ارزش طلا در بازارهای جهانی ساعاتی پس از اعلام سیاستهای بانک مرکزی آمریکا رقم 1200 دلار را نشان داد اما ساعاتی بعد با افت اندکی به 1.999.80 دلار در هر انس رسید. طلا در مقایسه با یک ماه اخیر از افزایش 0.34 درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بانک مرکزی آمریکا در روز پایانی نشست سنتی خود و پس از بالا و پایین بردن نبض بازارها تصمیم گرفت، نرخ سود را"البته برای یک دورۀ زمانی محدود" همچنان بسیار پایین نگه دارد اما راه را برای افزایش آن از ابتدای سال 2015 نبندد. به اعتقاد مفسران مسائل اقتصادی، اعلام این سیاست یعنی نگه داشتن نرخ سود به نزدیک صفر به مثابۀ اطمینان خاطر بیشتر به بازارهای جهانی است که طی هفته های اخیر علائم امیدوارکننده ای از خود نشان دادند. کارشناسان دلیل این تصمیم را با توجه به ابراز خوش بینی خانم ژانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا، احتیاط فدرال رزرو آمریکا برای تشویق شرایط فعلی می دانند و البته این فرضیه را مطرح می کنند که در ابتدای سال 2015 و با بروز و ظهور علائم امیدوارکننده اقتصادی، زمینه برای افزایش آن فراهم خواهد شد. اما وضعیت طلا چگونه خواهد بود؟

ارزش طلا در بازارهای جهانی ساعاتی پس از اعلام سیاستهای بانک مرکزی آمریکا رقم 1200 دلار را نشان داد اما ساعاتی بعد با افت اندکی به 1.999.80 دلار در هر انس رسید. طلا در مقایسه با یک ماه اخیر از افزایش 0.34 درصدی برخوردار بوده است.

 اما جدای از ابراز امیدواریهای خانم ژانت یلن، کارشناسان چند دلیل را برای افزایش ارزش طلا طی هفته های اخیر ذکر کرده اند.

تشدید برخی بحرانها و یا فراهم آمدن فرصتهایی که افزایش ارزش طلا را تسریع کرده، عبارتست از:

بهبود وضعيت اقتصادی آمریکا

از دیرباز طلا و دلار روند معکوسی نسبت به هم داشته اند، اما از زمان انتشار گزارشات امیدوارکنندۀ بانک مرکزی آمریکا و افزایش تولید صنعتی این کشور، ارزش دلار در کنار قوت گرفتن طلا، افزایش یافته است. طبق آمار جدید و رسمی دولت آمریکا تولید صنعتی در ماه نوامبر سال جاری از افزایش 1.3 درصدی برخوردار بوده که این رقم بسیار بالاتر از پیش بینی کارشناسان بوده است و به اعتقاد آنها این به معنای افزایش اعتماد به این بخش است.

اعلام سیاستهای بانک مرکزی آمریکا در تغییر نرخ سود می تواند معادله تازه ای را برای بازار طلا و دلار رقم بزند. کارشناسان موسسه مالی ساکسوبانک بر این باورند که طلا به شدت تحت اعلام سیاستهای بانک مرکزی آمریکاست و این نهاد مهم آمریکا نبض دلار و طلای جهان را در دست دارد. در مقابل کارشناسان موسسه "سی ام سی مارکت" بر این اعتقادند که سیاستهای اعلامی بانک مرکزی آمریکا می تواند نقش کاتالیزوری را ایفا کرده و طلا را همچنان در قیمت فعلی نگه دارد. 

افزایش سرمایه گذاری در طلا

طبق آمارهای منتشر شده، در سه ماهۀ سوم سال 2014 میزان سرمایه گذاری در طلا 204.4 تن اعلام شده که از رقم 6% سال گذشته در همین بازه زمانی هم عبور کرده که این سه برابر بیش از آغاز بحران اقتصادی-جهانی است. ناگفته نماند که با این حال این رقم در مقایسه با 10 سال اخیر اندک است؛ با این حال با جان گرفتن بازار سرمایه گذاری طلا، امیدها به اقبال فلز زرد اندکی افزایش یافته است.

البته گفتنی است کاهش خرید طلا در میان مشتریان سنتی (اعم از هند و چین) دلایل دیگری دارد که یکی از آنها به دلیل بی ثباتی موجود در بازار قیمت طلاست.

در واقع باید گفت وضعیت طلا در آسیا متفاوت است. در چین میزان خرید طلا در سه ماهۀ اول سال 2013 کاهش یافت، به طوریکه از ماه ژانویه تا سپتامبر خرید چینی ها به 320.5 تن رسید. اما پیش بینی می شود در سال جدید چینی، میزان خرید طلا افزایش پیدا کند.

در هند نیز یکی از دلایل کاهش 10 درصدی خرید طلا، مقررات سخت و دشوار وضع شده از سوی دولت در واردات بود.

در تایلند و اندونزی، تقاضا برای خرید طلا در مقایسه با سال گذشته 21% کاهش یافته است. در تایلند بحران سیاسی و در اندونزی نیز منتظر مدیریت جدید برای افزایش انگیزه خرید طلا هستند. در ژاپن نیز افزایش ارزش افزوده در این کشور از 5% به 8% نیز رمقی برای مصرف کننده جهت خرید طلا باقی نگذاشته است.

در ایالات متحده آمریکا، تقاضا برای سرمایه گذاری در طلا، روند سال گذشته را نداشت و حتی کمتر از آن بود. با این حال تقاضا برای خرید شمش در مقایسه با قطعه های کوچک طلا بیشتر بوده است.

بحران یونان

وضعیت اقتصادی یونان نگرانیهای زیادی را درمیان کشورهای اروپایی ایجاد کرده است؛ برخی کارشناسان حتی این فرضیه را مطرح کرده اند که یونان سایر کشورها را نیز با خود به زیر می کشد. در نتیجه طلا از این وضعیت به نفع خود سود برده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    5 0
    خوب که چی همش فکره پول و سرمایه گزاری هستیم هیچی از مفهوم زندگی نفهمیدیم