بیانیه سه‌گانه وزارت بهداشت، وزارت تعاون و نظام پزشکی؛ کتاب تعرفه‌های سلامت از جیب مردم حفاظت می‌کند

وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه مشترکی در خصوص کتاب تعرفه خدمات سلامت، مهم ترین هدف از اجرای این کتاب را حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه های سلامت و ارتقای سطح دسترسی و بهرمندی مردم از مراقبت های سلامت اعلام کردند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ در این بیانیه آمده است: علی رغم سعی و تلاش فراوان گروه‏های کارشناسی و انجمن‏های علمی با توجه به وسعت و پیچیدگی خدمات سلامت، نقائصی در این کتاب وجود داشت که باید بسرعت مرتفع می‏گردید. لذا مجدداً کمیته های مذکور تشکیل و ضمن اخذ نقطه نظرات انجمن های علمی و رفع اشکالات مطروحه، در خدماتی که نیاز به حمایت بیشتر بود، رشد مناسبی اعمال شد.

متن کامل بیانیه مشترک وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس كل سازمان نظام پزشکی جمهوري اسلامي ايران، در خصوص ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت کشور، بدین شرح است:

بسمه تعالی

ملت شریف و بزرگوار ایران، جامعه فاخر و فرهیخته پزشکی کشور

در خصوص کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت سال 1394 کشور که در جلسه 57 شورای عالی بیمه خدمات درمانی با اکثریت آراء و با هماهنگی و همسوئی کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام پزشکی و سازمان‏های بیمه‏گر تصویب گردید، طرح نکات ذیل با مردم عزیز و جامعه خدوم پزشکی کشور ضروری می باشد:

1. همگان شاهد هستید که دولت تدبیر و امید به رغم تنگناها و مضایق گوناگون، رفاه و سلامت آحاد جامعه را اولویت اساسی خود قرار داده و در تحقق این هدف والا از هیچ کوششی دریغ ننموده است.

2 جرای طرح تحول نظام سلامت و تعمیم پوشش بیمه همگانی برای آحاد ایرانیان مبتنی بر سیاست های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری نماد بارز عزم دولت در جهت ارتقاء سطح رفاه و سلامت مردم است.
3. هدف اصلی طرح حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه های سلامت و ارتقاء سطح دسترسی و بهرمندی مردم از مراقبت های سلامت است.

4. یکی از پیش نیازهای سلسله اصلاحات نظام سلامت، ایجاد تعادل در ارزش نسبی خدمات سلامت است. به نحوی که همه گروه های ارائه کننده خدمت احساس رضایت داشته باشند.

5. قریب به سه دهه، کتابی مبنای ارزش گذاری خدمات تشخیصی درمانی بود که به اذعان همه دست اندرکاران نظام سلامت، فاقد تناسب و تعادل درون رشته ای و بین رشته ای بود. موضوعی که هم ارائه برخی از خدمات را محدود نموده بود و هم نظام آموزش پزشکی کشور را بشدت متاثر کرده و رغبت به ادامه تحصیل در برخی از رشته های مورد نیاز را از بین برده بود. بنابراین یکی از حلقه های اصلی و ضروری از سلسله اصلاحات نظام سلامت کشور، بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمات تشخیصی درمانی بود.

6. بازنگری اولیه کتاب که از ابتدای سال 1393 و با مشارکت گسترده انجمن های علوم پزشکی و همراهی و همسوئی وزارتین، سازمان نظام پزشکی و سازمان‏های بیمه‏گر آغاز شده بود، در شهریور ماه نهائی و توسط هیات محترم دولت تصویب و ابلاغ گردید. بیش از 300 خدمت جدید به فهرست تعهدات سازمان های بیمه گر اضافه گردید. این مهم اگرچه بار مالی به سازمان های بیمه گر تحمیل نمود ولی قاطبه ارائه کنندگان نظام سلامت را در ارائه خدمات تشویق می نماید. ضمن اینکه با اهتمام خاص دولت محترم، مقرر گردید که سهم پرداختی مردم نسبت به سال گذشته افزایش نیافته و مابه التفاوت مذکور توسط دولت تعهد و پرداخت گردد.

7. علی‏رغم سعی و تلاش فراوان گروه های کارشناسی و انجمن های علمی با توجه به وسعت و پیچیدگی خدمات سلامت، نقائصی در کتاب وجود داشت که باید بسرعت مرتفع می گردید. لذا مجددا کمیته های مذکور تشکیل و ضمن اخذ نقطه نظرات انجمن های علمی و رفع اشکالات مطروحه، در خدماتی که نیاز به حمایت بیشتر بود، رشد مناسبی اعمال شد.

8. با وجود 30 سال مطالبات انباشته نظام سلامت در شیوه ارزش گذاری خدمات تشخیصی درمانی، تغییر رویکردها و نگرش ها و انجام همه اصلاحات، نیاز به زمان است که با توجه به عزم وزارتین برای بازنگری سالیانه این کتاب، به تدریج محقق خواهد شد.

در خاتمه اعتقاد راسخ داریم که قاطبه جامعه پزشکی ضمن همراهی با همه خادمان دلسوز خود، از این آزمون مهم نیز سربلند بیرون آمده و نظام سلامت کشور و دولت محترم را در اجرای هر چه بهتر طرح تحول که ماحصل آن کاهش آلام ملت شریف ایران عزیز خواهد بود، یاری خواهند نمود.

45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    2 2
    دوباره نگذارید 20 سال دیگر به روزش کنید. کم کم 5 سال یک بار باید به روز شود وگرنه همین آش می شود و همین کاسه ای که بود و دیدید.
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    2 1
    مسئولین وزارت بهداشت در توجیه این افزایش ناگهانی دستمزدهای خود و پزشکان متخصص مدعی می‌شوند که پرداخت از جیب مردم را کاهش دادند و مردم فشار مالی را حس نخواهند کرد. این درحالی است که منابع اصلی این افزایش دستمزد پزشکان از بیمه‌ها، درآمد هدفمندی یارانه‌ها و مالیات‌ها تامین می‌شود که همگی جزو منابع عمومی بوده و از جیب مردم تامین شده‌اند و مطمئنا کشور نیازهای جدی تری از پر کردن جیب برخی پزشکان و متخصصان نظام سلامت هم دارد.
  • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 2
    در میانه سال دریافتی چند 10 میلیونی پزشکان رو 300 درصد افزایش دادید؟ برای سال آینده هم دنبال افزایش هستید؟ بعد هم میفرمایید که برای خرید آمبولانس و حمایت از بیماری های خاص و ساخت و تجهیز بیمارستان ها و ... در تنگاه هستید و بودجه ندارید.آیا بهتر نبود که به جای اینکه دریافتی چند 10 میلیونی پزشکان رو افزایش بدید اول به مشکلات موجود رسیدگی میکردید؟ شما وزیر بهداشت هستید یا وزیر پزشکان؟؟ به خدا همه مردم مشکل دارند.دریافتی زیر یک میلیونی یک کارگر یا یک معلم برای سال آینده 14 درصد افزایش پیدا می کنه ولی پزشکی که خدا تومان درآمد داره در میانه سال 300 درصد؟ راستی یک پزشک از یک استاد تمام رشته های مهندسی بیشتر سختی کشیده و درس خونده؟؟ این درحالی است که پزشکان در حین تحصیل هم از دولت پول می گیرند.