درحالی چندساعت به برگزاری آزمون دکتری دانشگاه آزاد باقی مانده است که هنوز شایعاتی درباره مجوزهای کد-رشته های اعلام شده در دفترچه آزمون وجود دارد. البته معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد می گوید مشکلی نیست و مجوزها اخذ شده است.

امید کریمی: جمعه ۱۰ بهمن ۹۳ آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. آزمونی که از مدتها پیش حرف و حدیث برایش بسیار بوده؛ برخی نمایندگان مجلس در ماه های گذشته توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد را غیرقانونی دانسته اند. این درحالی است که مسوولان دانشگاه آزاد می گویند در دوره جدید هدفشان قانونمند شدن موضوع است.

میراثی از لجبازی ها

مدیریت فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد با کاهش اقبال دانشگاه ها همراه شد. صندلی های خالی در دانشگاه ها البته فقط مختص دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور نبود؛ دانشگاه آزاد برخلاف توسعه زیرساخت هایش با کمبود دانشجو مواجه شد. پس توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت. همان نسخه ای که کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دوم محمود احمدی‌نژاد برای دانشگاه های دولتی پیچید: «دانشگاه های مادر باید به سمت تحصیلات تکمیلی بروند و دوره های کارشناسی در دانشگاه های درجه پایین تر ادامه پیدا کند.»

این نسخه البته در دانشگاه آزاد با موانعی همراه بود؛ اگر دولت دهم پس از اعتراض هایی تصمیم گرفت شبانه، ظرفیت دوره دکتری را تا ۱۰ درصد اضافه کند و البته به دانشگاه های غیرانتفاعی هم مجوز تحصیلات تکمیلی بدهد، اما دست دانشگاه آزاد بسته بود؛ چه اینکه احمدی نژاد اصلا دل به دانشگاه آزاد نمی داد. چه زمانی که عبدالله جاسبی رییس این دانشگاه بود و چه زمانی که یکی از برادران دانشجو دومین رییس تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی شد. پس طبیعی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و به موازات آن شورای گسترش آموزش عالی کاری برای دانشگاه آزاد نکنند.

نتیجه این شد که دانشگاه آزاد برای گسترش تحصیلات تکمیلی، تامین بودجه و خالی نماندن صندلی های واحدهای خارج از تهران، قانون را دور زد؛ به اسم واحد علوم و تحقیقات دانشجو جذب می کرد و به واحدهای دیگر می فرستاد. و البته بدون توجه به زیرساخت های علمی واحدهای خود.

مجتبی علوی فاضل، معاون فعلی سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد شیوه توسعه تحصیلات تکمیلی در دوره مدیریت فرهاد دانشجو را چنین روایت می کند: «در دولت گذشته وزارت علوم وظیفه قانونی اش را انجام نداد و دانشگاه آزاد را به شدت تحت فشار قرار داد. متاسفانه سالها به دلیل برخورد با دانشگاه آزاد رشته هایی که شرایط تاسیس قانونی را داشتند، درواقع در دوره گذشته تصویب کد-رشته های دانشگاه آزاد متوقف شود. این درحالی است که وزارت علوم این اجازه را ندارد که جلوی رشد و توسعه دانشگاه‌ها را بگیرد. قانون مشخص کرده که وزارت علوم موظف است در سریعترین زمان رشته ها را بررسی کند و مجوز تاسیس را بدهد. اما دفتر گسترش آموزش عالی در دوره گذشته کد-رشته های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد را تصویب نکرد.»

همچنین سید حسین حسینی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی به خبرآنلاین می گوید: «این ماجرا به سال ۸۹ و ریاست فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد بر می گردد که حدود ۱۵۰۰ بدون مجوز اعلام شده بود اما این رشته ها به قوت به کار خود ادامه داده بودند.»

اما دانشگاه آزاد چگونه توانست در دوره گذشته توسعه تحصیلات تکمیلی داشته باشد؟

قانون را دور زدند

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، دراین باره به خبرآنلاین می گوید: «در دوره گذشته برای جذب دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی، قانون را دور زدند؛ مثلا به اسم سرریز واحد علوم و تحقیقات تهران به تمام واحد های کشور می فرستادند. به جای اینکه مثلا واحد علوم تحقیقات دکتری برق فقط ۵ تا دانشجو بگیرند، ۳۰ تا، می گرفت، اما ۵ تا ۵ تا می فرستادند به واحدهای دیگر. بدون توجه به اینکه امکانات وجود دارد یا نه.»

