وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده به منظور رفاه و بهبود معیشت، از مهر ماه 93 ، تمامی فرهنگیان به عضویت صندوق ذخیره فرهنگیان در می آیند.

 تا قبل از این عضویت درصندوق ذخیره داوطلبانه بود. در بخشنامه، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آمده که این اقدام در راستای سیاست ها و اهداف دولت "تدبیر و امید" برای ارتقای معیشت فرهنگیان صورت می گیرد. بدیهی است که اگر فرهنگیان غیر عضو تشخیص بدهند که عضویت در صندوق به سود آنها است، داوطلبانه، تقاضای عضویت می کنند و نیازی به صدور چنین بخشنامه ای نیست. رفاه و معیشت با جبر و اکراه کمی مشکوک به نظر می رسد. نیت مسئولین از اجبار همه فرهنگیان به عضویت در صندوق، ممکن است خیر باشد، اما طبق قانون تاسیس صندوق ذخیره ، وزارت آموزش و پرورش حق ندارد حتی یک نفر را با اجبار به عضویت صندوق در بیاورد . حذف اساسنامه صندوق از سایت رسمی این موسسه، به این شایعه دامن زده که گویا اساسنامه را بدون اطلاع اعضای صندوق، تغییر داده اند.
صندوق ذخیره فرهنگیان یک موسسه انتفاعی غیر دولتی است که در سال ۷۳ در اجرای تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه با هدف حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان پس از دوران خدمت، تاسیس شد. صندوق ذخیره در اصل مکمل صندوق بازنشستگی است. طبق تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه که در برنامه های بعدی توسعه تمدید شده است، فرهنگیان می توانند جهت افزایش قدرت مالی خود در دوران بازنشستگی ، ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه های سالانه منظور می شود، به صندوق واریز کند. صندوق، سهم الشرکه فرهنگیان یعنی جمع پرداختی عضو و پرداختی دولت به علاوه سود متعلقه را، در هنگام بازنشستگی و از کار افتادگی یا بازخریدی به اعضا و در صورت فوت به وراث آنها مسترد می کند. در این تبصره برای عضویت فرهنگیان از کلمه "می توانند" استفاده شده که دلالت بر داوطلبانه بودن عضویت در صندوق دارد.
علی اصغر فانی و معاون او سید محمد بطحایی براساس جایگاه حقوقی، به ترتیب رییس وبایب رییس هیات امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان هستند. حسین مظفر و مرتضی حاجی دو وزیریشین آموزش و پرورش توسط فانی وارد ترکیب هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان شدند. از اعضای سابق، غلامرضا کرد زنگنه، سید رحمت الله اکرمی و سید حسین شبیری در ترکیب هیات امنا حضور دارند، اما اسامی محمود بهمنی، سید محمد جهرمی، سعید رسولی، علی صدوقی، غلامرضا گرایی نژاد اعضای سابق هیات امنا در لیست جدید اعضا دیده نمی شود. با آمدن فانی ترکیب هیات مدیره صندوق نیز تغییرکرد. روح اله عالمی (مشاور اقتصادی وزیر)، شهاب الدین غندالی و گلدانساز به ترکیب هیات مدیره اضافه شدند و شهاب الدین غندالی ( معاون حسین مظفر در ستاد فرهنگیان قالیباف ) به عنوان مدیرعامل جانشین بهروز امیدعلی شد. از قدیمی ها بهروز امیدعلی و رحیم اسماعیلی دانا در ترکیب هیات مدیره حضور دارند و سعید فائقی (چهره ورزشی) و احمد زرهانی از مدیران قذیمی وزارتخانه هم وارد هیات مدیره شده اند.
صندوق در رشته های مختلف اقتصادی از ساخت و ساز مسکن و خرید و فروش زمین تا کارخانه داری و بیمه و بانکداری و خرید و فروش سهام و صادرات و واردات و.... بدون رعایت تشریفات قانونی معاملات (مزایده و مناقصه) فعالیت می کند. دلالی زمین و ساخت و ساز مسکن اصلی ترین منبع درآمد صندوق است. این صندوق متعلق به وزارت آموزش و پرورش نیست. هیات امنا نقش مجمع عمومی را به نیابت از اعضا برعهده دارند. یکی از انتقادهای اعضای صندوق، فقدان مکانیسمی برای نظارت اعضا بر فعالیت ده ها شرکتی است که توسط این موسسه اداره می شوند. اظهارات وزیر، معاون توسعه و پشتیبانی و مدیر عامل موسسه صندوق ذخیره مبنی بر اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان در خدمت رفاه و معیشت فرهنگیان در طول خدمت باشد با فلسفه تاسیس و اساسنامه صندوق مغایر است. پیرامون میزان سرمایه، میزان سود، نوع فعالیت و وظایف این موسسه اطلاعات دقیقی منتشر نمی شود و همین امر به شایعات گوناگون دامن می زند. تلاش مجلس برای نظارت بر این موسسه تا کنون بی نتیجه بوده است. معلمان از این صندوق به عنوان صندوق پر از راز و رمز نام می برند. موسسات مضاربه ای مانند صندوق ذخیره به اقتصاد ملی کشور آسیب می زنند .
اساسنامه صندوق ذخیره که نحوه فعالیت هیات مدیره و رابطه اعضا با موسسه را توضیح می دهد مدتی است که از روی سایت صندوق ناپدیدشده است. این نگرانی وجود دارد که احتمالا بدون اطلاع ۸۰۰ هزار عضو فرهنگی صندوف، اعضای هیات امنا تغییراتی در اساسنامه صندوق داده اند. از آنجایی که این صندوق بر اساس مصوبه قانونی مجلس تصویب شده هر گونه تغییر در اساسنامه باید با مصوبه و حداقل اطلاع مجلس انجام شود و فرهنگیان هم در جریان آن قرار گیرند. عدم شفافیت، نبود نظارت اعضا، حجم بالای سرمایه (حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان) و انجام فعالیت های گوناگون از صادرات تا واردات و تولید و ساخت مسکن و خرید و فروش سهام بورس و وجود ده ها شرکت تو درتو در زیرمجموعه این موسسه که حتی مدیرعامل صندوق هم از وجود برخی از آنها بی اطلاع است، موسسه صندوق را به محیط مناسبی جهت رشد فساد و رانت تبدیل کرده است. اعلب اعضا از فعالیت صندوق ناراضی و به سلامت مالی آن مشکوکند. با توجه به نقش مخرب این موسسات در اقتصاد کشور شاید بهترین کار نظرخواهی از اعضا در باره انحلال یا ماندگاری این صندوق است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سياوش IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    8 1
    آقاي فاني فکري به حال حقوق فرهنگيان بکنيد لطفا مرخصي 9 ماهه پس از زايمان را اجرا نماييد.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    5 1
    اگر به همه اين نوع صندوق ها در سازمانهاي مختلف سر بزنيد خواهيد ديد كه هيئت امنا و گروه كوچك و خاص با لطايف الحيلي مثل تغيير اساسنامه و ... منتفع شده اند و بقيه اعضا نيز ضرر نموده اند و حيرانند. چون سازمانهاي نظارتي هيچگونه مراقبتي بر اين صندوقها ندارند
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    12 3
    آقاي نويسنده،ببخشيد شما فكر مي كنيد درباره برگزاري يك همايش ويكمسابقه صحبت مي كنيد كه مثل آب خوردن راي وپيشنهاد به انحلال بزرگ ترين موسسه مالي،اعتباري واقتصادي كشور متعلق به محروم ترين ودرعين حال پاك ترين قشراين جامعه يعني فرهنگيانمي دهيد
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
      1 4
      این آقای نویسنده خیلی بی فکرند که بجای پیشنهاد بهتر میخوان صورت مساله پاک بشه که میگن منحل بشه.آقاجان چی چی منحل بشه؟اکثر فرهنگیان در مرداد ماه امسال چند میلیون در حساب این صندوق برای یکسال پول خوابوندن تا یکسال بعد یک برابر مبلغشون وام بگیرند و به زخم زندگیشون بزنند.چرا این خزعبلات رو میگید که منحل بشه؟منحل بشه که چندین هزار فرهنگی بدبخت چندرغاز دارایی خود را هم از دست بدهند؟
  • یک فرهنگی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    11 2
    با شما هم نظرم که حتما باید بررسی توسط سازمان بازرسی صورت پذیرد.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    8 2
    از آنجا که برخی از آقایان را می شناسم بسیاری از آقایان برای سرمایه گذاری و اتخاذ تصمیمات مالی صلاحیت علمی کافی ندارند.
  • رضا A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    5 1
    به نظر می رسد آنچه در این مقاله بدان پرداخته شده است ونتیجه گیری در مورد اینکه موجودیت صندوق به نظر خواهی فرهنگیان گذارده شود کاری منطقی است .
  • معلم A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    5 0
    اگر مبلغی به اجبار از من کسر شود حتما به مجلس و دیوان عدالت شکایت خواهم کرد
  • شمس علی نجفی A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    4 1
    انحلال
  • قاسمی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    4 2
    دوست عزیز وگرانقدر جناب آقای عبدالهی با سلام وآرزوی سلامتی برای جنابعالی به نظر بنده اطلاعات شما در مورد صندوق کافی نیست .براساس ماده 2 اهداف موسسه :تولید وافزایش سرمایه وثروت جهت تقویت توان مالی ومعیشتی فرهنگیان عضو در دوران بازنشستگی وحتی المقدور در حین خدمت وارائه خدمات وتسهیلات عادلانه وفراگیر .
  • علی A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    9 4
    کاملا موافق حذف ان هستم . چون با این مبلغی که در هر ماه از هر فرهنگی کم میشه نه سودی داره نه فایده ای . فقط به جیب یک عده ادم معدود بالا نشین به اسم اعضای هیت ریسه میره .
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    9 0
    به نظر من این صندوق مثل فروشگاه های تعاونی فرهنگیان فقط برای هیت امنا سوداور است ولاغیر
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    6 2
    میشه افاضه فضل نمایند و بفرمایند عضویت در صندوق چه ربطی به بهبود معیشت فرهنگیان داره من خودم از اول عضو بودم و لی تاکنون هیچ بهبودی ندیدم
  • فردوس مرادی US ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    3 1
    ما که از اول عض هستیم صندوق ذخیره چیکار کرده قرار بود برای رفاه معلمان کار بکنه اولین وزارت خونه که این کار و کرد ما بودیم فقط بلدید حرف بزنند ما که نا امید شدیم . برید ببینینید بقیه ی وزرا چه طوری کارمنداشونو ارج و قرب میدن
  • عباد TR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 0
    دوستاني كه تقاضاي انحلال دارند ، به جاي پيمودن راهي طولاني و پر دست انداز كافي است با پر كردن يك فرم در اداره تعاون منطقه از عضويت انصراف دهند
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    3 1
    عزيز نميشه بايد اول سال اين كار انجام بشه. الان انجام نميدن