داستان یک ژاپنی که پشت ملی شدن صنعت نفت ایستاد/ دیدار دو نویسنده که درباره یک سوژه مشترک نوشتند

موزه صلح تهران دیروز میزبان یک نشست متفاوت بود، دو نویسنده از دوکشور به این موزه آمده بودند؛ یکی ژاپنی و دیگری ایرانی.

نائوکی هیاکوتا نویسنده برجسته سال 2013 ژاپن و نویسنده کتاب «مردی که او را با لقب دزد دریایی می‌نامیدند»به همراه حبیب احمدزاده نویسنده آبادانی کتاب ( شطرنج با ماشین قیامت) میهمانان این موزه بودند.

در این دیدار پس از آشنایی این نویسنده ژاپنی با کاربرد سلاحهای شیمیایی برعلیه مردم ایران این دو نویسنده، در جلسه‌ای، به موضوع  چگونگی  نوشتن  کتاب‌های خود پرداختند.

ایده کتاب  هیاکوتا به ماجرای  جوانمردی رییس شرکت نفتی ژاپنی در زمان مصدق برمی‌گردد. او پس از وقوف  به حقانیت مردم ایران در موضوع ملی شدن  صنعت نفت ایران، در اوج کارشکنی‌های دولت انگلیس در جهت تحریم نفت ایران، صریحا اعلام کرد که تاکنون انگلیس‌ها نفت ایران را غارت می‌کرده‌اند و ایرانیان حق دارند نفت خود را ملی کنند .

بدین ترتیب، شرکت نفتی هیاکوتا ˈایده میتسوˈ را با تمام مخالفتها مجاب کرد تا با اعزام نفتکش ˈنیشوماروˈ به بندر آبادان مقدار قابل توجهی نفت از ایران خریداری کند. این رویداد که پس از پهلوگیری این نفتکش در ماه می 1953 (بهار 1332) در بندر ˈکاواساکیˈ در صدر اخبار نفتی آن زمان جهان قرار گرفت، تحلیل‌ها و مناسبت‌های خاصی را میان ایران و ژاپن رقم زد.

این نفتکش  با عبور از محاصره دریایی بنادر جنوبی ایران  توسط نیروهای  نظامی انگلیسی که قبل از آن کشتی رزماری ایتالیا را به همین دلیل توقیف کرده بودند مقدار 22 هزار تن بنزین و نفت گاز از اسکله  نفتی  شماره هشت  پالایشگاه آبادان بار زد و به کاوازاکی برگشت.
پس از آن شرکت نفت انگلیس (بی پی) از ایده میتسو در دادگاه توکیو شکایت کرد، هر روز مردم  جهان از طریق روزنامه ها موضوع را پی گیری می کردند تا اینکه دادگاه شکایت بی پی را وارد ندانست. ولی با کودتای آمریکایی 28 مرداد این حماسه به سرانجامی درخور نرسید.
نائوکی هیاکوتا (Naoki Hyakuta) از این حادثه یک داستان جذاب نوشته است که پرفروش ترین کتاب سال ژاپن شده و توانسته در مدت یک سال حدود دو میلیون نسخه از این کتاب را در کتابفروشی ها بفروش برساند.
در ادامه این جلسه، حبیب احمدزاده گفت که کتاب( شطرنج با ماشین قیامت) دقیقاماجراهای واقعی است که در همان اسکله‌هایی روی داده که در کتاب هیاکوتا نقل شده است. او افزود:«این اسکله‌ها وقایع مختلفی از اشغال شهر در جنگ دوم جهانی تا درگیری بر سر اروندرود در هشت سال جنگ ایران و عراق را به خود دیده است.»
او گفت که آشنایی‌اش با ماجرای نفتکش( نیومارا ) را  در سال دوم جنگ  ایران و عراق و تخریب  دیوار انبار  متروکه کتابهای راکد باشگاه انکس ابادان   به واسطه انفجار ناگهانی گلوله  توپ دشمن در کنار همان اسکله‌ها فهمید.
احمدزاده ادامه داد: «پس ازرفع اتش سوزی و تورق دوره های مجله خواندنیها که توسط مامورین سانسور رژیم شاه برای  مخفی کردن وقایع دوران قبل از کودتا  از چشم خوانندگان از قفسه‌های کتابخانه جمع‌آوری و در این انبار در بسته رها شده بودند  به این ماجرای عجیب  پی برده   وامروز پس از سی سال بسیار خوشحال است که این ماجرا توسط یک ژاپنی به دنیا معرفی  می‌شود تا تکرار روشهای زورگویانه در تاریخ توسط استعمارگران به جهانیان بازشناسانده شود.
او همچنین گفت که این کتاب حتما  باید به فارسی   ترجمه  و به فیلم تبدیل شود تا این ماجرا به نسل حاضر  کنونی ایران  نیز یاداوری گردد.
درانتها هردو نویسنده کتابهای امضا شده خود را به دیگری اهدا کردند  .
در این جلسه علی دهباشی  مدیر مجله بخارا  به عنوان برگزارکننده و دکتر سروش  و تقی پور از مسئولین موزه صلح به همراه تعدادی از جانبازان و مسئولین سفارت ژاپن حضور داشتند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 340292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشین IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 1
    ژاپنی ها همیشه خوب بودند و هستند.