به گفته علوی فاضل دانشگاه آزاد در دوره مدیریت قبلی فقط مجوز جذب دانشجو دوره های تحصیلات تکمیلی در ۴۰۸ کد-رشته داشته است، اما در هزار کد-رشته دیگر در واحدهای دیگر، دانشجو توزیع کرده بودند.

نکته اینجاست که سال گذشته هم این اتفاق افتاده است، اما دانشگاه آزاد پس از آن درخواست مجوز داده.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد می گوید: «در آخرین آزمون دکتری که در دوره قبل برگزار شد، در ۴۰۸ رشته ای که در دفترچه بود، حدود ۸ هزار نفر ثبت نام نهایی و وارد دوره دکتری شدند. یعنی به طور متوسط ۲۰ دانشجو برای هر کد-رشته پذیرش شد. این درحالی است که ظرفیت مصوب پایه ابلاغی فقط ۷ نفر است. در دوره جدید در ۱۴۲۹ کد-رشته دکتری، ۱۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند؛ متوسط هر رشته ۹ نفر. ضمن اینکه برای برخی واحدها که امکانات کمتری دارند، ۵ نفر سهمیه در نظر گرفته شده و برخی واحدها مثل علوم تحقیقات به دلیل داشتن امکانات خوب، ۱۰ نفر، پذیرش دارند.»

چرا اردیبهشت؟

از فروردین امسال اما دانشگاه آزاد درخواست مجوز داده است. همچنین مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی دراین باره می گوید: «ما از گذشته از زمانی که تیم جدید وزارت علوم مستقر شده در مورد رشته هایی از دوره گذشته فاقد مجوز بودند، گزارش هایی را اعلام کردیم. منتها در همان موقع صورت‌جلسه ای تنظیم شد که به دانشگاه آزاد اجازه داد تا مهر 93 پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی داشته باشند تا در این فاصله دانشگاه آزاد بیاید شرایط خود را اعلام و مجوز اخذ کند.» (اینجا را بخوانید)

همچنین علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد می گوید: «ما برای کسب مجوز رشته از وزارت علوم و قانون گرایی، حدود ۷۰ واحد دانشگاهی را تجمیع کردیم. یعنی از ۴۷۰ واحد دانشگاهی به ۴۰۰ واحد رسیده است. ساماندهی رشته و تحصیلات تکمیلی از از اهداف دانشگاه بوده است. در ادامه به شورای گسترش آموزش عالی، درخواست مجوز دادیم. تصویب شدن کد-رشته های جدید، فرآیند طولانی مدت و پر حجمی است. درواقع یک شبه نمی توان این فرآیند را طی کرد. چندماه زمان می برد. برای اینکه فرآیند تکمیل شود، در دفترچه آزمون نوشته شد «مجوز تا اردیبهشت ۹۴». این درحالی است که رشته های ما دایر بوده است، در سال‌های گذشته دانشجو پذیرش می کردند، اما مجوز قانونی برای تربیت دانشجو نداشتند.»

غیر از این مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی در مورد شرایطی که باعث غیرمجاز شدن برخی رشته ها می شود می گوید: «همه دانشگاه ها چه دولتی و چه غیر دولتی برای ایجاد هر رشته باید تقاضا های خودشان را به دفتر گسترش آموزش عالی ارائه دهند و حسب موضوع اگر مرتبط با وزارت علوم باشد، وزارت علوم و اگر مربوط به وزارت بهداشت باشد باید به وزارت بهداشت ارسال کنند.»

به گفته او بالاترین مرجع قانونی که در این مورد وجود دارد شورای گسترش آموزش عالی است که در هر دو وزارتخانه فعالیت دارد: «بنابراین هر رشته ای که بخواهد مجوز پذیرش دانشجو را اخذ کند باید از شورای گسترش آموزش کشور مجوز خود را بگیرد و هر رشته ای را که بدون کسب مجوز از این مراجع اعلام ظرفیت دانشجو کنند غیر قانونی است و دانش آموختگان آنها هم از نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت مدرکشان از درجه اعتبار ساقط می شود. بنابراین در این ارتباط هم همین است.»

