ایرنا نوشت:

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستیابی ایران و 1+5 به توافق جامع ، امکان مشارکت کشورهای بیشتری را در توسعه برنامه هسته ای ایران فراهم خواهد کرد، گفت: با افزایش مشارکت کشورهای دیگر، زمان و هزینه های فعالیت در عرصه هسته ای کاهش قابل توجهی خواهد یافت.
«محمد احمدیان» در پاسخ به سوال دیگری قرارداد با روس ها برای تکمیل نیروگاه بوشهر را پروژه ای قابل دفاع دانست و اظهار امیدواری کرد: در تابستان امسال این نیروگاه سهم خود را از تامین برق کشور به ویژه در منطقه جنوب ایفا کند.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران درباره آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر پس از تعویض یک سوم سوخت آن گفت: این نیروگاه از نیمه اول بهمن ماه 92 وارد مرحله تعویض 27 تن سوخت شد و اکنون علاوه بر این تعویض، در حال سپری کردن برخی کارهای باقی مانده از مرحله راه اندازی و انجام تعمیرات دوره ای است.

احمدیان در پاسخ به سوال دیگری درباره جایگاه ایران با وجود فشارها و تحریم های 10 سال گذشته ،ایران به لحاظ پیشرفت صنعت هسته ای کشور در میان کشورهای منطقه موقعیت ممتازی دارد.

او گفت: ایران امروز در تمام چرخه سوخت هسته ای فعال است و دارای توانایی فنی تامین سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی و قدرت است.

به گفته مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی، در حال حاضر ما تنها کشوری در منطقه هستیم که یک نیروگاه در حال بهره برداری هزار مگاواتی داریم. ما تنها کشور در منطقه هستیم که جسارت ورود به عرصه طراحی و ساخت نیروگاه هسته ای با قدرت متوسط را داشته ایم و دراین زمینه به دستاوردهای قابل توجهی رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران درباره طولانی شدن ساخت و بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر و نظر مخالفان درباره مقرون به صرفه نبودن ساخت نیروگاهها گفت: قرارداد احداث نیروگاه بوشهر با آلمان ها پیش از انقلاب اسلامی منعقد شده بود و بعد پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی متوقف شد و این توقف هزینه هایی را به کشور تحمیل کرد.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی گفت: بنابراین نباید این هزینه را به حساب نیروگاه بوشهر و یا برق هسته ای گذاشت. قرارداد بعدی برای تکمیل نیروگاه بوشهر با روس ها گرچه با قدری تاخیر مواجه شد ولی از نظر اقتصادی، پروژه ای کاملا قابل دفاع است و مطالعات مختلف نشان می دهد که نیروگاه هسته ای برای تامین بار پایه در شبکه برق کشور دارای توجیه اقتصادی است.

احمدیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه ایران برای توسعه به تولید حدود 20 هزار مگاوات برق هسته ای نیازدارد، آیا با کشورهای دیگر علاوه بر روسیه در زمینه ساخت نیروگاه همکاری خواهیم داشت، گفت: به طور طبیعی ما از مشارکت هر کشوری که نسبت به پایبندی آن به انجام کامل تعهدات، اطمینان داشته باشیم و یا شرایط منصفانه ای فراهم کند، استقبال می کنیم.

او گفت: احتمال همکاری با همه کشورها وجود دارد، اما از طرف دیگر تنوع فناوری دست کم در ساخت نیروگاه بوشهر منطقی به نظر نمی رسد و مناسب است در صورت حصول به یک تفاهم قابل قبول واحدهای جدید در بوشهر نیز به کمک روس ها ساخته شود.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره آخرین وضعیت نیروگاه دارخوین نیز گفت: این نیروگاه پس از اتمام طراحی پایه، در مرحله طراحی تفصیلی قرار دارد و با وجود تحریم های جدیدی سال های گذشته به همت متخصصان داخلی به نحو قابل قبولی پیشرفت داشته است.

به گفته او، این نیروگاه دومین نیروگاه هسته ای ایران است که ظرفیت تولید برق 360 مگاواتی را دارد و از این رو از پروژه های قابل توجه کشور است.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =