به گزارش بی‌بی‌سی،هواپیمای خورشیدی ایمپالس در آخرین مرحله از سفر خود به دور دنیا، فرودگاه قاهره را به مقصد ابوظبی ترک کرده است.

این آخرین مرحله از سفر دور دنیای این هواپیمای خورشیدی است که بهار سال گذشته از ابوظبی شروع شده بود.
'پرواز آخر' ایمپالس ۴۸ ساعت طول خواهد کشید.
برتراند پیکارد، خلبانی ایمپالس را در آخرین مرحله این سفر بر عهده دارد.

او که باید دو شبانه روز را در آسمان بگذراند، خود را برای گرمای طاقت‌فرسای تابستانی در آسمان شمال آفریقا و خاورمیانه آماده کرده و احتمالا ناچار خواهد بود در اکثر ساعات از ماسک اکسیژن استفاده کند چرا که برای پرهیز از شرایط جوی، باید در ارتفاع بالا پرواز کند.
با وجود اطمینان تیم مکانیکی ایمپالس از آمادگی این هواپیما برای انجام مرحله پایانی پرواز به دور دنیا، نگرانی از تاثیر گرما و شرایط جوی منطقه بر موتور ایمپالس که از نور خورشید انرژی می‌گیرد، احتمالا تا لحظه فرود آن در ابوظبی ادامه خواهد داشت.
به ویژه، لایه جوی گرم بر فراز عربستان سعودی می‌تواند بر بازده موتورهای ایمپالس تاثیر بگذارد و به همین علت باید انرژی کافی در باتری‌های لیتیوم-پلیمری خود ذخیره کند تا از این منطقه جوی به سلامت عبور کند.
این هواپیما که ۱۷ هزار سلول خورشیدی روی آن نصب شده، پس از ابوظبی، از آسمان عمان، هند، میانمار و چین گذشت، به ژاپن رسید و بعد از عبور از اقیانوس آرام در هاوایی و بعد به شمال کالیفرنیا در آمریکا رفت و روز پنجم اردیبهشت گذشته در آسمان سانفرانسیسکو ظاهر شد.

ایمپالس در این سفر تاریخی حدود ۳۵ هزار کیلومتر به دور کره زمین پرواز کرده و در در صورت اتمام ماموریت خود، نخستین هواپیما در تاریخ هوانوردی جهان خواهد شد که بدون استفاده از سوخت دور زمین پرواز کرده است.
برای برتراند پیکارد هم فرود در ابوظبی پایان یک پروژه ۱۷ ساله است که قصد دارد به جهان ضرورت توجه به انرژی خورشیدی و قابلیت‌های آن را گوشزد کند.
با وجود این آقای پیکارد گفته "ماموریت ایمپالس با فرود در ابوظبی به پایان نخواهد رسید."
او می گوید قبول دارد که شرکت‌های سازنده هواپیماهای مسافربری 'فعلا' آماده به کارگیری انرژی خورشیدی و الکتریکی نیستند اما او معتقد است در ۱۰ سال آینده جهان شاهد پرواز هواپیماهای الکتریکی خواهد بود که حداکثر تا ۵۰ سرنشین دارند و قادرند پروازهایی کوتاه و متوسط را انجام دهند.

"شما خواهید توانست بدون نیاز به سوخت و بدون سرو صدای موتور جت پرواز کنید، با صد در صد انرژی الکتریکی، و بدون سر و صدا ایجاد کردن برای ساکنان مجاور فرودگاه، بر باند بنشینید."
"در آن روز، برای هواپیماهای خورشیدی بازار و مشتری به وجود خواهد آمد و شاید مردم بگویند همه این ماجرا از قصه پرواز ماجراجویانه یک هوایپمای خورشیدی به دور کره زمین شروع شد و حالا همه مردم جهان دارند از آن فایده می‌برند."


ایده اصلی این پرواز در سال ۱۹۹۹ به ذهن برتراند پیکارد رسید. او در آن موقع به سفر بدون وقفه با بالون به دور زمین فکر می‌کرد اما وقتی بالون او ناچار به فرود در بیابان‌های مصر شد، آقای پیکارد به فکر فرو رفت و راه چاره دیگری را جستجو کرد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 559700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =