موندیم، شما حرف از تفکر استراتژیک و مبارزه در فضای مجازی میزنی؟ اینا رو ملت از حفظ هستن. چون دارن قشنگ حسش می کنن. شما اینا رو به آقایون مسئولین بفرمائید که خیلیاشون به نظرم از کامپیوتر فقط دکمه روشن کردنش رو احتمالا بلدن. از خودم نمی گم از اظهار نظرهاشون معلومه.
  • adibravoo A1 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    13 6
    تبلیغات چیه بابا.طرف نه پول داره نه شغل و نه همسر، کمی هم مذهبی و تبعیض هم تو جامعش بیداد می کنه ترکیب اینها با پول نفتی که ما نتونستیم بفروشیم، اونها از این فرصت بهینه استفاده کردن و این همه پول مفت نفط به جیب زدن. با همه این علت ها به معلول داعش می رسیم.این دغل دوستان که میبینی مگسانن گرد شیرینی.
  • ش A1 ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    14 1
    جهالت, بی خبری چیز خوبیه نه غلام ؟
  • ممرضا A1 ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    11 1
    اراده حاکمان شرایط کنونی رو در همه عرصه ها از جمله غیرفعالی در شبکه های اجتماعی رو برامون رقم زده. تفکر از جامعه ای که بره انواع تئوری توطئه ترویج میشه .
  • محمد IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    25 1
    کلأ در ایران اصل بر دشمنی و مبارزه قاطعانه با هر پدیده ی نوظهور است . از خاطرات خنده دار پدران ما از فکس و نوار و ویدئو و ... تا احتمالأ خاطرات خرسندی آور ما از ماهواره و.شبکه های اجتماعی برای فرزندانمان . نمی دانم مسولین از مردم عقب تر هستند یا مردم از مسئولین جلوتر ، به هر حال آنچه مشخص است زمان و هزینه ای است که به مبارزه ی قاطعانه ، بی ثمر و خنده دار اختصاص پیدا می کند .
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    1 21
    آره ما هم وزیرمون میره تو مذاکره عکس یادگاری میندازه برا تو اینستاگرام و فیسبوک....بدبخت اشتون یه جوری عراقچی رو نگاه میگرد..که ا
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    3 12
    واقعا ضعیف عمل می کنیم طرف به اسم جهاد نکاح داره از سراسر دنیا طرفدار جمع می کنه اون وقت ما تو کشور خودمون نمی تونیم حالی کنیم که پسر جون ، دختر جون ازدواج کن برای سلامتی فکر و روح خیلی خوبه
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
      10 4
      هيچ هم خوب نيست
  • هموطن SK ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    6 1
    کاش علمای ما که دست پری در استدلال دارند،با استفاده از شبکه های اجتماعی و بین المللی به ترویج اسلام و عقاید اسلامی می پرداختند و به جای پشت کردن به این ابزار های قوی آن را به درستی به کار میگرفتند.به نظر من این تکلیف شرعی هر انسان آگاهی است که واقعیت را بیان کند.اینکه یک گروه صهیونیست به نام اسلام ومسلمان این همه جنایت فوق تصور بشری مرتکب می شود تا چهره اسلام را خشن و غیر انسانی معرفی کندو علمای اسلام خاموش اند و به مقابله بر نمی خیزند جای تاسف دارد.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    21 5
    از کشوری که میانگین سنی مدیریت ارشدش بیش از هشتاد سال است انتظاری بیش از این نیست. ما نسل فیس بوک و یوتوب هستیم اما توسط گروهی اداره می شویم که نسل قدیمی هستند.
  • سيتا IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    3 2
    خيلي هم بهتره چون هر چه بيشتر به اين شبكه ها روي بياوريم ريزشمان بيشتر ميشود ولي تو اين گلخانه اي كه آقايون برامون درست كردن ميتونيم بيشترين رويش را داشته باشيم و حتي سالي چند بار ميتونيم آنهايي را كه زيادي رشد داشتند را هرسشان كنيم.
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    9 1
    زبونمون مو درآورد که به بعضی بفهمانیم شبکه اجتماعی وسیله است اما فقط زبانمان مو درآورد.
  • بی نام EU ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    15 1
    براي اقايان هيچ چيز بدتر و منفورتر از گردش آزاد اطلاعات و در ارتباط بودن مردم نيست
  • حسام الدین IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    5 1
    مشت نمونه خروار، خود حضرتعالی توی چند شبکه اجتماعی فعالید؟ این حرفها، گفتنش شیک و دهن پر کنه اما پای عمل که می رسه همه درجا می زنیم.
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    1 1
    داعش همه تاثيرش را بر جهان و مخصوصا رعب و وحشتي كه ايجاد كرده را مديون تويتتر است و البته رسانه هاي داخلي ما كه خيلي راحت داعش را به غولي بزرگ تبديل كردند
  • اسماعیل مهدوی راد A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    1 2
    به نظر من بخش عمده این عقب ماندگی اتفاقا در ترسی است که مسئولان کشور از این پدیده ها دارند ترسی که شاید به این دلیل است که از تحولات عقب بمانند ترس از اینکه دیگر در متن نباشند و مواردی از این دست هرچند جلوی موج را نمی توان گرفت و تمام این بستن ها و فیلترها مسیری عبث است
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    3 0
    خود شما جناب جعفریان که اینقدر شعار میدی، چرا جرئت نمیکنی با اسم و نام خودت وارد فیسبوک بشی و مطالب وبلاگت رو اونجا بذاری که بیشتر خواننده هم داشته باشه؟؟؟ وقتی خودت جرئت نداری، شعار نده
    • بی نام US ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      0 0
      بحث جرات نیست بحث سر اینه که جناب جعفریان نیازی به ورود به صفحه مجازی نداره
  • امان از طاغوت A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    اجازه ی قوی شدن نیروهامون رو ندادند مسئولین. جامعه ی مدنیمون ضعیفه.
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    حاجی فقط چشم بصیرتش برای فتنه گر 88 کار میکند و فکر کنم تا یک دهه دیگر هم ادامه یابد. حاجی بصیرت اقتصادی و فنی ندارد و اینکه چرا در خصوص کاهش ارزش دلار کاری نمیتواند بکند و رهنمود خردمندانه ارائه نمیدهد؟
  • رهگذر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    جوانان ایرانی متاسفانه مستعد بحثهای قوم گرایی و نقادی های احمقانه هستند..واکثرشان برجهای امارات را به قدرت هسته ای ایران ترجیح میدهند..حساسیتی به نام ایران وایرانیت ندارند..مذهبیون وطن پرستان را پس زده اند وبالعکس....معلوم است که در این شرایط از این حرامی های وحشی ومتجاوز زنباره که اتفاقا ارزوی بهشت را هم دارند عقب میمانیم