۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
چه خطراتی متوجه اقتصاد جهان است؟

نوریل روبینی، اقتصاددانی که بحران مالی جهانی را پیش بینی کرده بود، از رویدادهایی خبر داده که ممکن است اقتصاد جهان را با بحران مواجه کنند.

بهراد مهرجو: نوریل روبینی، یکی از معدود اقتصاددانی که پیش تر بحران مالی جهانی سال 2008 را پیش بینی کرده بود، در تازه ترین یادداشت خود از تحولاتی در ریسک هایی که متوجه اقتصاد جهان هستند خبر داده و نوشته که ماهیت این تهدیدها در حال تغییر است. به اعتقاد روبینی یک سال و یا دو سال پیش، شش خطر اصلی اقتصاد جهان را تهدید می‏کردند: نخست گسست در منطقه یورو و به خصوص جدایی یونان از این منطقه بود، دوم خطر بحران مالی در آمریکا و تنش های سیاسی بر سر بدهی دولتی و خاموشی دولت محسوب می‏شد، سومین خطر بدهی های دولتی در ژاپن و ترکیب رکود و تورم منفی در اقتصاد این کشور بود، چهارمین خطر تورم منفی در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته محسوب می‏شد، پنجمین خطر بالا گرفتن تنش ها میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران و حتی احتمال وقوع درگیری نظامی محسوب می‏شد و بالاخره ششمین خطر نیز افزایش بی ثباتی سیاسی در منطقه خاورمیانه بود اما اکنون می‏توان گفت که چنین خطراتی دیگر اقتصاد جهان را تهدید نمی‏کنند و کم و بیش برطرف شده اند و به جای آن تهدیدهای تازه ای متوجه اقتصاد جهان هستند.

کند شدن شدید رشد اقتصادی چین نخستین خطری است که اکنون اقتصاد جهان را تهدید می‏کند. اقتصاد چین پس از تجربه دورانی از رشد سریع اکنون در حال تغییر ماهیت از اقتصادی با رشد ناشی از سرمایه گذاری به سوی اقتصادی وابسته به مصرف داخلی است و چنین روندی می‏تواند باعث کند شدن و به اصطلاح "فرود آمدن" اقتصاد چین شود. اما یک فرود سخت می‏تواند عواقب قابل توجهی را نیز برای اقتصاد جهان به همراه داشته باشد. مشکل اینجاست که هربار که رشد اقتصادی چین به 7 درصد نزدیک می‏شوند، مقامات چینی وحشت زده می‏شود و با راهکارهایی مانند تزریق پول به اقتصاد این کشور، رشد اقتصادی چین را بهبود می‏بخشند اقدامی که باعث رشد حباب در بخش هایی مانند مسکن و همچنین افزایش بدهی های بخش عمومی می‏شود.

خطر دیگری که اکنون متوجه اقتصاد جهان است از اقدامات فدرال رزرو ناشی می‏شود. فدرال رزرو تصمیم دارد که از شدت سیاست های تسهیل پولی خود بکاهد اما اگر چنین اقدامی بسیار سریع انجام بگیرد، شوک های اقتصادی و مالی قابل توجهی به اقتصاد جهان و به خصوص اقتصادهای در حال توسعه وارد خواهد شد. به خصوص که برخی از اقتصادهای نوظهور نیز بسیار آسیب پذیر به نظر می‏رسند. مشکل اینجاست که فدرال رزرو برنامه مشخصی را برای این سیاست اعلام نکرده و بسیاری نگرانند که کاهش تزریق بود که اقتصاد آمریکا خیلی سریع و شدید صورت بگیرد.

پایین بودن نرخ بهره و در واقع نزدیک صفر بودن آن خطر دیگری است که اقتصاد جهان را تهدید می‏کند. چنین سیاستی که توسط بانک های مرکزی اقتصادهای توسعه یافته در پیش گرفته می‏تواند به شکل گیری حباب در بخش هایی مانند بخش مالی منجر شود، حباب هایی که ترکیدن آن ها اقتصاد جهان را با چالش تازه ای مواجه خواهد کرد.

تنش های سیاسی در اوکراین نیز اگر به جنگ سرد دوم و یا یک درگیری نظامی کشیده شود، می‏تواند روندهای موجود در سرمایه گذاری در جهان را به شدت تغییر دهد و علاوه بر آن بسیاری از سرمایه های انسانی و فیزیکی را به هدر بدهد.

تنش سیاسی دیگری که می‏تواند به چالشی برای اقتصاد جهان تبدیل شود، تنش های میان قدرت های شرق آسیا بر سر دریای چین شرقی است. اگر این تنش ها بالا بگیرد و به درگیری نظامی‏بیانجامد، به شدت بر اطمینان سرمایه گذاران به اقتصاد جهان تاثیرگذار خواهد بود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =