۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی فوق برنامه‌های پنج شنبه‌ها خبر داد.

 اگر طراحی های این کمیته که متشکل از معاونان وزارتخانه و رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است به نتیجه برسد، این طرح به صورت آزمایشی از مهر93 اجرا می‌شود. مطابق این طرح دانش آموزان بدون کتاب به مدرسه می روند و به فعالیت‌های فوق برنامه از جمله هنر، ورزش و مهارت های زندگی می پردازند.

با خواندن این خبر نخستین فکری که به ذهن خواننده آشنا با آموزش و پرورش می رسد این است که اگر تصمیم‌گیران وزارتخانه شناخت مستقیم و درستی از فضای مدارس داشتند، هرگز چنین طرحی را در دستورکار قرار نمی دادند. دوسال پیش که حاجی بابایی این طرح را اجرا کرد، بارها گفت که پنجشنبه ها تعطیل نیست بلکه فرصتی است برای انجام کارهای فوق برنامه و اردو و... اما در عمل مدرسه ها در روز پنجشنبه تعطیل شد به این دلیل که در مدارس ظرفیتی برای اینگونه فعالیت ها وجود ندارد.

قبل از اینکه وارد بررسی موضوع شوم نگاهی به سوابق این مساله می‌اندازم. حاجی بابایی وزیر سابق اخیرا تاکید کرده که تصمیم گیری در باره تعطیلی پنجشنبه مدارس بر اساس دو راهکارسند تحول بنیادین: 1- تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعیین و متناسب‌سازی ساعات و روزهای آموزشی در طول هفته و 2- متناسب‌سازی حجم و محتوی کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان، انجام شده و به تصویب شورایعالی آموزش و پرورش رسیده و کاملا قانونی است. با این حال مسئولان جدید آموزش و پرورش معتقدند که این کار شتابزده و بدون برنامه ریزی و جایگزین صورت گرفته است.

تعطیلی روز پنجشنبه بدون تغییر در حجم و محتوای کتب درسی صرفا یک برداشت سلیقه ای از بندهای فوق الذکر بوده، اما این تعطیلی درواقع امتیازی به معلمان مدارس ابتدایی و کادر اجرایی دبیرستانها و مدارس راهنمایی بود.

تصور این بود که با تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاستها و برنامه ها تثبیت می شود، اما تفسیرپذیربودن احکام سند همچنان راه را برای اعمال سلیقه مدیران ارشد وزارتخانه باز گذاشته است. جریان کارشناسی و پژوهشی وزارتخانه هم فاقد استقلال رای است و معمولا بر پیکر ناساز تصمیمات مدیران، جامه خوش رنگ کارشناسی می پوشاند. بخشی عمده مشکل به متن آشفته و غیرحقوقی و تفسیر پذیر سندتحول برمی گردد. به عنوان مثال از راهکار سند تحول یعنی «متناسب‌سازی حجم و محتوی کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان» علاوه بر برداشت وزیر سابق (تعطیلی دو روز در هفته)، می توان افزایش ساعات آموزشی، کاهش حجم کتابهای درسی و حذف برخی از عناوین درسی یا مجموعه ای از این راهکارها را هم استخراج کرد.

طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها از فروردین ماه 90 به صورت آزمایشی در تمام مدارس ابتدایی و در سال تحصیلی 91-90 بصورت قطعی در دوره دبستان و از سال تحصیلی 92-91 در تمام دوره‌های تحصیلی اجرایی شد. هر چند آقای حاجی بابایی دلیل تعطیلی پنجشنبه ها را اجرای راهکارهای مندرج در سند می داند ولی در زمان اجرای این طرح تاکید او بیشتر بر رضایت معلمان به خصوص معلمان ابتدایی بود.

نه تنها معلمان ابتدایی بلکه دبیران مدارس متوسطه و دانش آموزان نیز از این طرح حمایت کردند. در واقع تعطیلی در ایران نوعی مزایای جایگزین یا مکمل برای کارکنان است که با استقبال عمومی مواجه می شود. همین حالا هم اگر یک روز دیگر به تعطیلات مدارس اضافه شود، باز هم معلمان و دانش آموزان از آن استقبال می کنند.

