امروز صبح پنج شنبه 28-1-93 داشتم در روزنامه شرق ماجرای بخشش مادری که در شهرنور مازندران طناب دار را از گردن قاتل فرزندش در لحظه اجرای حکم قصاص باز کرد و پس از زدن یک سیلی به او، قاتل را بخشید ، می خواندم.

در هنگام خواندن حالات و روحیات این خانواده داغ دار که فرزند دیگرشان را نیز در یک سانحه تصادف از دست داده اند، و تصور لحظاتی که قبل از تصمیم (بخشش) بر این مادر و پدر رفته است، می گریستم. به عظمت و بزرگواری روح این خانواده و مادر و پدر درود می فرستم و این چند خط را لازم دیدم تا به پاس کار با ارزش وانسانی این مادر و پدر تقدیم کنم.

1- حدود11 سال قبل در یکی از چهارشنبه بازارهای شهر نور، درگیری لفظی و بعد البته فیزیکی بین چند جوان شکل می گیرد که متاسفانه جوانی به نام عبدالله حسین زاده در اثر درگیری با شاگرد مغازه پدرش - آقای حسین زاده که از مربیان فوتبال خوش نام شهر نور هم هست- و خوردن چاقو به شاهرگ گردن عبداالله فوت میکند.
2- مادر عبداالله متقاعد شده که قاتل از رفتار خود پشیمان و متنبه شده و در خواست عفو و بخشش کرده است. فرزند از دست رفته را نیز هم خود و هم فرزند دیگرش در خواب دیده که از او در خواست بخشش دارد. ظاهرا از به تعویق افتادن اجرای حکم قصاص از شب عید به بعد از آن خوشحال شده، چراکه نگران بوده که شب عید، خانواده دیگری داغ دار شود.
3- مادر عبداالله خودش طناب دار را از گردن قاتل باز کرد. درد از دست دادن فرزند را در این سالها کشید، فرزندش دیگر برنمی گردد، ولی قاتل متنبه شده را بخشید و به این ترتیب عملا به انسانی دیگر حیات و زندگی دوباره داد. این بزرگواری مادری داغ دیده، هم نشانگر روح بزرگ و انسانی این زن در گذشتن از حق خود است (ظاهرا همسرش زودتر به این نتیجه رسیده بود که بهتر است از قصاص گذشت کنند) و هم حرکت بزرگی و درس آموز برای سایر مردمان که با رفتاری انسانی تر نیز می توان در زمانه ما زندگی کرد.
4- مردمانی که در لحظه قصاص به دور محل اعدام بلال- جوان قاتل- جمع شده بودند، "یا حسین" می گفتند، مادر عبدالله که به محل اعدام رفته بود میکرفون را در دست گرفته و گفته بود "من یازده سال است که دارم "یاحسین" می گویم". به نظرم پاسخ زیبایی به جمعیت داده: مهمترین پیام از قیام و حرکت حضرت ابی عبدالله حسین (ع) حیات، آزادگی ، و مبارزه بر علیه خشونت است و نه انتقام و خشونت ورزی . و این مادر با گذشت و بزرگواری و حرکت انسانی و حیات بخشی خود، درس زیبا به جمعیت در آن، و به همه مردم داد.
5- بار دیگر روح انسانی، محبت و نیک رفتاری از مردم همشهریان من در نور مازندران، به صورت نمادین و این بار در رفتار مادر عبداالله، جوان مقتول، در گذشت کردن از قصاص قاتل فرزندش نشان داده شد. به عنوان یک مارندرانی و نوری تبار، و به سهم خود از بزرگواری و رفتار انسانی و اخلاقی این مادر و خانواده محترم حسین زاده تشکر و قدردانی میکنم و امیدوارم تا همه جوانان و همه مردمان سرزمین من چاقو و هر نوع سلاح سرد را از خود دور کنند. داغ مادر عبداالله برای همه ما کافی است، نگران جانهای در خطر دیگر در نزاعهای بعدی باید بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    92 4
    مادر زیباترین واژه هستی . خدا تمام این فرشته های زمینی را برای دوستدارانشان نگاه دارد و رحمت کند ان مادرانی که به رحمت حق پیوسته اند من جمله مادر خودم را .
    • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      18 5
      کدام آدم بی شرفی به مادر منف داده؟
    • بی نام A1 ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      3 1
      احتمالا یه بی مادر منفی داده.
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    37 1
    دست چنین مادری که با مفهوم عاشورا بخشش و بزرگواری را از مولا یاد گرفته و به من و شما درس می دهد باید بخشید. بدون شک جایگاه چنین مادر و خانواده ای همراهی امام حسین در بهشت برین است
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    124 2
    درود بر این مادر.. ذات یا نافته از هستی بخش/ کِِِـِی تواند که شود هستی بخش......
    • مهرداد A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      28 79
      خیلی حرکت زیبایی کرد که بخشید ولی یه قاتل دوباره وارد جامعه میشه
    • مریم A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      73 6
      آقا مهرداد این جوون در حین عصبانیت و دعوا باعث مرگ یه نفر شد . درسته که کار بسیار بسیار اشتباهی کرده اما اینم در نظر بگیریم که این شخص خفاش شب نبوده که کارش کشتن انسان ها باشه بلکه در اثر یک لحظه غفلت مرتکب این عمل شده .
    • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      2 9
      این مادر تحت فشار روانی حاکم بر او و خانواده اش اینکار رو کرد وگرنه هیچ مادری حاضر به زنده ماندن قاتل عزیز و دلبندش نمی شود. نفرین بر کسانی که با تحت فشار گذاشتن این مادر او را ناچار به رضایت کردند. سامره علینژاد صرحتا گفت زمان اعدام نباید اجازه دهند مردم جمع شوند و ولی دم را ناله و نفرین کنند ما داغ دیدیم آن هم داغ دو فرزند ولی کسی ما را نفهمید و درک نکرد. انشالا کسانی که این مادر را ناچار به رضایت کردند خود در این موقعیت قرار گیرند و داغ عزیز ببیند و یا ناحق کشته شوند.آمینخبرآنلاین بی طرفانه رفتار کن و نظر مرا هم بگذار و فقط برای خوش آمد عده ای نظرات افراد خارج از گود را منتشر نکن
  • بی نام DE ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    48 12
    من 3 تا مشتری از مازندران دارم واقعا ادمهایی خوبی هستن به قول معروف حرف ندارن
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      12 17
      اکثر مازندران به جز 2 شهر
    • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      9 3
      این دو شهرو خوب اومدی، خود مازندرانی های دیگه هم از دستشون مینالن. من یکی رو سر خرید پرتقال بیچاره کردن.
    • دختری ایرانی A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
      2 0
      شما دارید چن نفر رو به کل جمعیت تعمیم میدید؟ واقعا همه جا خوب و بد داره. ولی ای کاش مثل من گرفتار 1 بیوجدان مازندرانی میشدید اونوخ از کل مازندرانیا متنفر بودید و ازشون وحشت داشتید. مدیر سایت پیام منو منتشر کنید لطفا. چون من 6ساله با زجر و نفرین زندگیمو سپری میکنم. امیدوارم توی بهشهری به روزی بیفتی ک بفهمی چ ظلمی ب من و خونوادم کردی ، سلامتی منو گرفتی. زیباییمو گرفتی. و سرنوشتمو تغییر دادی. من هرلحظه میمیرم ....لعنت بر تو ...
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    19 17
    بايد تنبيه مي شد
    • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      20 3
      تنبیه شد... 11 سال زندان..11 سال زجر..11 سال کابوس...11 سال ملالت نفس لوامه..11 سال عذاب وجدان.. و در پایان رفتن تا یک قدمی مرگ... آیا این ها تنبیه نیست؟ او اکنون انسان دیگری شده و با 11 سال پیش تفاوت زیادی دارد ... تنبیه راهی برای برگشت به راه و روش درست است و وقتی روح و ذات او متنبه شده دیگر چه تعصبی است به گرفتن جانش؟؟؟ خداوند خیر دنیا و آخرت را به پدر و مادر مقتول بدهد که این حرکت بزرگ و انسانی را انجام دادند..روح جوانشان شاد...
    • علي سالمي IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      14 1
      سيلي مادرانه تنبيه كمي نيست.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    26 21
    کلا با حکم اعدام مخالفم چون همیشه ممکنه فرد خاطی اصلاح بشه و هم اینکه ممکنه یکنفر به اشتباه محکوم بشه.
  • فرشید IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    18 2
    با دیدن این صحنه ها گوله گوله اشکه که سرازیر میشه چقدر انسانند این دو نفر و چقدر بزرگوار افتخار می کنم که با شما هموطنم خانوم علی نژاد و آقای حسین زاده
  • کامبیز A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    14 31
    نهایت زجری که مقتول داشته 2یا 5 دقیقه بوده ولی قاتل 11سال است که منتظر اجرای حکم بوده البته بعد از این هم عذاب وجدان دارد به نظر من بهتر است که برای حکم اعدام به دنبال جایگزین باشیم
    • بی نام EU ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      10 1
      بستگی به نوع قتل داره، هر قاتلی سزاوار بخشش نیست و هر کسی هم که کسی رو به قتل رسونده لزوما آدمکش و مجرم صفت نیست
  • بانو IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    13 0
    روح جواناشون شاد
  • امیر IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    5 1
    لطفا تیتر رو اصلاح کنید، از قصاص "قاتل فرزندش" گذشت نه "فرزندش"
  • ناشناس IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    2 0
    باسلام و درود به این مادر با گذشت و با عاطفه .با خواندن خبر گذشت این مادر بزرگوار و دیدن صحنه و چوبه دار و دستان مهربان آن مادر که مثل فرشته نجات جانی دوباره به آن جوان داد و دیدن تصاویر مادر گریان قاتل اشک از چشمانم جاری شد و بغض غریبی در گلوم جاخوش کرد آن لحظات چقدر بر آن مادران رنج کشیده سخت و طاقت فرسا بود اما خداوند مهربانمان تقدیر را اینگونه رقم زد و باعث شد مادر مهربان وطنمان با یک سیلی رنج یازده ساله خود را یکجا تخلیه کند و با یک سیلی جوان قاتل را قصاص کند این سیلی گویای حرفهای نگفته آن مادر بود من به عنوان یک هموطن از تو مادر مهربان تشکر می کنم امیدوارم با خانم فاطمه زهرا محشور شوی .
  • فاطمه IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 5
    دختر عمه من برادر زاده شوهر خانمسامره علی نراد یعنی اقای عبدالغنی حسین زاده است روزی من گفتم این قاتل باید قصاص شود ولی دختر عمه ام به من گفت این را نگو چون مقتول عبدالله حسین زاده روز قبل از حادثه برای خواهر قاتل مزاحمت ایجاد کرده بودمن وقتی این خبر را شنیدم از دختر عمه ام پیش خودم گفتم که این مادر باید خجالت بکشد از این که بیچاره قاتل را در زندان نگه داشته و رضایت نداده است به نظر من الان وظیفه اش را انجام داده است.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
      1 0
      نمیدونم حرف تون صحت داره یا نه، ولی به هر حال جای شکرش باقیه که رضایت دادن... هرچی هم که باشه جوون های ما نباید دست به چاقوکشی بزنن... اگر کسی کار بدی هم میکنه فرض کنیم مقتول نباید با خشونت و چاقوکشی جوابش رو داد...ای کاش همه این رو یاد بگیریم تا چنین مصبت هایی برای قاتل و مقتول و خانواده های بی گناهشون پیش نیاد..