رییس جامعة­المصطفی: خطبه فدکیه نمادی از مدیریت بحران فاطمه(س) است

خبرگزاری حوزه نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، در نشست با مسئولان و کارکنان مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) که در مجتمع امین برگزار شد، با اشاره به شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: در منابع تاریخی، در شخصیت این بزرگ بانوی عالم نکات درخشنده و تکان­ دهنده عنوان شده است که در هر یک از آنها نکات و الهاماتی نهفته است.

وی، با اشاره به مقام معنوی حضرت زهرا(س)، افزود: پس از ارتحال نبی مکرم اسلام(س)، جبرئیل امین به عنوان رییس ملائکه و حامل وحی بارها برای تسلیت و تسلیم حدیث، خدمت این بانو ­نازل شد که لقب "محدثه" حضرت نیز ناظر به این موضوع است.

رییس جامعة­المصطفی اذعان نمود: ولایت کبری که در وجود این بانو بود، ایشان را لایق دیدار با ملائک در عالی­ترین مقام قدسی کرده است که نشان از تعالی روح این بزرگ بانوی عالم نیز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مصحف فاطمه(س) را مورد توجه قرار داد و بیان نمود: احترام و خضوعی که پدر بزرگوارشان و ائمه طاهرین(علیهم­السلام) نسبت به ایشان داشتند، همه عبرت است و باید قدر این نعمت را هر چه بیشتر بدانیم.

وی اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع)، پس از ارتحال حضرت فاطمه(س)فرمودند که "صبرم تمام شد و غم به سراغم آمد" و این نشان از محبت و مهر معمول زن و شوهری نبود، بلکه نشان از علو مقام ولایی همسرشان دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که بنا به روایات، نور فاطمه(س)، عالم نورانی بالا را نیز روشن می­کند که این نیز نشانی دیگر از مقام ویژه ایشان به شمار می­آید، بیان نمود: تبحر ورود حضرت در عرصه سیاست را می توان در حفظ دستاوردهای دینی پدر بزرگوارشان به عیان مشاهده کرد که در مدینه­ آن روز که منافقان و مغرضان دور آن را احاطه کرده بودند، توانستند با تعابیر غنی خطبه فدکیه، دین پدرشان را احیا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ، با بیان این که خطبه فدکیه نمادی از مدیریت بحران فاطمه(س) است، ابراز کرد: تعابیر زیبای حضرت در معرفی منافقان دین و ولایت امیرالمؤمنان(ع)، فصاحت و بلاغت ایشان در این خطبه، نشان از تبحر ایشان در مدیریت بحران پس از فوت نبی مکرم اسلام(ص) دارد.

وی ادامه داد: اگر در عصر خود شخصیت­ هایی مانند امام راحل را ندیده بودیم، درک شخصیت معنوی و سیاسی فاطمه(س) برای ما مشکل بود، هر موج­ده ی که علمای ما در تاریخ بر ملت خود داشته­ اند را می­توان در الگوپذیری آنها در شخصیت فاطمه(س) دانست.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =