۰ نفر
۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶
توصیه هایی برای نوشتن رزومه کاری

فراموش نکنید که کارفرما ابتدا تنها نگاهی کلی به رزومه شما می اندازد و سپس اگر جذب شود، با دقت بیشتری آن را مطالعه می کند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوشتن رزومه یکی از نخستین و البته مهمترین بخش های یافتن شغل است. البته باید بدانید که یک کارفرما به طور متوسط تنها پانزده ثانیه را صرف نگاه کردن به رزومه افراد می کند در نتیجه باید رزومه شما آنقدر قابل توجه باشد که بتواند در همین زمان اندک کارفرما را جلب کند. برای نوشتن یک رزومه قابل قبول بهتر است توصیه های زیر را به خاطر داشته باشید.

1- برخی افراد عادت دارند که یک رزومه کلی را آماده کنند و از آن برای همه جا بهره بگیرند، چنین شیوه ای چندان کارآمد نیست. به جای این کار بهتر است یک رزومه کامل بنویسید که شامل همه تخصص ها، تجربیات و دوره هایی که گذرانده اید باشد و سپس با توجه به هر موقعیت شغلی، بخش های نامربوط آن را حذف کنید. در این صورت می توانید زمان کمتری را به نوشتن رزومه برای هر موقعیت اختصاص دهید.

2- به جای اینکه رزومه را به صورت یک داستان بنویسید سعی کنید از کلید واژه ها استفاده کنید، برای مثال عنوان "دوره های آموزشی" را به کار ببرید و در زیر آن در هر خط نام یکی از دوره هایی که گذرانده اید را درج کنید.

3- برای اینکه وقت کارفرما را تلف نکنید، از درج اطلاعات نامربوط در رزومه حتما خودداری کنید. برای مثال اگر دوره هایی آموزشی را گذرانده اید که ارتباطی با موقعیت شغلی فعلی ندارند، از درج آن ها خودداری کنید. در نوشتن رزومه قانون 20-80 را به خاطر داشته باشید یعنی اینکه 80 درصد مواردی که ذکر می کنید به طور مستقیم با موقعیت شغلی مرتبط باشند و 20 درصد آن ها نیز حاوی اطلاعاتی مفید در مورد شما باشند.

4- در نوشتن رزومه تنها گذشته را مرور نکنید و بهتر از کمی آینده نگری نیز به آن بیافزایید. برای مثال در بخشی که باید دلیل ارسال تقاضا برای موقعیت شغلی را ذکر کنید، گفتن اینکه تجربیات گذشته شما با این شغل هماهنگ است کافی نیست و بهتر است بگویید که نگرش شما نسبت به آینده تا چه حد با آن موقعیت شغلی همخوانی دارد.

5- تصور کنید که خودتان کارفرما هستید و برای استخدام یک فرد روزمه ای را مرور می کنید، هنگام مطالعه رزومه یک فرد دوست دارید چه اطلاعاتی در مورد او بدست بیاورید؟ شما نیز سعی کنید پاسخ پرسش هایی را در روزمه بنویسید که برای کارفرما مهم هستند.

6- هنگامی که فردی رزومه شما را می خواند علاوه بر اینکه اطلاعاتی در مورد سابقه کاری و تحصیلی شما بدست می آورد، تصویری از شخصیت شما نیز در ذهن او شکل می گیرد. به همین خاطر سعی کنید همان شخصیتی که هستید را در روزمه نیز نشان دهید چرا که اگر رزومه شما پذیرفته شود و سپس برای مصاحبه حضوری دعوت شوید، بهتر است که شخصیت شما با آنچه در روزمه نشان داده شده منطبق باشد.

7- فراموش نکنید که کارفرما ابتدا تنها نگاهی کلی به رزومه شما می اندازد و سپس اگر جذب شود، با دقت بیشتری آن را مطالعه می کند. پس رزومه خود را طوری بنویسید که بتواند اطلاعات مهم و البته بخش هایی که به نظرتان می تواند برای بدست آوردن شغل مفید باشد را در نخستین نگاه به کارفرما منتقل کند.

8- رزومه ای که آماده کرده اید را چندین بار بخوانید که غلط نوشتاری یا نگارشی در آن نباشد چرا که چنین اشتباهاتی می توانند به معنی از دست رفتن یک موقعیت شغلی باشند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =