۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
تقدیس امویان در اسلام سعودی

از جدیدترین کتابهای منتشره در سعودی انتشار یک اثر در 670 در دفاع از امویان و تطهیر آنان از به اصطلاح شبهاتی است که برخی مورخان شیعی و روشنفکر نسبت به امویان مطرح کرده اند! گویی به جز اینها، تمام تاریخ مدافع امویان بوده و آنان به ناحق مورد مذمت قرار گرفته اند.

یکی از ناشران قدیمی سعودی مکتبة الرشد است که طی سه چهار دهه گذشته، بنیادهای سلفی گری را با انتشار آثار حدیثی کهن اهل حدیث و حنابله بغداد و آثار پژوهشی سلفی های جدید بر پایه افکار احمد بن حنبل و ابن تیمیه، سعی در تقویت مبانی فکری وهابیت داشته است.
در باره نقش این قبیل ناشران در سعودی که فراوان هم هستند و سرمایه گذاری های هنگفتی هم از سوی سرمایه داران سعودی اعم از شاهزادگان و تجار در این زمینه شده، نباید غفلت کرد.
آنچه در ظاهر این کتابها، به جز زیبایی چاپ و جلد و حروف چینی می بینیم، ظاهر شدن در یک شکل وشنفکری است، به طوری که مخاطب تصور می کند با یک اثر پژوهشی و مستدل روبروست.
در واقع، در این آثار نوع عقل گرایی فریب کارانه بکار رفته اما در اصل، آنچه ارائه شده باز تولید افکار سلفی هایی چون ابن حنبل، بربهاری، ابن تیمیه، ابن قیم، شوکانی ودر نهایت محمد بن عبدالوهاب و دیگر مشایخ سعودی از آل شیخ است که همواره تسلط خود را بر روند فکری در این کشور طی دو قرن گذشته حفظ کرده اند.
در بیشتر آنچه نوشته می شود، محور اصلی افکار ابن تیمیه است، هرچند در این زمینه هم نوعی اقتباس صورت گرفته و به هیچ روی از جنبه های مثبتی که احیانا در افکار وی وجود دارد، استفاده نشده و صرفا آن جنبه ای از افکار وی که روی نوعی اسلام اموی تکیه دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

رسول جعفریان

انتشار یک کتاب 670 صفحه ای در ستایش و تقدیس امویان از سوی مکتبة‌ الرشد در سال گذشته، از تازه ترین کتابهایی است که این ناشر منتشر کرده و برای دفاع از امویان و پاسخ دادن به همه اشکالاتی که در طول تاریخ نسبت به این سلسله منحوس و کثیف بوده، به آب و آتش زده است.
پایه بیشتر مطالب کتاب، روی اقوال عالمان سلفی از قدیم و جدید است و هر کجا هر کسی عبارتی داشته تا از جنایات امویان دفاع کند، آن را به عنوان یک دلیل استوار برای دفاع از طایفه اموی که پرونده پیش و پس از اسلام آنان برای تمام تاریخ روشن است، بکار برده است.
دو حاکم اول اموی که در حد معصومیت مورد دفاع قرار گرفته و به تمامی آنچه به عنوان انتقاد در کتابها در باره آنها آمده، پاسخ داده شده است. در باره یزید با احتیاط بیشتری سخن گفته شده اما ضمن محکوم کردن امام حسین (ع) و این که به سخن ناصحان گوش نداده، غیر مستقیم از یزید دفاع شده است. نوبت به یزید که رسیده همه اهل احتیاط شده و گفته اند که اساسا لعن کردن به هیچ کس جایز نیست!
به علاوه بیشتر آنچه را در باره امویان گفته شده به ابن سبأ مجهول نسبت داده شده و باز هم با فراراز بحث اصلی که آن هم جنایت است، تمام ماجراها و کاسه کوزه ها بر سر ابن سبا شکسته شده است.
جالب است که در همان مقدمه آثار تاریخی دنیای اسلام را با گرایش شیعی دانسته، هم به آنها حمله کرده و هم آثار نویسندگان اخیر مصری را دارای انحراف دانسته که در صدد تحریف تاریخ اسلام بوده اند!
نویسنده فصل مبسوطی در دفاع از ابوسفیان و همسر او اختصاص یافته و به آنچه از روایات به خصوص در منابع اهل سنت آمده، پاسخ داده شده است.
فصل ویژه ای به دفاع از معاویه اختصاص یافته که در گرفتن بیعت از مردم برای پسرش یزید کار درستی کرده است : «خمل علیه بسبب اخذه البیعة لیزید»‌ وبعد هم «الجواب عن ذلک» (ص 401).
دفاع جانانه ای هم از وی به خاطر ملحق کردن زیاد به پدرش که شاید زیر این آسمان خلاف تر از آن برای صحابه و تابعین شناخته نشده بود، انجام داده است. در اینجاها حتی از مخالفت صحابه هم روایتی نقل کرده و این طور خرابش کرده که «فیها الکلبی و ابنه الکذاب متهمان بالرفض»‌ این روایت را کلبی و پسر دروغ گوی او نقل کرده اند که متهم به رفض هستند (ص 411).
همچنین به طور مفصل از تمام کارهای معاویه در مقابله با امام علی (ع) دفاع کرده و همه آنها را از روی اجتهاد دانسته است.
در باره اشکالاتی هم که به یزید از سگ بازی و غنا و مشرو ب خواری و غیره گرفته شده هفت دلیل در نادرستی آنها آورده است: هذه ظاهرة‌ مبالغ فیها (در این اخبار افراط دیده می شود)، مصادرها غیر موثوق بها (منابع این اخبار نادرست است)، این دوره صحابه و تابعین زندگی می کرده و بهترین دوره بوده (خیر الناس قرنی ثم الذین یلونهم» پس لابد این کارها نمی توانسته تحقق خارجی داشته باشد... و از این دست. (ص 494)
اما در باره اقدام یزید علیه امام حسین که طی صفحاتی طولانی به آب و آتش زده شده تا از یزید دفاع شود. اصلا به نظر وی، امام حسین را خود شیعه ها کشته اند (ص 525). تازه همه با رفتن او مخالفت کردند و گوش نکرد.
به هر حال از این دست مطالب در دفاع از امویان در این کتاب دیده می شود.
باز هم زهی به سعادت سنایی از شاعران برجسته سنی ایرانی که مردانگی کرد و در باره امویان چنین گفت:
دوستانِ پسر هند مگر بی خبرند
که از احوال بد او به پیمبر چه رسید
پدر او لب و دندان پیمبر بشکست
مادر او جگر عم پیمبر بدرید
او بناحق حق داماد پیمبر بستد
پسر او سر فرزند پیمبر ببرید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ادیسون US ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    اقا جون مردی بیا ردیه بر این کتاب بنویس چرا فضای هوچی گری راه میندازی ؟؟؟ مردم عقل دارن خبر انلاین خواستی سانسور کن.خواستی چاپ نکن ولی صدای مخالف را بشنو
    • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      92 13
      شما جوش نزن خواهشا. اونو که خیالت راحت انقدر کتاب چاپ شده شما خبر نداری. چرا شما حاضر نیستی صدای مخالف بشنوی
    • قدیم الاحسان A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      22 57
      مطابق فرمایش رسول الله : دشمنان امیرالمومنین ، راجع به چگونگی ولادتشان باید صحبتی بامادرشان داشته باشند...
    • انصاری IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      23 0
      سلام بر ادیسون. بنده میخوام یه ردیه مختصری بر احمد بن حنبل بنویسم. بر کتاب ردیه نمینویسم.میدانی چرا؟بنده اول باید بدانم امام نویسنده کتاب کیست. وقتی امامش را رد کردم به طریق اولی نویسنده و ماموم و مطالبش هم مردود است و ارزش ندارد که وقت بگذارم و کتابش را مطالعه کنم چه برسد به اینکه بخواهم مطالبش را رد کنم. شما هم اگر آمادگی دارین ردیه مرا رد کنید و مرا از گمراهی در بیارین. از خبرآنلاین هم تقاضا میکنم که مطلب مرا که در پایین صفحه در کامنتهای مجزا مینویسم سانسور نفرمایند. با سپاس
    • انصاری به قدیم الاحسان IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      0 0
      سلام بر شما. معنی قدیم الاحسان چیست؟ قدیم احسان با حدوث احسان فرقش چیست؟ چرا الله را قدیم الاحسان میدانیم؟ رحمت خدا بر بنده هایش پیش از خلقت آنان بود و یا بعد خلقت آنان؟ پاسخ مستدل میخواهیم نه به شکل موعظه و خطابی پاسخ دادن. راستی محسن از صفات فعل خداست و یا صفات ذات است با ذکر دلیل بفرمایید. جناب جعفریان لطفا سانسور نفرمایید چون آقای ادیسون و همفکرانشان معتقدند نظر مخالف منتشر نمیشه. نظرات ایشان را منتشر بفرمایید و لطفا پاسخ بنده را هم سانسور نفرمایید. خدا نگهدارتان
    • انصاری به ادیسون و جناب جعفریان IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      0 0
      سلام بر جناب جعفریان. بنده 4 کامنت ردیه بر احمد ابن حنبل نوشتم که جنابعالی آنرا سانسور نمودید. ههههه. راستی این قدیم الاحسان خیلی زیرکانه مولود کعبه بودن علی را رد نمود و شما منتشر کردین. آیا مقام احمد بن حنبل بالاتر از علی بود که آنرا سانسور کردین؟ بسیار خب. فقط نوشتم که امثال ادیسون فکر نکنند ردیه علمی نمیتوان نوشت...
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    دائم تاریخ و فرهنگ عرب داره تبلیغ میشه ولی تاریخ و فرهنگ و هنر ایرانی سانسور میشه جناب جعفریان اگه به احکامتون اعتقاد دارین باید بدونین امثال شما سرزمین ایران رو غصب کردید
    • بی نام A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      93 47
      چرا چرت میگی؟از کی تا حالا فرهنگ مذهبی شده فرهنگ عربی؟این کشور یه کشور اسلامیه اگه مشکل داری راه باز جاده دراز
    • بدیع الزمان EU ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      74 54
      بهتر است این نظر مشمئزکننده حذف بشه....شما بهتره بری پای خزعبلات شبکه های ماهواره ای و چرندیات سایت های معلوم الحال
    • بی نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      27 10
      یعنی واقعا یه ایرانی مسلمون ایران رو گرفته ولی ایرانی نا مسلمون ایران رو آزاد کرده؟ یعنی الان کره ای ها مسیحی میشند دارند کره رو که ایین شینتو داشته غصب میکنند؟ اولا ایشون که خارج از مرز ایران نیومده. یه دینی وارد شده برخی پذیرفتند برخی نپذیرفتند. غصب یعنی چی؟ بعدشم شما کم کتاب خوندی معنیش این نیست نداریم. شما سر بزن فروشگاه های کتاب، کتابخونه ها و غیره ببین چقدر کتاب تاریخی داریم. یعنی تاحالا تاریخ تمدن ویلدورانت رو ندیدی؟
    • بی نام JP ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      16 55
      بدیع الزمان چقدر حاضری پول بهت بدم در خبرآنلاین نظر نگذاری؟ هر دفعه نظر میگذاری به تعداد منفی هایی که میگیری هم دقت کنید.
    • بدیع الزمان EU ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
      57 15
      در جواب بی نام شنبه 28 تیر 1393 02:37:26 ...اولا من مثل شما نیستم که منفی ها را دستکاری کنم هرچند که با توجه به رشته ام اینکار میتونم انجام بدم ولی هیچوقت به خود اجازه نمیدم....دوما مگر باید همیشه نظرات باب طبع شما باشد که اجازه نشر داشته باشه؟ آیا این دیکتاتوری نیست؟ احیانا شما طرفدار زنده باد مخالف من که نیستید؟؟خخخ....سوما چرا وقتی نظرات من مثبت میگره دم نمی آورید .به عنوان مثال لینک زیر ببیند... http://www.khabaronline.ir/detail/362092 http://www.khabaronline.ir/detail/358966
    • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      57 4
      دوست عزیز. من گمان میکنم اتفاقا آقای جعفریان اینطور که شما گفتید نیستند و برای تاریخ و فرهنگ ایرانی هم احترام و اهمیت قائلند. احتمالا شما ایشان رو درست نمی شناسید. به درست یا غلط کلیت حرف شما کاری ندارم البته.
    • ثقلین US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      47 17
      تویی که این قدر دم از ایران می زنی از کجا می دونی مغول زاده و از تخم و ترکه ی چنگیزخان نیستی که به ایران اومدی؟
  • شيعه ي علي RO ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    111 9
    حالا هي بيايد بگيد آمريكا و اسراييل دارند بين مسلمونا تفرقه مي اندازند پس اين كتاب امريكاييها نوشتند نه برادر من بهتر از خواب خرگوشي بياييد بيرون اونا با ما دشمن ديرينه به قدمت اسلام دارند كه نه به آمريكا ربط داره نه به انگليس به جاي اين كارا ما بايد با تنها كشوري كه تو منطقه غير عرب و مي تونه متحد واقعيه ما باشه هم پيمان بشيم نه اين سلفيها كه به خون شيعه تشنه هستند از اول تاريخ تا حالا يا علي خودت تو اين شباي قدر حكمتي به ما بده كه بشناسيم دشمناي واقعيمونو
  • شیرازی EU ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    140 6
    خداوندا به حق این شب عزیز بر عذاب بنی امیه بیفزا
  • برادر ادیسون IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    87 7
    این همه شواهد عینی وذهنی وعملی ازعملکرد این طایفه درطول تاریخ ودههااثرتاریخی بررد مکاتب انحرافی دراسلام ناب شماراقانع نکرده است چرامعرفی یک کتاب ازسوی یک پژوهشگر شمارا عصبانی کرده امیدوارم خداوند متعال همه مارا هدایت کند تادرکنارهم بهریسمان الهی چنگ زنیم ومتفرق نشویم ودشمنان دین ودنیا واخرتمان شناخته ودرمقابلشان ید واحده باشیم انشالله
  • مصطفی A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    10 0
    باسلام ممنون از مطلب خوبتون. متاسفانه در نظرات دو گروه موافق و مخالف ، بدرستی به نقد متن و گفتارهم نپرداختن.
  • سعید IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    20 1
    آقای جعفریان از مقاله شما سپاس گزارم. وزین و علمی بود
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    83 1
    لعن الله بنی امیة قاطبة و لعن الله اشیاعهم و اتباعهم و اولیائهم و من رضی بفعالهم و اقوالهم
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    4 0
    با ابو سفیان و معاویه محشور شوند ان شاالله