نگارنده از منتقدان طرح تعطیلی پنجشنبه ها در دوره وزارت حاجی بابایی بوده و بارها درباره زیانهای آن نوشته است، اما تعطیلی پنجشنبه مدارس تیری است که از چله کمان رها شده و دیگر قابل بازگشت نیست و حالا دیگر آب رفته را به جوی نمی توان بازگرداند و بهتر است وزارت آموزش و پرورش به فکر احیای روز پنجشنبه در مدارس نباشد و انرژی خود را صرف کارهای مفید دیگر کند.

کسانی که با فضای مدرسه آشنا هستند می دانند که جز ساعات ورزش (که بازهم حضور معلم الزامی است) ، تقریبا 100 درصد فعالیت های آموزشی و وپرورشی مدارس در چهار دیواری کلاس و با حضور معلم انجام می شود. حضور دانش آموزان بدون حضور معلمان در مدرسه منجر به هرج و مرج مهار نشدنی می شود و ممکن است دانش آموزان آسیب جدی ببینند. حتی غیبت یک یا دو معلم هم باعث بروز بی نظمی شدید در مدرسه می شود.

در رابطه با حضور دانش آموزان بدون کتاب در روزهای پنجشنبه برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه از جمله هنر، ورزش و مهارت‌های زندگی، سه حالت را می توان تصور کرد. اول اینکه همه معلمان و کادر اجرایی روز های پنجشنبه در مدرسه حضور داشته باشند در این صورت اداره مدرسه فرقی با روزهای دیگر ندارد و صحبت از تعطیل بلاموضوع است . البته دانش آموزان را در حیاط و راهرو نمی توان نگهداشت و باید آنها را سرکلاس فرستاد منتها معلم به جای برنامه رسمی فعالیت های فوق برنامه انجام می دهد. در این صورت 1- معلمان باید برای این فعالیتها دوره های آموزشی ببینند.2- اداره کلاس بدون کتاب و کاغذ و قلم و نمره چیزی در حد غیرممکن است. 3- حق الزحمه و حق التدریس این روز در سال در حد سه هزار میلیارد تومان بارمالی به بودجه آموزش و پرورش تحمیل خواهد کرد.

حالت دوم این است که فقط کادر اجرایی و دانش آموزان به مدرسه بیایند. در شرایطی که کنترل دانش اموزان در زنگ تفریح پانزده دقیقه ای مدارس تکلیفی شاق برای معاونین و مدیر است، آنها چگونه می توانند بدون حضور معلمان مدرسه را اداره کنند؟ بی‌نظمی مدرسه در چنین حالتی خارج از حد تصور خواهد بود و احتمالا اتفاقات ناگواری رخ می دهد. هیچ مدیری زیر بار حضور دانش آموزان بدون معلم نمی‌رود.

حالت سوم این است که حضور دانش آموزان، مدیر، معاونین و معلمان در چنین روزی داوطلبانه باشد. در چنین حالتی تعداد انگشت شماری دانش آموز در مدرسه حاضر می شوند و بعد از یکی دو هفته مدیر ترجیح می دهد در مدرسه را ببندد. علاوه بر این، حضور غیر رسمی و غیر موظف و بدون برنامه دانش‌آموزان در مدرسه، خطرات و مفاسدی در بر دارد که بهتر است از اجرای این طرح چشم پوشی شود... تجربه دو سال گذشته نشان داد که روز پنجشنبه یا باید مدارس کاملا باز باشد یا کاملا تعطیل و باز و بسته بودن هم بستگی به حضور معلمان دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    33 4
    دست شما درد نکنه. عالی بود
    • فرهاد A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
      16 1
      حر ف دل همه رو زدید برای ابتدایی واقعا لازم است تعطیلی روز 5شنبه
    • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      7 7
      آقای فرهاد هیچ آدم عاقلی نمیگه تعطیلی لازمه. ایشون هم داره میگه شرایط لازمش رو ایجاد کنن بعد 5شنبه رو برگردونن. وگرنه بعید میدونم یه کارشناس باسواد با حذف 1/6 زمان آموزش موافق باشه. تا اون 1/6 صرف مثلا بازی با پلی استیشن و بطالت بشه و بچه ها بیسوادتر ازالان بار بیان.
  • امین1 A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    16 2
    به به چه تدبیر امیدوار کننده ای جناب فانی اگر بقیه طرح هایتان هم مثل این طرح تان باشد خودتان وآموزش وپرورش را یکجا فانی می کنید ضمنا روحانی مچکریم!!!!!!!!!!!!!
  • يه مادر IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    13 0
    بالآخره يكى حرف حق و درست زد، اكًر ٥ شنبه ها مدارس باز شود بجه ها از اون كلاس هايي هم كه خانواده براشون در نظر كًرفته باز مى مونند و عملا فقط خستكًى به تن دانش اموزان مى ماند.
  • یک معلم A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    9 2
    سلام از یک جامعه خبری به دور است بدون اگاهی بنویسد تعطیلی پنج شنبه ها هیچ سودی برای معلمان ابتدایی ندارد چون حکم ما از 24ساعت تغییر نکرده این در حالی است که با این طرح ما 25 ساعت کار می کنیم در مورد دبیرستان هم به تعداد ساعات پنج شنبه در دوشنبه و چهرشنبه اضافه می ایستند یادتان باشد خیلی ادارات بدون هیچ تغییر در ساعات کاری شان پنج شنبه ها تعطیلند ما که پنج شنبه ها یا باید اردو بریم یا جلسه کارگاهی یا ضمن خدمت هیچکس یک ساعت حتی یک دقیقه بدون اضافه کاری نمی ایستد اما ما 25 ساعت کار می کنیم با ابلاغ 24 فقط مدیر معاون با 36ساعت ابلاغ 25 ساعت کا ر می کنند
  • بی نام US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    8 1
    واقعابانظرشماکاملاموافقیم.
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    6 0
    یعنی خداییش آقایون قبل وهنگام تصمیم گیری چنین مسایلی به ذهن شان نمیرسید ؟
  • میثم A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 2
    دولت ها یاد گرفته اند که بگویند کار دولت قبلی اشتباه بود!نمیشه که همه چیز رو انکار کرد و گفت کلا اقدامات گذشته بد بوده.پس این همه هزینه مادی و معنوی که برای طرح ها در کشور صرف میشه باید به هدر بره!؟
  • مهربان توسی A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    2 11
    من فرهنگی معتقدم میشه برنامه های فوق برنامه کلاسهای جبرانی رفع اشکال و فوق برنامه رو 5شنبه ها اجرا کرد
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    12 1
    با توجه به اینکه ساعات کلاسی بعضی از دروس را در مقطع راهنمایی کم کردندبدون اینکه حجم کتاب را کم کنند! الان پایه 7 از شنبه تا چهاشنبه 6 ساعت درس دارند واحتیاجی به آمدن دانش آموزان در روز 5شنبه نیست.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    7 1
    بهترین کارشناسی ممکن .این شخص باید وزیر می شد!
  • دهه ی 60 A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    5 9
    دلیلی ندارد مدارس پنجشنبه ها تعطیل باشه! پس ما چکار میکردیم؟ جمعه ها هم فوق برنامه داشتیم! امان از نسل تن پرور
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    12 5
    به فکر معلمين مقطع ابندايي باشين.تفاوت و تبعيض تا کي؟تحمل و صبوري ميکنيم اما دريغ از يه طرح کارشناسي شده براي حل اين بيعدالتيها در حق معلمين ابتدايي....
    • یک ملعم A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
      5 0
      واقعا هم معلمان ابتدایی مورد جفا واقع شدن مقاطع دیگر سه روز درهفته مدرسه میرن همان حقوق رو میگیرن برای روزای دیگه اضافه کاری میگیرن ولی ابتدایی ها تمام هفته رو میرن با همون مزایا این عدالنه؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
      6 2
      خداییش معلمای ابتدایی خیلی ناشکرن.بابا دو سال درس خوندین رفتین سر کار.تابستونا هم که کلا تعطیلین.حقوق و مزایاتونم که..... چی بگم والا بعد شیش سال درس خوندن با مدرک فوق لیسانس نشستم دارم شال گردن میبافم!
  • سوباسا A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    7 1
    با سلام کسی اخر نفهمید کی به معلمان مثل کارمندان سایر ارگان ها اضافه کار می دهند ا.