مجوزها صادر می شود؟

همه این توضیحات به یک طرف، سوال مهم اینجاست که آیا مجوزهای رشته های جدید صادر می شود؟ به گفته معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، مشکلی از این بابت نیست: «داوطلبان و دانشجویان دانشگاه آزاد صد در صد مطمئن باشند که همه رشته محل های دانشگاه آزاد مجوز قانونی دارند و از نظر مقررات کشور هیچ مشکلی ندارند. بنابراین شایعات و خبرسازی ها کاملا تشویش اذهان عمومی است. رشته های اکنون هم اصلا جدید نیستند، همه این رشته ها دایر بودند، اما مجوز نداشتند.»

علوی فاضل می گوید: «برای تایید مجوزها، پرونده همه این رشته ها، لیست هیات علمی، ‌آمار هیات علمی و ... به مجلس، ‌وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده ایم. با مجلس چندین جلسه گذاشتیم، با وزارت علوم مرتب جلسه داریم. چند جلسه با حضور وزیر علوم و سرپرست وزارت علوم برگزار کردیم و کاملا در جریان فرآیندها هستند. تلاش می کنیم مشکلات سال های گذشته را حل کنیم و رشته ها را قانونمند کنیم.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کلسترول IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    خیلی نابغه فارغ التحصیل میکرد این دانشگاه آزاد، کنکور دکترا هم گذاشته
    • علوم تحقیقاتی بی نوای بی پول IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
      88 36
      آدم آزاد شوتستان بره سهمیه ای و بورسیه ای و مصاحبه ای و...... نباشه مثل بعضی ها. رتبه ی خیلی از علوم تحقیقاتی ها با سراسری 50 تا فرق داشته، سراسری شهرستانم برای دوریش نرفتن مثل خودم.
    • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
      5 5
      نابغه
    • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
      33 51
      بازم فرق داره. اكثر دانشجوهاي علوم تحقيقات تهران، رتبه و سوادشون از اكثر دانشجوهاي دولتي شهرستانها بهتره
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
      6 1
      من 92 قبول شدم . شهريه پايان نامه را هر ترم 12 ميليون ميگرن چند جا كار مي كنم تا از پسش بر بيام. البته حساب كتاب كردم ديدم با 50 ميليون نهايت ميتونم يك پژو پارس بخرم و بعدش دچار استهلاك شه يا جهاز بخرم كه ديدم حوصله ازدواج را ندارم و وسايل گرانتر است، تصميم گرفتم همون درس را بخونم البته كمتر مي خونم بيشتر كار ميكنم عوضش بشم دكتراي مخابرات شايد در محل كارم پست خوبي بگيرم البته شايد اما الان پشيمان شدم چون ديگه اوني كه هيچي بلد نيست با شركت در امتحان سريع قبول ميشه و باباش هم پولداره و فشار بهش نمي آد مياد مدرك را هم بي ارزش ميكنم با اين واحدهاي دورافتاده. دارم واقعا خسته ميشم از اين شرايط بابا ديگه در اين دانشگاه آزاد را تخته كنيد فقط تهران بگيره ، بابا اينقدر زحمت مردم را داغون نكنيد. .
  • بی نام RO ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    53 13
    این جور کارا هم بضرر خود دانشگاه آراده و هم کل جامعه.درسته شاید یه چند وقتی با این پولهای گزاف دانشگاه آزاد حالی ببره ولی در دراز مدت با بی اعتبار شدن مدرک دانشگاه آزاد اقبال عمومی نسبت بهش کم میشه و ملت ترجیح میدن هر دانشگاهی برن بجز آزاد و این یعنی ضرر چند برابری.جامعه هم که تا همینجا داره تو تب مدرک گرایی میسوزه اوضاعش بحرانی تر میشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
      2 0
      عوضش خرج انتخابات رو تامین میکنه برخی عزیزان مستقیما از بیت المال خرج می کنند اینها غیر مستقیم
  • رضا IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    64 6
    من نمی‌دونم با اینکه استاد ندارن چطوری مجوز می‌گیرن؟؟؟ فقط با حق‌التدریس دانشگاه رو می‌چرخونن
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    81 1
    وضعیت آموزش عالی چه در دانشگاه آزاد چه در دانشگاه‌های دولتی خرابتر از این حرفهاست. کجای دنیا دیده‌اید سر کلاس دکترا 15 یا 16 دانشجو را بنشانند؟ کجای دنیا دیده‌اید یک حداقل نسبت میان تعداد دانشجو و استاد و کتابخانه و آزمایشگاه رعایت نشود؟ کجای دنیا دیده‌اید دانشگاهی با مأموریت علمی و کاربردی در دوقوزآیاد برگزار کننده دوره دکترا شود؟ آیا مشکل فقط گرفتن مجوز است؟
