۰ نفر
۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳

قائم مقام سازمان دانش آموزی کشور در مسجد جمکران تاکید کرد که موضوعات مذهبی را باید در مساجد و مراکز مذهبی آموزش داد.

او گفت: "خلاصه کردن احکام اسلام در کتاب دینی به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد. نهادینه کردن فرهنگ انتظار باید با حضور دانش آموزان در مراکز دینی، مذهبی و مساجد صورت گیرد." روستایی اضافه کرد: "اعتکاف، سفر به عتبات عالیات و حج دانش آموزی از برنامه‌هایی بوده که این سازمان طی سالهای اخیر انجام داده است و امضای تفاهم نامه با مسجد مقدس جمکران، زمینه را برای استفاده هرچه بیشتر معنوی برای ما فراهم می کند."
در خصوص برگزاری تورهای زیارتی سازمان دانش اموزی تنها نیست. معاونت پرورشی آموزش و پرورش هم دستی در این موضوع دارد. در تابستان گذشته تفاهم نامه ای بین معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و رییس سازمان حج و زیارت در باره اعزام دانش آموزان به عتبات عالیات امضا شد. معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در مهر ماه به خبرگزاری فارس گفت: " تمهید مقدماتی در این تفاهم نامه انجام شده است که دختران با مادر و پسران هم با پدر اعزام شوند." حمیدرضا کفاش به تسهیلاتی که برای اعزام این دسته از دانش‌آموزان در نظر گرفته شده ، اشاره کرد و گفت: "معرفی برای دریافت وام نمونه ای از این تسهیلات است."
قرار بود اعزام به عتبات از آبان ماه امسال آغاز شود. علاوه بر این ، اعزام به حج عمره هم یکی از برنامه های معاونت پرورشی است. حمیدرضا کفاش درخصوص اعزام دانش‌آموزان به حج عمره گفت:‌ "حج عمره دانش‌آموزی، ویژه پسران است چرا که عربستان از پذیرش دانش‌آموزان و دانشجویان دختر ممانعت می‌کند." کفاش افزود : " سهمیه‌ای که برای عمره در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد 2 هزار و 600 نفر است ولی ما درخواست افزایش این سهمیه به 6 هزار نفر را ارائه کرده‌ایم . " اما سفر به عتبات سقف ندارد و می تواند تا 50 0زار نفر افزایش یابد.
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش، در دیدار با رییس سازمان حج و اوقاف ، عمره دانش آموزی را گل سرسبد فعالیت های پرورشی معرفی کرد و گفت: "در حال ایجاد یک شبکه اجتماعی با عضویت تمامی معتمرین دانش آموز برای حفظ ارتباطات و دستاوردهای این برنامه تربیتی بزرگ هستیم." طرح اعزام دانش‌آموزان به عمره مفرده از ۱۳۸۲ اجرا می شود. در سالهای اول اجرای طرح، دختران دانش آموز از این طرح بیشتر استقبال می کردند و به طور میانگین سالانه ۱۰ هزار دختر و پسر به مکه اعزام می شدند..در سال ۱۳۸۷ دولت عربستان سعودی ورود دختران جوان ایرانی بدون همراهی خانواده را برای انجام مناسک حج ممنوع کرد. از آن تاریخ به بعد دختران دانش آموز به جای مکه به سفر زیارتی مشهد اعزام می شوند.
رییس سازمان حج و زیارت متعاقب این دیدار در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری فارس (دهم تیرماه ۹۳ ) گفت: "هیچ کاری برای عمره مفرده دانش‌آموزان دختر نمی‌توان انجام داد چرا که قانون عربستان اجازه حضور دختران مجرد بدون محرم را نمی‌دهد." وی در واکنش به پیشنهاد خبرنگار فارس در خصوص پیش بینی سفر عتبات عالیات برای دانش آموزان دختر گفت: "این پیشنهاد بسیار خوبی است و ما برای آن برنامه ریزی می کنیم."
برگزاری اردو و بردن دانش آموزان به سفرهای زیارتی ، تفریحی و علمی یکی از مهم ترین برنامه های آموزشی در سطح مدارس است . اما چند نکته را مسئولان رورشی و نهادهای ذیربط باید رعایت کنند. نکته اول اینکه در این سفرها امنیت دانش آموزان در اولویت قرار گیرد و مثلا از اعزام دانش آموزان به مناطق جنگی و پرخطر پرهیز شود و برای جابه جایی از وسایل نقلیه ایمن استفاده کنند. نکته دوم اینکه تمام یا بخشی از هزینه های اینگونه سفرها را خانواده دانش آموزان باید پرداخت کنند و همه خانواده ها توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند. نکته سوم این است که کار نهادهای تربیتی منحصر به برنامه ریزی این گونه سفرها نشود.
هم اکنون مدارس ما در زمینه تربیتی با مشکلات پیچیده ای مواجه هستند. خشونت به نحو بی سابقه ای در مدارس بالا رفته است. تنبیه بدنی دانش آموزان به امری عادی بدل شده است و تنها در شرایطی که منجر به جرح دانش آموز و اعزام به بیمارستان و شکایت اولیا شود خبر آن به رسانه ها راه می یابد. در یک اقدام بی سابقه دانش آموز 15 ساله با چاقو معلمش را کشت. ولی یک دانش آموز خرمشهری با حضور در مدرسه به گونه معلم سیلی نواخت. اولیای دانش آموز دیگری در شهر تهران بر سر راه معلم ریاضی کمین کرده و او را کتک زدند. در اردیبهشت ماه امسال ناظم یک دبستان که به 6 دانش آموز تجاوز کرده بود دستگیر شد. به نظر می رسد در کنار برگزاری تورهای زیارتی که بسیار مهم و سازنده هستند ، معاونت پرورشی باید روی مسایل تربیتی داخل مدرسه متمرکز شود.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =