ایسنا نوشت: در حالی‌که سعدآباد بازدید از این مجموعه فرهنگی تاریخی را به مناسبت نیمه شعبان برای عموم رایگان اعلام کرده بود، روز گذشته (یکشنبه) به تمام بازدیدکنندگان خارجی بلیت فروخت و هزینه آن را بطور کامل دریافت کرد.

چهارشنبه گذشته همزمان با روز جهانی موزه‌ها، بازدید از تمام موزه‌های کشور رایگان اعلام شد، ‌اما در این میان سعدآباد به خاطر میزبانی از رییس‌جمهور کرواسی تعطیل بود.

این مجموعه‌ تاریخی به فاصله یک روز برای جبران مافات، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بنا به دستور مدیریت مجموعه سعدآباد، به جهت ارج نهادن به همه احاد مردم شریف و فرهنگ دوست و بازدیدکنندگان محترم و فرهیخته کشورمان، روز یکشنبه دوم خرداد، به میمنت میلاد صاحب‌الزمان حضرت مهدی (عج) و نیمه شعبان، بازدید از کلیه موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد "رایگان" است.

با این حال در روز اعلام شده، تمام گردشگران خارجی که برای بازدید به این مجموعه تاریخی مراجعه کردند در حرکتی غافلگیرانه مجبور شدند بلیت بخرند. به نظر می‌رسد در تصمیم مدیریتی این بنای تاریخی، بازدیدکنندگان خارجی شامل هدیه روز نیمه شعبان نمی‌شدند. گردشگران خارجی روز یکشنبه وقتی به سعدآباد مراجعه کردند، با سیل جمعیتی مواجه شدند که شانس بازدید رایگان را داشتند، در حالی‌که آن‌ها باید به ازای ورود به محوطه سعدآباد، 15 هزار تومان می‌پرداختند و برای بازدید از هر کاخ، بلیت 8 و 15 هزار تومانی تهیه می‌کردند.

بی‌اطلاعی برخی راهنمایان تور از این تصمیم سعدآباد نیز مشکلاتی را در پی داشت. یکی از راهنماها که روز یکشنبه به همراه گروهی از گردشگران تایوانی به این مجموعه مراجعه کرده بود و گمان می‌کرد طبق اطلاعیه‌ای که همه جا منتشر شده، بازدید در روز نیمه شعبان رایگان است، این موضوع را به گردشگران خود منتقل کرده بود، با اقدام غافلگیرانه‌ای روبه‌رو شد.

او می گوید: گمان نمی‌کردم گردشگران خارجی از آن اطلاعیه مستثنی شده باشند، برای همین خبرِ آن را به گردشگرانم اطلاع دادم و با حذف هزینه‌ی بازدید از کاخ‌موزه‌های سعدآباد، سعی کردم نهار مطلوب آن‌ها را در رستوران چینی فراهم کنم، اما سعدآباد کاملا ما را غافلگیر کرد و تمام معادلات هزینه‌ای آن روز را به هم زد. صرف نظر از این موضوع ذهنیت گردشگران خارجی است که در چنین شرایطی باید توجیه منطقی برای آن داشته باشیم که چرا چنین برخورد تبعیض‌آمیزی میان دو گروه گردشگر می‌شود.

از سوی دیگر، سیل جمعیت بازدیدکنندگانی که سعدآباد روز یکشنبه با انتشار تصاویر آن سعی در نشان دادن وقوع یک حماسه در اثری تاریخی داشت، به تعطیلی زودهنگام برخی کاخ موزه‌ها و البته بازماندن گردشگران خارجی از بازدید آن موزه‌ها منجر شد، این در حالی بود که آن گردشگران، بلیت موزه‌ تعطیل شده را خریده بودند!

مهدی حاجی‌خانی، راهنمای دیگری که روز یکشنبه به همراه گروهی از گردشگران کانادایی به سعدآباد رفته بود، همانند سایر همکاران‌اش از برخورد سعدآباد با گردشگران خارجی چندان غافلگیر نشد، چرا که از راهنمایان دیگر شنیده بود طبق روال عادی باید برای گردشگران خارجی بلیت تهیه کند، اما اتفاق دیگری گروه او را درگیر کرد. سیل جمعیت بازدیدکنندگان برخی کاخ موزه‌ها را بر آن داشت برای محافظت بیشتر دست به تعطیلی زودهنگام بزنند.

این راهنمای گردشگری به خبرنگار می‌گوید: انبوه جمعیت، بازدید از برخی کاخ‌موزه‌ها را بسیار دشوار کرده بود، به طوری که نگهبان‌ها از ورود بازدیدکنندگان به کاخ "سبز" جلوگیری کردند.

حاجی‌خانی ادامه می‌دهد: ظاهرا بازدید از کاخ سبز تا ساعت دو بعدازظهر دیروز‌، امکان‌پذیر بود، اما با ازدیاد جمعیت از سمت موزه "برادران امیدوار" در نزدیکی کاخ سبز،‌ دیگر اجازه ورود به گردشگران را نمی‌دادند و درها را بسته بودند و همین اتفاق باعث شد گروه ما از بازدید این کاخ، باز بماند، این درحالی بود که بلیت این کاخ موزه را خریده بودیم.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 1
    مفت باشه کوفت...
  • بی نام DE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    5 2
    مثل کریسمس که برج‌میلاد برای هموطنان مسیحی رایگان است و بقیه باید پول بدهند.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    6 0
    من هرجای دنیا موزه رفتم تفاوتی بین بازدید کننده داخلی و خارجی نبود یادمه بارسلون ساعت 1شب روزی که موزه ها مجانی بود پذیرای مردم بودن و با حوصله توضیح میدادن چرا ما با همه جا متفاوتیم