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    75 5
    جواب اینهمه تحصیل کرده رو کی میده؟ چرا درس و مدرک نحصیلی رو بی ارزش میکنن؟ من خودم شاهد بودم دانشگاه آزاد 20 تا 20 تا دکترا میگیره ؟آخه چرا؟ واقعا پول برای دانشگاه آزاد انقد مهمه؟
  • بی نام RO ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    56 0
    هم دانشجو دکتری ام هم مدرس دانشگاه فقط دانشگاه آزاد نیست پردیس ها و پیام نور هم هستن.جذب دانشجو تحصیلات تکمیلی بدون هیچ زیر ساختی.امیدوارم درست بشه
  • احمد IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    62 2
    دانشگاهی که من تدریس میکنم یه دونه دانشیار نداره مجوز گرفتن ده دانشجو دکترا گرفته.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    26 3
    من در محل کارم که دولتی است از بین 20مهندس موجود 12 نفر دارند در دانشگاه آزاد مدرک ارشد ودکتری میگیرند واقعا چند درصد کسائی که دانشگاه آزاد میرن برای افزایش علم یا بهتر بگم شایستگی ادامه تحصیل رو دارند مورد داریم داره ارشد مهندسی از دانشگاه میگیره ابتدائی ترین مسائل راضی رو بلد نیست
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
      3 6
      حالا شما بلدي؟؟؟
  • بی نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    18 15
    ببخشید دوستان عزیز مگر حالا استادان گرامی در دانشگاههای دولتی شق القمر میکنن اکثرا دنبال پروژه و شغل دوم و سوم هستن . دوستی دارم دانشگاه تهران درس میخونه میگه استاد یه خط در میون میاد سر کلاس. خوب حالا بفرمایید دانشگاه آزاد و دولتی چه فرقی داره . فقط دولتیه پول نمی گرفت که الان اون هم پولی شده . در مجموع نظرم اینه که تو دنیای تکنولوژی و اینترنت دیگه دانشجو خیلی نباید به استاد متکی باشه . پس فرقی نمیکنه کدوم دانشگاه درس بخونه مهم اینه که خوب ارزیابی بشه و بعد بزارن بیاد بیرون . افزایش رشته و تعداد آدمهای دکتری هم خیلی مهم نیست و به هیچ جا هم بر نمیخوره . حق هیچکسی هم ضایع نمیکنه و خواهشا دنبال این موارد نرید. بنظرم ادامه تحصیل تا هر مقطعی تو کشور باید برای همه فراهم باشه .
  • دانا IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    4 1
    ... تو هر كوچه وپس كوچه اى يه خونه قديمى رو كردن دانشگاه ازاد و غير انتفاعى تو هر دهاتى پر شده از اين دانشگاهها بى كيفيت بجه هاشون هم استخدام كردن براى تدريس خلاصه جيب مردم خالى مىكنن و دلشون خوش مىشن بيكار اين وسط كى برنده است؟ موسس ها كه جيبشون پر شده ...
  • کارن A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    10 3
    وضعیت دانشگاه دولتی هم بدتره، به خدا ما در دانشگاه آزاد قزوین پدرمون در می آد، ولی در دانشگاه دولتی کشکی کشکی نمره می دن تا دانشجو زودتر مرخص بشه و کمتر هزینه کنن واسش ، بخدا دانشگاه دولتی هم یه جور دیگه می لنگه....
  • سارا A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    2 0
    باید با سواد بشن نه با مدرک که اونم خدا بده سواد
  • رهگذر A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 0
    ازمون دکتری امسال در تبریز در سالن امفی تئاتر ساختمان علامه جعفری در بدترین شرایط ممکن از لحاط نور خیلی ضعیف و سرمای شدید سالن بدون وجود یک وسیله گرمابخش برگزار شد لطفا به معاون کم سن و سال بی تجربه سنجش دانشگاه ازاد حالی کنید
  • بی نام AE ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    3 0
    عجب ادمی بوده این اقای محمود احمدزاده همه جا دست گلی به داده
  • فرهاد A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    3 5
    همه چی بستگی به خود ادم داره اگر کسی دنبال علم باشه هرجا و در هر شرایطی یاد میگیره و اراءه میده بهتره ما اول خودمونو بشناسیم و بعد حرف بزنیم.